לזכותה של יונדאי ייאמר, שהיא התאמצה כדי להצדיק את ההתייקרות של הרכב הזה

השינוי החיצוני בדור המחודש של טוסון כמעט לא מורגש, אבל תא הנוסעים הדיגיטלי החדש הוא נגיעה במחוזות הפאר • הרכב מרווח ונוח, אך ראוי למערכת הנעה עדכנית יותר

יונדאי טוסון 1.6 2024 / צילום: יח''צ
יונדאי טוסון 1.6 2024 / צילום: יח''צ

אם לא יחול שינוי ברגע האחרון, בינואר הקרוב תבוטל בישראל הטבת המס לכלי רכב חשמליים, ומס הקנייה המוטל עליהם יזנק בחדות, וישתווה לזה של בנזין ודיזל. במקביל תבוטל הטבת אגרת הרישוי על רכב חשמלי וזו תתייקר באלפי שקלים. בכך תצטרף ישראל לרשימה מצומצמת - ולא מכובדת - של מדינות בעולם המערבי שאינן מעניקות תמריצים לרכישת כלי רכב נטולי פליטה.

לקראת עליית המיסוי: צונאמי של עשרות אלפי כלי רכב בדרך לישראל 
האם זה הזמן המתאים לקנות רכב או מוטב להמתין ל-2025? 

אם מוסיפים לכך את העובדה שהמכוניות ההיברידיות ומכוניות הפלאג-אין כבר איבדו בשנתיים האחרונות את הטבות המס, והתייקרו משמעותית, הרי ששוק הרכב הישראלי צפוי להשלים "פניית פרסה סביבתית" מלאה.

זו בשורה טובה לאוצר, שגורף 20 מיליארד שקל בשנה מבלו על בנזין. זו בשורה טובה למוסכים, יבואני חלפים ושמנים ושאר גורמים, שמתפרנסים מהבלאי השוטף של מיליוני מנועים מזהמים בישראל. וזו בוודאי בשורה טובה ליצרנים, שעבורם ישראל ממשיכה להיות שוק יעד מועדף ליצוא דגמי בנזין מסורתיים ורווחיים מאוד, שהביקוש להם פוחת במהירות במדינות המפותחות.

אז בינתיים ממשיכים להגיע לישראל דגמים חדשים ומחודשים עם מנועי בנזין "קלאסיים", ולקטגוריה הזו שייך גם יונדאי טוסון המחודש, שהוא אחד מלהיטי המכירות הוותיקים ביותר בשוק המקומי.

עיצוב חיצוני

חיצונית עבר טוסון 2024 המחודש שינויים קוסמטיים קלים בלבד, שאפילו בעלי טוסון נאמנים יתקשו להבחין בהם. גריל בעיצוב קצת שונה, עדכונים קלים לפגושים, חישוקים בעיצוב חדש ואולי עוד כמה פרטים שהחמצנו. הטוסון עדיין נראה עדכני ואטרקטיבי, עם פנסי חזית מפוצלים וייחודיים שמשולבים בגריל, קשתות גלגלים כוחניות ופרופורציות מאוזנות, שמחמיאות לממדים הנדיבים של הרכב.

פנים הרכב

עיקר ההשקעה בחידוש המודל התמקדה בתא הנוסעים, והתוצאה בולטת מייד. עיצוב הפנים, איכות החומרים ומערך הפיקוד קפצו קפיצה גדולה לטריטוריה של פרימיום והתא מזכיר את זה של רכבי מותגי ג'נסיס מבית יונדאי, לפחות בגרסה הבכירה שלקחנו למבחן. הנהג והנוסעים מוקפים במשטחים הדוקים וזורמים בגוונים שקטים; הדיפונים עשויים מחומר רך ונעים למגע ולמראה; וריפוד העור איכותי.

מערך הפיקוד עוצב מחדש בהשראת דגמי ה"איוניק" החשמליים של יונדאי, וכולל צמד מסכים רוחביים ברזולוציה גבוהה, שמתמזגים זה בזה ויוצרים רצף מרשים. עיצוב לוח המחוונים ניתן להתאמה אישית ובין השאר מציג וידיאו מהמצלמה הצדדית-אחורית כאשר הנהג מאותת לפני פנייה. גם מוט ההילוכים עבר למיקום נוח על עמוד ההגה. עם זאת, ברמות הגימור הזולות יותר יצטרכו הרוכשים להסתפק בלוח מחוונים דיגיטלי פשוט יותר ובמוט הילוכים מסורתי, בין המושבים הקדמיים.

ממשק האנוש עבר שדרוג מבורך שכולל כעת מתגים פיזיים נוחים לתפעול מערכת האקלים, שאינם דורשים חיפוש וגישוש אחרי מתגי מגע נסתרים כמו בדגם היוצא. מערכת ההפעלה של המסך המרכזי מגיבה מהר יותר לפקודות ומציעה גרפיקה אטרקטיבית, בניגוד למראה הדהוי של המערכת היוצאת.

בכל הנוגע לשימושיות משפחתית, הטוסון 2024 נותר ללא שינוי. הוא עדיין אחד הכלים המרווחים בפלח, עם יכולת לאכלס ארבעה מבוגרים רחבים וגבוהים מבלי שיצטרכו להתפשר על מרחב לראש, לכתפיים או לרגליים. את החבילה השימושית סוגר תא מטען בנפח מכובד של כ-515 ליטר לפני קיפול מסעד המושב האחורי.

מנוע וצריכת דלק

פרק ההנעה מחזיר אותנו לסוגייה הכאובה של היעדר הטבות מס לכלי רכב "ירוקים" בישראל, שעימה פתחנו. באירופה מוצע הטוסון גם מערכת הנעה היברידית "מלאה" או מערכת הנעה פלאג-אין. שתיהן מערכות מתוחכמות, חזקות (מעל 200 כ"ס), חסכוניות מאוד וכמובן גם "ירוקות" מאוד. אבל שתיהן גם יקרות, ובהיעדר הטבות מס בישראל הן נשלחות למדינות מתוקנות יותר.

בישראל משווק הטוסון עם מנוע 1.6 ליטר טורבו-בנזין מסורתי, שמייצר הספק של 160 כוחות סוס. זו ירידה של 20 כוחות לעומת המנוע המקביל במודל היוצא. המנוע משודך לתיבה כפולת-מצמדים והוא עושה את מה שנדרש ממנו בתנאי יום יום, אבל לא הרבה יותר מכך.

בנהיגה עירונית ובין-עירונית רגועה הוא מספק כוח זמין לשיוט חסר מאמץ, פלוס רזרבות לעקיפה מזדמנת. אבל אם מנסים לדחוק אותו מעבר לאזור הנוחות הצר שלו, בעת האצה בעלייה למשל, הוא חושף צד מחוספס וקצר-נשימה בסל"ד גבוה. זו לא אמורה להיות בעיה ללקוחות הטיפוסיים של פלח זה בישראל, שרובם מציבים את מערכת ההנעה במקום די נמוך בעדיפויות שלהם - כל עוד שהמחיר נגיש. אבל היינו מעדיפים לקבל את "המילה האחרונה" בשוק, ולא את זו שלפניה.

היצרן נוקב בצריכה די פושרת של כ-14 עד 14.5 ק"מ לליטר, ובתנאי אמת אפשר להשיג כ-10-12 קילומטר לליטר. זה לא מה שירתיע נהגי ציים, שנהנים מדלקן על חשבון הבוס, אבל יש בפלח כלים חסכוניים יותר. גם קבוצת זיהום 14 למנוע ארבעה צילינדרים קומפקטי אינה מלהיבה.

על הכביש

על הכביש הטוסון מכויל בעליל עבור קהל משפחתי "רגוע". המתלים הרכים סופגים היטב מהמורות עירוניות, למרות שחישוקי ה-19 אינץ' והצמיגים הספורטיביים של הגרסה שבה נסענו היו ידידותיים פחות לשיבושים חדים ועמוקים. ההגה קליל ומעורפל במצב ברירת המחדל שלו, אבל ביטול מערכת ה"סיוע להיגוי" הטורדנית משפר משמעותית את ההיזון, ובחירה במצב הספורטיבי מוסיפה לו קצת "משקל".

בנהיגה רגועה הוא מפגין אחיזת כביש טובה ויציבות כיוונית מכובדת על הכביש המהיר. אבל אם מנסים לדחוק אותו בפניות הדוקות הוא מפגין נטיית גוף די בולטת. בקיצור, שלדה רגועה עבור נהגים רגועים.

לרכב אין יומרות שטח כלשהן אבל הוא מדלג בקלילות על מדרכות גבוהות, וכל עוד נצמדים לדרכי עפר כבושות הוא גם יוכל להגיע די רחוק מעבר לתחומי האספלט.

מחיר

המחיר של טוסון 2024 מתחיל בכ-185 אלף שקל לדגם הבסיס ומגיע עד 220 אלף שקל לדגם המפואר ביותר. זוהי התייקרות של כמה אלפי שקלים לעומת הדגם היוצא. אלה בהחלט לא מחירים "עממיים", אבל למרבה הצער הם גם לא חריגים כיום בפלח רכבי הקרוס-אובר "המשפחתיים", ולזכותה של יונדאי ייאמר, שהיא עשתה מאמצים לא קטנים להצדיק את ההתייקרות באמצעות שדרוג המראה, התחושה והאבזור בתא הנוסעים. הטוסון החדש בהחלט ראוי למערכת הנעה שתואמת את התחושה היוקרתית, אך זו כנראה רק אשליה במיסוי הנוכחי.

חלק מהמתחרות

מאזדה CX-5

178 עד 208 אלף שקל עולה מאזדה CX-​5, שמיוצרת ביפן. הרכב משווק עם מנוע 1.6 ליטר בהספק 165 כ"ס או 2.5 ליטר בהספק 195 כ"ס. התנהגות הכביש חדה ומדויקת

מאזדה CX-5 / צילום: יח''צ
 מאזדה CX-5 / צילום: יח''צ

קיה ספורטז' 1.6 ליטר

180 עד 200 אלף שקל עולה גרסת ה־1.6 ליטר טורבו של האחות מבית של הטוסון. המנוע זהה לספורטג'. הרכב מיובא גם בגרסה היברידית ופלאג-אין

קיה ספורטג' / צילום: יח''צ
 קיה ספורטג' / צילום: יח''צ