סערה של "פעם ב-100 שנה" מכה באירופה

אזורים רבים באירופה עברו בסוף השבוע האחרון מימים שטופי קיץ לסערה שלא נראתה כ-100 שנה • בפולין יותר מ-17 אלף בתים נותרו ללא חשמל, ברומניה נהרגו 4 כתוצאה מהשיטפונות, וכעת אירופה מכינה את עצמה להתפשטות הסערה

צ'כיה, הסערה הפכה להצפה בערים רבות / צילום: Reuters, INQUAM PHOTOS/George Calin
צ'כיה, הסערה הפכה להצפה בערים רבות / צילום: Reuters, INQUAM PHOTOS/George Calin

בשבוע שעבר עוד אפשר היה לומר שאנחנו עדיין בעיצומו של קיץ לוהט, ומרבית תושבי אירופה עוד נהנו מימים שטופי שמש. כל זה השתנה בסוף השבוע האחרון, אז פקדה את מרכז ומזרח היבשת סערה קטלנית. בלי הכנה מוקדמת, מדינות כמו פולין, רומניה, צ'כיה ואוסטריה מתמודדות עם גשמים עזים, הצפות מסוכנות ואובדן חיים, שנגרמו על ידי סערה המכונה "בוריס".

בגיל 41 הגיע לחלל: המיליארדר שנשר מהתיכון ועשה היסטוריה
גרמניה והולנד נגד, האם המושיע המיתולוגי של אירופה בכל זאת יצליח?
WSJ | עם או בלי ויזת זהב: שוק הדיור של ליסבון לא עוצר

כך מדינות אירופה, שרק בשבועות האחרונים נרשמו בהן טמפרטורות גבוהות וימים חמים במיוחד נאלצות להתמודד עם שיטפונות קשים שהביאו למותם של לפחות חמישה בני אדם ולהרס נרחב של בתים ותשתיות.

גשמים שלא נראו מזה 100 שנה

האירוע החל ביום שישי האחרון, כאשר החלו לרדת ביבשת גשמים כבדים ללא הפסקה. במדינות רבות, כמו פולין ורומניה, נרשמו כמויות גשמים שלא נראו מזה 100 שנים. ברומניה נהרגו ארבעה בני אדם, ביניהם שלוש נשים, שנמצאו בחצרות ובבתים שהוצפו, ובפולין נהרג אדם אחד בטביעה במחוז קלאדז'קו שבדרום המדינה.

מחוז גלאטי ברומניה הוצף בעקבטת סערת ''בוריס'' / צילום: ap, Galati Inspectorate for Emergenc
 מחוז גלאטי ברומניה הוצף בעקבטת סערת ''בוריס'' / צילום: ap, Galati Inspectorate for Emergenc

הרשויות במרכז אירופה נאבקות להתמודד עם ההצפות ולהגן על האוכלוסייה. ראש ממשלת פולין, דונלד טוסק, יצא בקריאה לאזרחים לשתף פעולה עם כוחות ההצלה ולהישמע לפקודות הפינוי, לאחר ש-1,600 תושבים פונו מבתיהם באזורי השיטפון. יותר מ-17 אלף בתים נותרו ללא חשמל בפולין, ובאזורי הצפון של צ'כיה הופעלו מחסומים על מנת למנוע מהמים לחדור לערים מרכזיות כמו פראג.

גם רומניה סובלת מהצפות קשות, במיוחד במחוז גלצי שבדרום-מזרח המדינה, שם 700 בתים הוצפו ומאות אנשים נותרו לכודים. נשיא רומניה, קלאוס יוהניס, הדגיש את הקשר בין שינויי האקלים לסערה, ואמר כי "אנו שוב מתמודדים עם השפעות שינויי האקלים, שהפכו להיות יותר ויותר נוכחות ביבשת האירופית עם השלכות דרמטיות".

סערת בוריס הכתה קשות במזרח אירופה / צילום: ap, Petr David Josek
 סערת בוריס הכתה קשות במזרח אירופה / צילום: ap, Petr David Josek

צפויים נזקים נוספים

הגשמים לא פוסקים, והצפי הוא להמשך התופעה עד תחילת השבוע הבא, כאשר הערים המרכזיות באוסטריה, צ'כיה וסלובקיה עלולות לספוג נזקים נוספים. בצ'כיה בוטלו כל משחקי הכדורגל בסוף השבוע, והוקמו קירות הגנה מסביב לערים הגדולות על מנת למנוע חדירת מים נוספת.

בנוסף להצפות, הרוחות העזות גרמו לנפילת עצים רבים ולחסימת דרכים. בוינה נאלצו הכבאים לפנות תושבים מבתיהם לאחר שרוחות של 146 קמ"ש פגעו בעיר, וגרמו להצפות ולהריסת מבנים. גם אזורים נרחבים בגרמניה, במיוחד במדינות סקסוניה ותירינגיה שבמזרח המדינה, נמצאים תחת אזהרות הצפה חמורות.

נהר בלה בצ'כיה עלה על גדותיו בעקבות הסערה / צילום: ap, Petr David Josek
 נהר בלה בצ'כיה עלה על גדותיו בעקבות הסערה / צילום: ap, Petr David Josek

סערת בוריס מתוארת כאירוע של פעם ב-50 שנה, אך על פי מומחים לשינויי אקלים, תדירותם של אירועים מסוג זה עתידה לעלות עם התחממות האקלים הגלובלית. בשנים האחרונות אירופה מתמודדת יותר ויותר עם גשמים קיצוניים ושיטפונות חמורים, תופעה הקשורה ליכולת האוויר החם לאחוז יותר לחות - מה שמוביל לגשמים כבדים יותר.

ככל שהמערכות האקלימיות נהיות בלתי צפויות יותר, מדינות מרכז ומזרח אירופה יצטרכו להמשיך ולחזק את ההיערכות לאירועים עתידיים, ולהשקיע בתשתיות שיגנו על האוכלוסייה ועל המבנים מהנזקים הקשים של שיטפונות בלתי צפויים כמו אלו של סערת בוריס.