סמוטריץ' ביקש מבר-דוד לוותר על מיליארדי שקלים של העובדים, ובתמורה הציג "מחווה"

במוקד הפגישה עומדת כוונת האוצר לחסוך עד כ-8 מיליארד שקל בהקפאת העלאות השכר שעובדי המגזר הציבורי אמורים לקבל בחודשים הקרובים • המחווה המוצעת מצדו של משרד האוצר היא תוכנית לסגירת משרדי ממשלה מיותרים

הפגישה בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד / צילום: דוברות שר האוצר
הפגישה בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד / צילום: דוברות שר האוצר

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ויו״ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, נפגשו היום (ה') כדי לדון בתוכניות האוצר לתקציב המדינה ל-2025, שחלקן מנוגדות לאינטרסים של ארגון העובדים ומצריכות את הסכמתם. במוקד עומדת כוונת האוצר לחסוך עד כ-8 מיליארד שקל בהקפאת העלאות השכר שעובדי המגזר הציבורי אמורים לקבל בחודשים הקרובים. בנוסף מעוניינים באוצר להקפיא את עדכון רכיב שכר המינימום בשכר של עובדי הציבור ולהשהות את ריווח מדרגות המס באופן שישפיע על כלל ציבור העובדים. 

יוגב גרדוס על פריצת התקציב: חוששים מאובדן אמון המשקיעים
מענקי העבודה וחלף אבטלה למפונים יחזרו, כולל פיצוי בדיעבד 

בניסיון לצנן את ההתנגדות, הגיע סמוטריץ' לפגישה עם צעד בונה אמון באמתחתו. בר-דוד התבשר בדיון, כי הצעת התקציב הרשמית של האוצר לממשלה תכלול גם תוכנית לסגירת משרדי ממשלה מיותרים. צעד שכזה לא ימנע אומנם את השחיקה בשכר העובדים, אבל הוא מתכתב עם התבטאויות קודמות של יו"ר ההסתדרות. 

בחודשים הראשונים למלחמה, נאותו בהסתדרות לקבל מודל שבו כל עובד במשק "יתרום" יום הבראה אחד, בשווי מאות שקלים לעובד, על מנת לממן את התקציב לחיילי המילואים. לאחר מכן הבהירו בארגון שלא יסכימו לצעדים נוספים בטרם הממשלה תקצץ באופן חד בכספים הקואליציוניים ותצמצם משרדי ממשלה לא הכרחיים. על פי הרעיון החדש, ייסגרו 5 משרדים - אחד לכל מפלגה בקואליציה. 

מנסים להוריד את גובה הלהבות

הנחישות של סמוטריץ' ויכולתו להעביר את סגירת המשרדים מול שותפיו בקואליציה, עדיין טעונה הוכחה. אולם, מדובר על פניו בשינוי מדיניות מצד שר האוצר, שעד כה סירב לאמץ את המלצות הדרג המקצועי במשרדו לסגירת המשרדים. פירוק הלשכות העודפות של שרים וסגני שרים בממשלה לא יחסוך סכומי כסף גדולים במונחי תקציב המדינה, אבל לפחות ישדר אחריות מצד המנהיגות, בה בעת שסמוטריץ' קורא לעובדים "להיכנס אל מתחת לאלונקה" וליטול חלק בעלויות המלחמה הכבדות, דרך גזירות מס וקיצוצים.

בפגישה עם ההסתדרות הציגו סמוטריץ' ואנשיו את התוכניות, אבל הדיון לא נכנס אל תוך הפרטים הקטנים. סוכם על המשך השיח בין הצדדים, תוך בחינה של כלל צעדי התקציב.
לפני שבועיים נרשמה מתיחות רבה בין סמוטריץ' לבר-דוד, על רקע השביתה הכללית עליה הכריז יו"ר ההסתדרות בתמיכה במאמץ לשחרר את החטופים בעזה. סמוטריץ' הוציא צווי מניעה לשביתה והלין על בר-דוד כי הוא "מגשים את חלומו של סינוואר".

כעת, בסביבתו של סמוטריץ' מנסים להוריד את גובה הלהבות, בניסיון לרתום את בר-דוד לשחרר מיליארדי שקלים לקופת המדינה. "הפגישה התקיימה באווירה טובה והשניים סיכמו כי יפעלו יחד באחריות מתוך הבנת האתגרים הניצבים בפני במדינת ישראל למען כלכלת ישראל, לטובת העובדים ולמען אזרחי ישראל כולם", נכתב בהודעה שנשלחה מטעמו של סמוטריץ' לאחר הדיון. לפיה, "הפגישה התקיימה לנוכח התקדמות בניית תקציב 2025 וסדרת דיונים של שר האוצר עם כלל הגורמים במשק".