הנסיקה של עופר ינאי הביאה אותו להשקעות מתוקשרות. ההרפתקה החדשה עשויה להיות המאתגרת מכולן

עופר ינאי, הבעלים של נופר אנרגיה והפועל ת"א בכדורסל, מצטרף כבעל מניות בערוץ רשת 13 וצפוי להזרים לו 30-40 מיליון שקל • מה מלמד המהלך על כוונות בעל השליטה לן בלווטניק, עד כמה אינטרס פוליטי פועל מאחורי הקלעים, והאם בעל המניות החדש יזרים דם חדש לספינה המטלטלת?

עופר ינאי / צילום: ראובן קפוצ'נסקי
עופר ינאי / צילום: ראובן קפוצ'נסקי

בית קפה קטן ברעננה הפך בשבועות האחרונים למוקד משמעותי עבור רשת 13. כאן נערכות הפגישות של מנכ"ל רשת אמיליאנו קלמזוק, כאן נרקמו חלק מהמהלכים שהובילו להסכם עם הוועד על הדחת מנכ"לית חברת החדשות יוליה שמאלוב־ברקוביץ', וכאן נשתלו חלק מהזרעים למהלך העסקי המפתיע עליו הודיעה החברה ביום רביעי בלילה - כניסתו של איש העסקים עופר ינאי כבעל מניות בחברה.

בלעדי | דיון ההדחה הסוער של המנכ"לית והדירקטורית שטענה: "חדשות 13 במצב חולני"
ישראל מואשמת פי שישה מחמאס: מאחורי הדוח שמצא הטיה עקבית בשידורי ה־BBC

זה עשוי להישמע אנקדוטלי, אבל לרעננה יש משקל בחיבורים העסקיים שמניעים כיום את ערוץ הטלוויזיה החבוט. המנכ"ל קלמזוק, המשקיע החדש ינאי ואשת התקשורת אושרת קמחזי שהולכת וצוברת תאוצה במסדרונות החברה, כולם תושבי העיר. כך גם ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט, המעסיק הקודם של מתן סידי - היועץ שצפוי להתמנות מטעם ינאי לדירקטור בערוץ 13, אבל לכך עוד נגיע בהמשך.

אנרגיה, כדורסל ועכשיו טלוויזיה

ותחילה למשקיע המפתיע. עופר ינאי הוא הבעלים של חברת האנרגיה המתחדשת נופר אנרגיה, שפועלת בישראל, בארה"ב ובאירופה. החברה הונפקה בשנת 2021 לפי שווי של 1.6 מיליארד שקל, וכיום היא שווה 3.3 מיליארד שקל. ההשקעה בנופר הפכה את ינאי (49), שגדל והתחנך במוסדות הציונות הדתית, לאיש אמיד ופתחה לו את התיאבון להשקעות נוספות. על הפרק: עסקים עם פרופיל ציבורי גבוה אשר דורשים קורטוב של חדשנות מחשבתית. כזו הייתה הרכישה של 51% ממניות מועדון הכדורסל הפועל תל אביב לפני כשנה, וכזו היא גם ההשקעה האחרונה ברשת - 10% עם אופציה להתרחבות.

תעודת זהות

עופר ינאי
אישי: בן 49, אב לבת
מקצועי: תואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון. מייסד ובעלים של נופר אנרגיה ומבעלי הפועל תל אביב בכדורסל. ב-2024 רכש 10% ממניות ערוץ 13
עוד משהו: השתתף וזכה בשעשועון הטלוויזיה "1 נגד 100"

למה זה קורה? ערוץ 13 מצוי כבר שנים במשבר כלכלי ובמשבר זהות. זה לא רק הדשדוש ברייטינג אלא גם משבר ניהולי חריף שגרר חילופים תכופים של מנהלים גם ברשת וגם בחברת החדשות. כעת ניצבת ההנהלה גם בפני דרישה של בעל השליטה לן בלווטניק ליישם תוכנית קיצוצים לאחר שהזרים לערוץ רק בשנה האחרונה, על־פי דיווח לבית המשפט, כ־100 מיליון שקל. לכל אלה הצטרף באחרונה פיאסקו נוסף - מינויה של יוליה שמאלוב־ברקוביץ' למנכ"לית חברת החדשות - שהוביל גל התנגדות אדיר של העובדים בטענה שהיא נעדרת ניסיון עיתונאי רלוונטי ומחשש להשתלטות פוליטית (שמאלוב־ברקוביץ' כיהנה כחברת כנסת מטעם מפלגת קדימה ולאחר מכן הצטרפה לליכוד).

ודווקא משבר הזהות והזעזוע הניהולי ברשת ובחדשות 13 הם אלה שפתחו לינאי את האפשרות להיכנס. לינאי יש הזדמנות פז בגוף תקשורת שמתמודד עם טלטלות קשות, זאת להבדיל מחברה אחרת שהייתה יכולה להיות מבוססת. את ההזדמנות הזו ינאי מבקש לנצל.

רשת 13 / צילום: Shutterstock
 רשת 13 / צילום: Shutterstock

כניסתו של ינאי כשותף אמורה להכניס קצת צבע לספינה המטלטלת וגם מזומנים, ודאי בעקבות אי־נכונותו של בלווטניק לשוב ולהכניס יד לכיס. על־פי ההערכות בשוק, ההשקעה הנוכחית בערוץ מתבצעת לפי שווי של כ־80־100 מיליון דולר. כלומר ינאי השקיע כ־8 מיליון דולר (כ־30 מיליון שקל). בשוק יש גם הערכות גבוהות יותר, שמדברות על שווי של 100־120 מיליון דולר, כך שבגבול העליון, ינאי השקיע כ־40 מיליון שקל, במזומן. זה סכום נאה, אבל הוא כשלעצמו לא ייתר את הצורך בתוכנית התייעלות בחברה. ואלה לא החדשות היחידות שפחות ישמחו את עובדי הערוץ.

"עם 10%, ינאי לא באמת ישפיע"

במהלך משבר שמאלוב־ברקוביץ' נשמעו לא מעט עיתונאים מייחלים למכירת הערוץ לאיש העסקים ניר צוק, איש שמאל מובהק שנחשב דומה בפרופיל הפוליטי שלו למרבית עיתונאי הערוץ. "בלווטניק מחפש מי שיישא איתו בנטל", אומר לגלובס גורם בתעשייה. "לא הרבה היו מוכנים להיכנס למשבצת, והנה ינאי מגיע בשבילו. מי שמוכר רק 10%, לא באמת רוצה למכור את הערוץ".

ינאי, לעומת זאת, קרוב יותר לצד הימני של המפה הפוליטית ואף נחשף לאחרונה ב"העין השביעית" כאחד שתרם תרומה משמעותית לאתר "מידה" הימני. דוברו, מתן סידי, שנחשב לאחד מאנשי המקצוע המבריקים בשוק, היה במשך שנים יועצו ודוברו הקרוב של נפתלי בנט, דמות נוספת מהציונות הדתית שכאמור גרה ברעננה, ועליו יש שמועות רבות על חזרתו לפוליטיקה הישראלית. בהקשר הזה אומרים בסביבתו של ינאי כי אין כל היכרות בינו לבין בנט, וכי השניים מעולם לא שוחחו או נפגשו.

וכשאומרים פוליטיקה, יש גם מי שמנסה לצנן את ההקשרים: "ההתערבות הפוליטית היא כנראה בשולי הדברים, לא נראה שזו המטרה המרכזית בהחלטה. עם 10% ממניות הערוץ, ינאי לא באמת יכול להשפיע", אומר בכיר בשוק התקשורת.

התיאבון של בעל המניות החדש יגדל?

אז מה בכל זאת האינטרס של ינאי? איש העסקים שנמצא בנסיקה משקיע כאמור בשנים האחרונות מזמנו וממרצו בפיתוח עסקים חדשים, במינוף ההון שצבר ובניסיון לצבור השפעה, ודאי במקומות שבהם הוא מזהה הזדמנות להשפיע ולהחדיר חשיבה חדשנית.

ההסכם שנחתם עם רשת משקף גם את האמונה של ינאי בסינרגיה שבין ספורט לתקשורת, ועל כן הוסכם בין היתר כי רשת 13 תשדר משחקים של הפועל תל אביב בכדורסל, הנמצאת כאמור בבעלותו של ינאי, במקביל לשיתוף־פעולה עתידי בענקית שידורי הספורט הבינלאומיתDAZN בבעלות Access Industries של בלווטניק.

בנוסף, בתעשייה מעריכים כי לשיתוף־הפעולה יש פוטנציאל להקמת מיזמים נוספים בשוק הספורט, בהם הקמת ערוץ ייעודי חדש - ואין ספק שגם את זה ינאי רואה; הפוטנציאל האדיר שהוא יכול להרוויח מקשר עם בלווטניק, ובטח בשוק הספורט. "אין ספק שיש להחלטה משמעות עסקית רבה. עבור איש עסקים שחי בארץ, והמרכז העסקי שלו כאן, שליטה על נתח מערוץ טלוויזיה שווה הרבה כסף", אומרים בתעשייה.

מבנה ההחזקות בערוץ 13 מחולק כיום באופן הבא: אקסס של בעל השליטה בלווטניק מחזיק כ־52%, חברת דיסקברי מחזיקה ב־21%, נדב טופולסקי ב־13.5%, אודי אנג'ל ב־8%, ומשפחת שטראוס ב־5.5%. כעת, אחרי רכישת 10% מהמניות בידי ינאי, בעלי המניות ידוללו בהתאם. 

בשוק מעריכים כי ינאי יוכל לימים להיות זה שמזרים את התקציבים כשצריך, ובכך לתבוע יותר אחוזי החזקה בחברה. אומנם כיום עם 10%, ינאי לא באמת יכול להוביל שינויים אמיתיים בערוץ, אבל אם יגדיל את אחוזי השליטה שלו - הוא יוכל להוביל מהלכים בשוק התקשורת דרך רשת.