סוכנות הביטוח נטו פיננסים הגישה בקשה להסדר חוב: "מחנק תזרימי קשה"

בסוכנות מאשימים את החקירה של רשות ניירות ערך ואת חילוקי הדעות מול אי.בי.אי ומציינים שבזמן הקרוב לא תוכל לפרוע את חובותיה • נטו גם חושפת שהתחייבה ל"קנות החוצה" לקוחות נוספים ב-72 מיליון שקל שהסוכנים שלה המליצו להם להשקיע בקרן וולת'סטון • מבקשת מבית המשפט שסוכני הביטוח שעובדים איתה לא יוכלו לנייד ממנה כעת לקוחות

אילן בן ישי, יו”ר ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי
אילן בן ישי, יו”ר ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

בעקבות חובותיה הגדולים ולאחר שלא הצליחה לעמוד בהם נאלצה סוכנות נטו פיננסים של עידן כץ (44.6%) ואילן בן-ישי (30%) לפנות לבית המשפט כדי לבקש הסדר חוב ולדבריה "לארגן מחדש את חובותיה". הפנייה מגיעה גם לאחר שהחברה לא הצליחה לשלם כסף לאבי קמינסקי, הבעלים של חברת KCR שמתמחה ב"שיקום, הבראה והשבחה" של חברות ואותו ניסתה נטו להביא כדי לתת לה המלצות מעשיות כיצד לארגן את החובות ולהציל את החברה.

ניתוח | סוכנים כפולים: כך עלולים להתאדות שני מיליארד שקל של משקיעים  
בלעדי | פירוק או הבראה? נטו פיננסים מינתה מומחה ל"לשיקום והבראת חברות" 

בסוכנות שמאגדת תחתיה כ-200 סוכני ביטוח, מנסים לעצור את סוכני הביטוח מלפעול ישירות מול חברות הביטוח ובתי ההשקעות. סוכנים יכולים להתקשר ישירות מול החברות ובכך בעצם נטו תאבד את העמלה שהיא גוזרת בדרך (כ-24%). בבקשה מציינת נטו כי "על מנת למנוע פגיעה שעלולה להיות אנושה בהכנסות החברות טרם שתיוצב פעילות החברות, (החברה מבקשת מבית המשפט. נ"א) להורות כי סוכני משנה, העובדים תחת הסכמי התקשרות עם החברות, יימנעו מביצוע פעולות חד צדדיות שיהא בהן לגרוע מזכאות החברות לקבלת חלקן בעמלות מתיקי הביטוח ו/או להימנע מלפעול באופן יזום מול לקוחות תיקי הביטוח למינוי סוכן ביטוח אחר מטעמם".

בסוכנות בוחרים לא לקחת אחריות על עידוד החוסכים להשקיע את כספם בקרן ההשקעות וולת'סטון, שנמצאת גם היא בבעלות משותפת של כץ, בן-ישי ושותפם ירון פיטארו ומעדיפים להאשים "נסיבות חיצוניות" כגון רשות ניירות ערך, בית ההשקעות אי.בי.אי והחברה הבת ארבע עונות. לדברי נטו: "עיכובים בקבלת החזרים בגין ההשקעות בקרן וולת'סטון, חילוקי דעות שנתגלעו עם ארבע עונות אשר סולקת למעשה את כלל הכנסותיה של הקבוצה והשלכותיה השליליות של פרסום דבר חקירת רשות ני"ע בקשר עם קרן וולת'סטון".

בנטו טוענים כי זה מה שהביא את "הקבוצה לכדי מחנק תזרימי קשה. במצב הדברים הנוכחי, כבר בזמן הקרוב לא יהא באפשרותה לפרוע את חובותיה". בנטו גם חושפים כעת שהחברה התחייבה לרכוש עוד כ-72 מיליון שקל מכספי לקוחותיה שהושקעו בוולת'סטון (ובסך הכל כ-122 מיליון שקל, כולל 50 מיליון שקל רכשה מלקוחותיה), וזאת "במטרה לרכוש פוזיציות נוספות ולהיכנס בנעלי הלקוחות ולסייע להם". עוד מאשרת החברה את הנתונים שפורסמו בגלובס לפיהם היקף ה"קניות החוצה" שהתחייבה ללקוחותיה עומד על כ-100 מיליון שקל וכן את הפרסום בגלובס לפיו היא נטלה הלוואה מבנק מזרחי טפחות בהיקף של כ-27 מיליון שקל.

תשלם את מלוא שכר העובדים ועמלות הסוכנים

עוד מציינים בנטו כי הבקשה להסדר החוב הוגשה בתיאום עם אי.בי.אי וארבע עונות, ו"זאת לאחר שמלוא שכר העובדים ועמלות הסוכנים שולמו במלואם".  על פי מתווה הסדר החוב שמבקשת נטו, היא תפרע את החוב לבנק מזרחי, "את מלוא חובותיה שבדין קדימה המסתכמים בכ-3.3 מיליון שקל ושיעור של כ-65% לנושיה הכלליים שהיקף נשייתם המצרפי הינו כ-90 מיליון שקל".

לדברי נטו, גם כעת היא חברת רווחית וכי היא מרוויחה כ-1 מיליון שקל בחודש "וגם את שנת 2024 היא תסיים ברווח וצפויה להיות רווחית גם בשנים הקרובות", זאת עקב העמלות החודשיות הקבועות שהיא מקבלת מהגופים המוסדיים על 50 אלף הלקוחות שלה והיקף הנכסים המנוהלים אצל המוסדיים של כ-28 מיליארד שקל.

הסדר החוב המבוקש הוא לתקופה של 60 יום, כאשר במהלכו לא תיפרע החברה חובות ובמקביל יבוטלו העיקולים על נכסי החברה ו"לא ניתן יהיה להמשיך או לפתוח בשום הליך נגד החברות אלא ברשות בית המשפט". לדברי החברה, "באמצעות רו"ח ניר בן יעקב, בעל מומחיות מוכחת בתחום הסדרי החוב והשיקום הכלכלי - מגבשת תוכנית הפעלה, המעידה על יכולתה של הקבוצה לפעול, ממקורותיה העצמיים, לתקופה של 60 ימים שבמהלכם תפעל הקבוצה, מול מנהל ההסדר והנושים, לגיבוש ואישור הסדר חוב מפורט".

כזכור, נטו עצמה נקלעה לסחרור פיננסי אחרי שחלק מהלקוחות שנותבו להשקיע בקרן האלטרנטיבית וולת'סטון (שבה מחזיקים צמד בעלי נטו, עידן כץ ואילן בן-ישי) דרשו בשנים האחרונות לקבל את כספם חזרה, והסוכנות רכשה את חלקם בקרן. החברה "קנתה החוצה" חלק מלקוחותיה בהיקף של 50 מיליון שקל אך התחייבה לרבים נוספים ולא היה לה מאיפה לשלם.

נטו מאשימה: תוכנית זדונית של אי.בי.אי

כסוכנות ביטוח, נטו היא גוף המתווך בין קרנות הפנסיה והגמל שאליהן מנותבים כספי הלקוחות, לבין הסוכנים שעובדים תחתיה, כך שאין בה הרבה כספים משל עצמה (למעט עמלות תיווך). הרכישות הגדולות שביצעה ממשקיעי וולת'סטון הובילו אותה כבר בשנה שעברה לקושי תזרימי, ובצר לה פנתה לסיוע מצד גופים פיננסיים שונים. בסופו של דבר היה זה בית ההשקעות אי.בי.אי שרכש לפני שנה את הזכויות ל־30% מתזרים המזומנים העתידי של נטו עצמה, תמורת עשרות מיליוני שקלים. יחד עם בנק מזרחי טפחות הזרימו שני הגופים כ־80 מיליון שקל לנטו.

אלא שבתחילת השנה התפוצצה פרשת וולת'סטון, ורשות ניירות ערך החלה לחקור את בעליה, בהם כץ ובן־ישי (המחזיקים ב־50% מהקרן). בד בבד, כספי החילוץ של נטו נגמרו והמשבר התזרימי המחודש הוביל לפיצוץ בינה לבין אי.בי.אי.

מכתב ששלחה נטו לאי.בי.אי בחודש שעבר האשים את האחרונה ב"תוכנית זדונית" ו"מזימה" להוביל לקריסתה וכך להשתלט על הסוכנות, תוך שהחברה טוענת כי אי.בי.אי מעכבת מיליוני שקלים המגיעים לה. אי.בי.אי מצידה טענה כי "צל החקירה הפלילית המרחף מעל בעלי השליטה בנטו, הבקשה לתביעה ייצוגית בפרשת וולת'סטון והמצב הכלכלי אליו הם הביאו את החברה כתוצאה מניהולם הכושל, מביאים אותם לתגובות שאינן רציונליות".

הצדדים השתדלו ליישר את ההדורים אך אי.בי.אי כבר לא הייתה מוכנה להמשיך ולהזרים כספים לנטו. בתחילת החודש היא הזרימה לה בפעם האחרונה 2.5 מיליון שקל, כדי שנטו תוכל לשלם את משכורות חודש אוגוסט. אחרי שקמינסקי הובא לסייע ויצא מיד מהתמונה זה היה עניין של זמן עד שתוגש הבקשה הרשמית להסדר החוב.

היקף הכספים בקרן וולת'סטון, שנתנה הלוואות מזנין (הלוואות להשלמת הון עצמי ליזמי נדל"ן) שעדיין לא ברור האם יוחזר למשקיעים נאמד בכ-800 מיליון שקל.

מאי.בי.אי בית השקעות וארבע עונות נמסר: "אנחנו מברכים על המהלך ומקווים שהוא יביא לפתרון טוב למצוקה התזרימית אליה נקלעה נטו. פעלנו ונמשיך לפעול על מנת לסייע לנטו ולסוכניה".