הפד יוריד את הריבית בארה"ב היום. כך תכינו את תיק ההשקעות לשינוי

בשווקים מעריכים בסבירות של 100% שיו"ר הפדרל ריזרב יוריד את הריבית בהחלטת הריבית הקרובה היום, לראשונה מאז 2020 • המומחים מעריכים: איך צפויים להגיב המדדים המובילים בוול סטריט, אילו סקטורים עשויים להרוויח מהתפנית, והאם הגיע הזמן להתגונן מפני ירידות בשער הדולר?

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היום (ד') בשעה 21:00 (שעון ישראל) צפויה להתפרסם ההחלטה שמשקיעים בכל העולם מחכים לה כבר יותר משנה. אם התחזיות בשווקים נכונות, יו"ר הפזרל ריזרב, ג'רום פאוול, יודיע על הורדת ריבית - לראשונה מאז 2020. בשוק חלוקים לגבי השאלה בכמה הריבית תרד - אם ב-0.5% לרמה של 5%, או אם ב-0.25% לרמה של 5.25% - אבל כולם תמימי דעים שהיא הולכת לכיוון אחד, למטה.

הנתונים מגלים: תסריט האימים של הכלכלנים עשוי להתגשם בישראל 
פסיכולוגיה בלי גרוש: אלה הטעויות הנפוצות שעולות למשקיעים ביוקר 

איך ההחלטה הדרמטית תשפיע על המשקיע הישראלי? שאלנו את המומחים. "לא מדובר במהלך מפתיע", אומר רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות. "זהו מהלך שבא אחרי משבר מקומי בארה"ב, והוא במידה רבה מתוכנן. להערכתי בטווח הבינוני, השוק יתכנס ויתחיל לייצב את עצמו מול עולם של ריבית הולכת ופוחתת. זו מגמת הריבית הצפויה לא רק בארה"ב, אלא גם באירופה, בבריטניה ובעוד מקומות. השפעת ההורדה על השווקים היא חלקית, משום שהם נערכו לצעד הזה".

מניות

איך יגיבו המדדים ואיזה סקטורים ירוויחו

בבית ההשקעות מיטב, מעריכים כי "קיים סיכוי גבוה שריבית הפד תרד ב-0.5%". בסקירה שפרסמו השבוע, עליה חתום הכלכלן הראשי במיטב אלכס זבז'ינסקי, נכתב כי "בניגוד לדעה הרווחת, שהשווקים ייבהלו מהורדת ריבית חדה מפני שהיא תאותת על בעיות קשות בכלכלה, השוק משקף שהמצב אולי הפוך. בימים האחרונים הסיכוי להורדת ריבית של 0.5% הגלום בחוזים עלה מכ-15% לכ-50% (ביומיים האחרונים הסיכוי עלה עוד יותר לכ-65%, ח"ש) תוך עלייה במדד S&P 500 ובנאסד"ק. לא נהיה מופתעים אם השווקים דווקא יתאכזבו אם הפד יוריד ריבית רק ב-0.25%".

במיטב צופים כי "תגובת השווקים תושפע מתחזיות הפד לא פחות מאשר מההחלטה עצמה. אנו מניחים שאם התחזית של הוועדה המוניטרית להורדות הריבית תהיה נמוכה מהתחזיות הגלומות בשווקים (ירידה של 1.25% עד סוף 2024 וב-1.4% נוספים ב-2025) גם שוק האג"ח וגם שוק המניות עלולים להתאכזב". כלומר, תשואות האג"ח יעלו ושוק המניות יירד.

אחרי שנתיים וחצי של ריבית גבוהה, טמיר שפירא, מנכ"ל חברת קרנות הנאמנות אילים מסביר כי "ההתחלה של הורדות הריבית בארה"ב זו בשורה שיכולה להיות משמעותית מאוד לסקטורים שלמים ברכיב המנייתי בתיק".

"זו בשורה גדולה עבור כל מה שקשור לעולם הנדל"ן, ששיעורי הריבית הם קריטיים לפעילות המימון שלו. גם האנרגיה ירוקה, שבה המון פרוייקטים הם עתירי חוב, יהנו מכך. סקטור נוסף הוא תחום התשתיות בארה"ב. יש שם המון פרויקטים לשיקום תשתיות לאומיות, דברים שנתקעו קצת כי הייתה בעיית מימון בעת הריבית הגבוה. זה יאפשר לחברות להתחיל לפעול".

מה באשר לענקיות טכנולוגיה? הן, לדברי שפירא, פחות יושפעו. "מניות שבע המופלאות (אפל, גוגל, פייסבוק, טסלה, אנבידיה, אמזון ומיקרוסופט), פחות צפויות להיות מושפעות משיעור הריבית. משום שאלה חברות עתירות במזומנים. עם זאת, חברות ה-AI הבינוניות בגודלן, יותר רגישות לשיעור הריבית. הפעילות העסקית שלהן מאוד מוטת ריבית. ככה שאנחנו רואים עוד דחיפה נוספת אפשרית לסקטור הזה".

סקטור נוסף בארה"ב שלדברי שפירא עשוי להיות מושפע לחיוב מהורדת ריבית הוא הבנקים האזוריים בארה"ב. "הם גופים עתירי חוב. לכן כשמורידים את הריבית הפעילות שלהם יכולה לקבל בוסט. רק על סמך ציפיות להפחתה הייתה התאוששות בחודשים האחרונים במניות שלהם. וזה ילך ויגבר ככל שהציפיות יתממשו".

אג"ח ממשלתיות

הישראליות עדיפות על האמריקאיות?

התשואות על איגרות החוב הממשלתיות בארה"ב צונחות בעקביות בשבועות האחרונים בציפייה דרוכה להורדת ריבית. כשהריבית עולה, הריבית על החוב הממשלתי עולה גם היא ואיתה התשואה לפדיון. עם הצפי להורדת ריבית, התשואות יורדות. אג"ח של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים נסחר כיום בתשואה של כ-3.5% שמגלמת הורדות ריבית חדות ומהירות. "אפשר עדיין לקבע תשואות ולרכוש אג"ח במשך חיים ממוצע בינוני ל-3-5 שנים", אומר שפירא. הוא ממליץ לשקול להרחיב את איגרות החוב בטווחים הללו.

לעומת זאת, רונן מנחם ממזרחי טפחות, סבור שההזדמנות חלפה. "השוק בארה"ב מגלם באפיק הסולידי את ההורדות הבאות. לכן הזדמנויות ההשקעה שהיו בשוק הזה נוצלו במהלך השנה שחלפה".

אבל בזמן שתשואות האג"ח בארה"ב יורדות, מקבילותיהן הישראליות דווקא מזנקות. המלחמה המתמשכת, החשש מהסלמה בצפון ושורת הפתעות לרעה בגזרת האינפלציה בישראל, כולם הולכים ומרחיקים את הורדות הריבית המקומיות. לכן, תשואות האג"ח הממשלתיות של ישראל ל-10 שנים התנתקו מהמגמה האמריקאית והן נסחרות בתשואה של כ-4.9%. אמנם מדובר בהזדמנות לתשואה גבוהה יותר, אבל המומחים מסבירים שהיא מגלמת גם סיכון גדול יותר. "החולשה של האג"ח של ממשלת ישראל נובעת מהתהליכים הפנים-מדינתיים אצלנו", אומר שפירא. "כיום האג"ח הממשלתיות הארוכות כאן, מגלמות תרחיש של 3% אינפלציה מדי שנה לכמה שנים קדימה".

שפירא ממליץ על רכישת אג"ח שקליות בטווח זמן בינוני-ארוך במקביל לקניית אג"ח חברות צמודות מדד בדירוגים גבוהים, כדי לפצות על תרחיש של זינוק אינפלציוני.

מט"ח

מה צפוי לקרות לשער הדולר?

הורדות ריבית מטבען מחלישות את המטבע המקומי. לכן, בחודשים האחרונים הדולר נחלש מול סל המטבעות. ואכן בימים האחרונים, עד להסלמה של יום שלישי השקל התחזק מול הדולר בכ-1%, כאשר כמחצית מהעלייה, לפי אומדן של בנק ישראל, מיוחסת ל"השפעות עולמיות", שניתן להניח כי מדובר בהיחלשות הדולר בעולם. עם זאת, חוסר הוודאות בשוק המקומי מעיבה על המטבע הישראלי.

האם המשמעות היא שכדאי לנטרל את התיק מפני השפעות מט"ח? שפירא מאילים מציין שכדאי לשמור על רכיב צמוד מט"ח בתיק, כלומר כזה שחשוף לתנודות בשער הדולר. "אנחנו משלבים כיום רכיב מט"ח של 10%-15% בתיקי ההשקעות בתור ממתן תנודה". אבל אם אתם מחזיקים בחשיפה גבוהה למט"ח, בין השאר דרך מניות שנסחרות בוול סטריט או דרך תעודות סל וקרנות שעוקבות אחרי המדדים המובילים נאסד"ק ו-S&P 500, ניתן לשקול לגדר חלק מההשקעה באפיקים מנוטרלי מט"ח.