תשואות אוגוסט: אנליסט ומיטב בצמרת, ילין לפידות בתחתית. ומסלול אחד מככב מעל כולם למרות חודש מנומנם

תשואות חיוביות בגמל ובפנסיה בזכות חודש חזק לבורסה בת"א • אלטשולר שחם ממשיך להציג את התשואה הגבוהה ביותר מתחילת השנה באפיקים הכלליים והמנייתיים • בפנסיה כיכבו בצמרת כלל, מגדל והראל • וכיצד נראה חודש ספטמבר

סיכום חודש אוגוסט בקרנות ההשתלמות והפנסיה / צילום: Shutterstock, Elle Aon
סיכום חודש אוגוסט בקרנות ההשתלמות והפנסיה / צילום: Shutterstock, Elle Aon

התחזקות במדדי המניות המקומיים סייעה לקופות הגמל לצלוח את חודש אוגוסט עם עלייה ממוצעת של כ-1% במסלול הכללי (מתחילת השנה ב-7.8%) ושל 1.1% במנייתי (13.5% מתחילת השנה). המסלולים העוקבים אחר מדד S&P 500 ממשיכים להוביל את התשואות בסיכום שמונת החודשים הראשונים של השנה - 19% בממוצע, וזאת למרות שבאוגוסט הם רשמו תשואה שלילית של מינוס 1% בשל התחזקות השקל מול הדולר. 

מדד המחירים לצרכן יתפרסם היום: מה צפוי לקרות? 
אחרי מנורה, גם ווישור רוצה להשתלט על ישראכרט: "יציף ערך לבעלי המניות" 

המצטיינת באפיק הכללי באוגוסט הייתה קרן ההשתלמות של בית ההשקעות אנליסט שרשמה תשואה של 1.2%, ואחריה נמצאות קרנות ההשתלמות של מיטב (1.1%) וכלל (1.1%). בתחתית נמצאת ילין לפידות שרשמה תשואה של 0.8%. מתחילת השנה מובילה אלטשולר שחם מסלול זה עם 8.9% (באוגוסט 0.9%). 

באפיק המנייתי הובילה באוגוסט קרן ההשתלמות של הראל עם תשואה של 1.6%, אחריה ממוקמת זו של מגדל שטיפסה ב-1.5% ובמקום השלישי נמצאת כלל עם 1.3%. בתחתית נמצאת ילין לפידות עם תשואה של 0.6% ומעליה אנליסט 0.8%. מתחילת השנה ממשיכה אלטשולר שחם לככב גם באפיק זה עם תשואה של 15.4%, הגבוהה בין הגופים הגדולים. קרן ההשתלמות (הקטנה) של אינפיניטי רשמה תשואה גבוהה יותר של 17.4%. 

קרנות ההשתלמות נהנו בחודש ,שעבר מביצועים חיוביים של מדד הדגל המקומי, ת"א 35, שעלה בסיכום אוגוסט ב-4%, בעוד מדד ת"א 125 הרחב יותר הוסיף 4.2%. היה זה חודש חלש למדדי המניות בחו"ל מדד ה-S&P 500 עלה אומנם באוגוסט ב-1.2%, אך מדד הנאסד"ק ירד ב-0.5%. עם זאת, מתחילת ינואר ועד סוף אוגוסט הציגו שני המדדים של וול סטריט תשואה עודפת של 17.2%, לעומת 12.2% במדד ת"א 35. 

הקרנות המצטיינות בפנסיות של כלל, הראל ומגדל

בעולם הפנסיה, בקרנות במסלול עד גיל 50, נרשמה תשואה חיובית באוגוסט של 1.1% בממוצע ושל 9.5% מתחילת השנה. הקרנות המצטיינות היו של כלל, הראל ומגדל שעלו כל אחת ב-1.3%. בתחתית נמצאת מור עם 0.9% ומעליה מנורה מבטחים שעלתה ב-1%. מתחילת השנה המצטיינת גם באפיק זה הוא אלטשולר שחם שרשם עלייה של 11.2%, כאשר מור במקום השני  עם עלייה של 10%, והחלשה היא הקרן  של מנורה מבטחים עם 8.9%. 

חודש ספטמבר אינו ממשיך בינתיים את המגמה החיובית של קודמו, עם ירידות קלות של פחות מחצי אחוז במדדי וול סטריט, בעוד הבורסה בתל אביב איבדה 2.2% מתחילת החודש, כולל ירידה של 0.3% היום (א') על רקע מה שנראה כאפשרות להסלמה ביטחונית לנוכח טיל שירו החות'ים מתימן לכיוון ישראל. 

מנהל ההשקעות הראשי של מיטב, גיא מני אומר לגלובס כי "גם בתחילת אוגוסט, מדדי המניות בעולם פתחו בירידות חדות (אז על רקע מפולת ביפן, ח"ש), והחלו להתאושש. זה המצב גם בספטמבר. השבוע גל אופטימיות זהירה על הערכה שבשבוע הבא הבנק הפדראלי יוריד את הריבית אולי אפילו ב-0.5% בארה"ב". 

"בארץ השוק עדיין בסימני אי-ודאות"

מני מוסיף כי "בטווח הקצר, שוק האג"ח בעולם טיפה יותר מדי אופטימי לגבי הורדת הריבית להערכתי. השווקים צופים ירידות ריבית משמעותיות בארה"ב וגם בעולם. אני מעריך שהבנק המרכזי בארה"ב וגם בנקים מרכזיים אחרים, ימשיכו בסייקל הורדות ריבית אבל בצורה הדרגתית ושמרנית, ולא בצורה חדה. זה נכון שנתוני שוק העבודה בארה"ב מתחילים להתקרר, אבל הם לא מעידים על מיתון קשה בדרך. בכל מקרה לא מיתון שמצריך שימוש אגרסיבי בתחמושת הריבית, להערכתי. בסך-הכול עדיין רואים נתוני צמיחה חיובית בארה"ב. בארץ רואים שהשוק עדיין בסימני אי-ודאות, כל הזמן סביב המצב הגאו-פוליטי לגבי השאלה אם תהיה מלחמה בצפון או לא". 

ערן גולדרינג, מנהל ההשקעות הראשי בקופות הגמל של אנליסט אומר לגבי אוגוסט שחלף כי "השוק הישראלי הפתיע לטובה בחודש שעבר ורשם תשואה טובה יותר מרוב השווקים המרכזיים בעולם. ככלל, התמחורים של המניות בארץ הם סבירים, ונפערו פערים מול מכפילי הרווח בארה"ב. זה עבד לטובת ישראל והייתה כאן קצת סגירת פערים בתמחור המניות לפי המכפילים. ראינו גם מהדוחות שהתוצאות הכספיות של החברות בתל אביב בסך-הכול סבירות". 

גולדרינג מוסיף כי "צריך לזכור שבעולם החל תהליך של הורדת ריבית, שמוביל לירידת תשואות באפיקים הסולידיים. זה תהליך שמשפיע לחיוב על כל נכסי הסיכון בחו"ל. אצלנו אין צפי לירידת ריבית, אבל יש כאן סוג של כלים שלובים בשוק ההון, וחלק מההשפעה החיובית בעולם מגיעה גם לשוק המקומי. ועדיין הפער בין אג"ח ממשלת ישראל לזו של ארה"ב עומד כיום על 120 נקודות, ואלה הן רמות שיא של שנים". 

אילו החזקות עזרו לכם להציג תשואה עודפת באפיק הכללי בקרנות ההשתלמות? "יש לנו רכיב מנייתי (אקוויטי) יותר גדול בארץ. בין ההחזקות שסייעו לנו היו בחברת האנרגיה נאוויטס, שותפות האנרגיה רציו, חברת הביטוח איי.די.אי וחברת הנדל"ן אאורה. אלה היו כמה צליפות שעזרו לנו להשיג תשואה טובה עם התיק שלנו בארץ". 

"נקודה נוספת שראויה לציון, היא הפער בין אג"ח ממשלת ישראל לאלה של ארה"ב. בעבר הלא רחוק הוא לא היה גדול והתשואות בארה"ב כבר עלו ל-5%. לכן החלטנו להסיט חלק גדול יותר מההחזקות שלנו לאג"חים בחו"ל (כיום). בימים אלה נראה שהאג"ח של ממשלת ישראל טיפה יותר קורצות, בגלל המרווח (הרחב ביחס לאג"ח ממשלת ארה"ב, ח"ש) ולמרות כל הצרות שלנו".