"זה מאוד מביך": פשיטה על יצרנית הביפרים של חיזבאללה

לפי דיווח, חיזבאללה הזמין מחברת גולד אפולו הטייוואנית 5,000 יחידות לפני מספר חודשים • מייסד החברה טוען כי הפייג'רים סופקו מחברה באירופה שיש לה זכיינות לשיווק מוצריו; "המוצר לא היה שלנו", אמר, "זה רק היה המותג שלנו עליו"

פיצוץ מכשיר זימונית בתוך רכב של פעיל חיזבאללה בלבנון / צילום: ap, Hussein Malla
פיצוץ מכשיר זימונית בתוך רכב של פעיל חיזבאללה בלבנון / צילום: ap, Hussein Malla

משטרת טייוואן פשטה הבוקר (ד') על מטה חברת "גולד אפולו", שייצרה עבור חיזבאללה את הפייג'רים (מכשירי זימונית) שהתפוצצו. כך מדווח בסוכנות הידיעות רויטרס. מנגד, מייסד החברה הסו צ'ינג־קואנג טען בפני עיתונאים כי החברה לא ייצרה את הפייג'רים שהביאו למותם של תשעה ולפציעת יותר מכ־4,000 נוספים. 

האתר שלה הוסר, המנכ"ל מכחיש קשר לאירוע: מי זו החברה הזעירה שבמוקד פרשת הביפרים? 
עדיין כאן: שוק הפייג'רים העולמי בצמיחה ועמד ב־2023 על 74 מיליארד דולר
"צפו תגובה": המומחה שמסביר - איך בוצעה מתקפת הפייג'רים ומה יקרה עכשיו
● "טרוריסטים בפאניקה": כך מסקרים בעולם את הפיצוצים בלבנון
דיווח: חומרי נפץ הוטמנו במכשירי הקשר; כ-4,000 פצועים בלבנון

לפי ניתוח תמונות של שברי הפייג'רים מלבנון שביצעו רויטרס, דווח שהמכשירים יוצרו על ידי החברה הטייוואנית. כמו כן, דווח כי חיזבאללה הזמין 5,000 יחידות מהחברה לפני חודשים ספורים. המייסד צ'ינג־קואנג איתן בעמדתו, וטוען כי מכשירי הזימונית סופקו מחברה באירופה שיש לה זכיינות לשיווק מוצרי גולד אפולו. "המוצר לא היה שלנו", אמר המייסד. "זה רק היה המותג שלנו עליו".

ברויטרס מציינים כי גולד אפולו לא מסרו את שם החברה. "אנחנו חברה אחראית, זה מאוד מביך", הודה צ'ינג־קואנג. הדגם שהתפוצץ הוא, ככל הנראה, AP924 - דרכו ניתן לשלוח הודעות טקסט, אך ללא אפשרות לביצוע שיחות. בכיר לבנוני אמר לרויטרס כי המכשירים טופלו "ברמת הייצור". לדבריו, "המוסד החדיר חומר נפץ שמקבל קוד. קשה לזהות אותו, אפילו עם כל מכשיר או סורק".

אתמול (ג'), בהודעה רשמית ראשונה שפרסם, חיזבאללה לא האשים את ישראל באחריות לפיצוצים: "התפוצצו מכשירי ביפר שאותרו בידי כמה עובדים ביחידות של חיזבאללה. ילדה ושני אחיה נהרגו, ויש מספר רב של פצועים. הגורמים המוסמכים בחיזבאללה עורכים תחקיר ביטחוני נרחב לבירור הנסיבות שהובילו לפיצוצים בו-זמנית, שירותי הרפואה מטפלים בפצועים בכמה בתי חולים באזורים שונים בלבנון". עם זאת, כשעה לאחר מכן חיזבאללה פרסם הודעה נוספת: "לאחר בחינת הנתונים והמידע, אנחנו רואים בישראל אחראית למתקפה. התגובה תגיע מכיוון לא צפוי". 

לכל מכשיר הוחדרו 20 גרם של חומר נפץ

בעקבות האירועים, חיזבאללה נתנו הוראה להתרחק ממכשירי קשר ומשרד הבריאות בלבנון הורה לבתי החולים לעלות לכוננות מרבית. על פי דיווחים, בתי החולים מתמודדים עם עומסים כבדים. לפי דיווח ברשת NBN הלבנונית, ישראל הצליחה, בעזרת טכנולוגיה ברמה גבוהה, לפוצץ את מערכת הפייג'רים של חיזבאללה בשורת אתרים בדאחייה. גורם שמקורב לחיזבאללה אמר לסוכנות אי.אף.פי, כי האירוע נובע מ"פריצה ישראלית" למערכת התקשורת. בדיווח נוסף, ברשת MTV הלבנונית, נמסר כי בפייג'רים התקבלו הודעות בטרם הפיצוץ. 

סקיי ניוז בערבית דיווחו כי המוסד שם ידו על המכשירים לפני שהועברו לידי חיזבאללה, והניח כמות של חומר נפץ חזק על סוללות המכשירים. "הוא פוצץ אותם בעזרת העלאת טמפרטורת הסוללות", נטען בדיווח. לפי אל־ג'זירה, לכל מכשיר הוחדרו 20 גרם של חומר נפץ, בטרם חיזבאללה הכניס אותם לשימוש לפני חמישה חודשים.

"הדאחייה היא המעוז של חיזבאללה, ומקום מושבם של בכירי הארגון. הם נהנים שם מקהילה שיעית מקומית תומכת מאוד", אומרת כרמית ולנסי, חוקרת בכירה וראש תוכנית הזירה הצפונית במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), אוניברסיטת תל אביב. "דאחייה זהו האזור המזוהה ביותר עם חיזבאללה. המטה, הלוגיסטיקה, הפעילות האופרטיבית, ועיקר המסה של הפעילים נמצאת שם". 

בניו יורק טיימס דווח, כי חומר נפץ זעיר במשקל 56-28 גרם הוטמן במכשירים בסמוך לסוללה. נזכיר כי רשת "סקיי ניוז" בערבית דיווחה אתמול שהמוסד עומד מאחורי פיצוץ מכשירי הקשר של מחבלי חיזבאללה בלבנון.

על פי הדיווח הוחדר למכשירים חומר נפץ מסוג PETN, מהחזקים ביותר שקיימים. בניו יורק טיימס דווח כי בשעה 15:30 אתמול (ג'), נשלחה הודעה לזימוניות "מטעם" הנהגת חיזבאללה - ואחריה הופעלו חומרי הנפץ. אותם מכשירים הופצו לאנשי ארגון הטרור השיעי בלבנון ובסוריה, ולכן התפוצצו בשתי המדינות.