הרטיבות הורידה חצי מיליון מהמחיר: בכמה נמכר בית של 228 מ"ר בקיבוץ

הבית, בהרחבה של קיבוץ יפעת בעמק יזרעאל, בן עשר שנים • "בעיות הרטיבות הרחיקו קונים" • הרוכשים נדרשו לעבור ועדת קבלה לקיבוץ, אשר בהרחבה הקהילתית שלו מתגוררות 167 משפחות

בהרחבה של קיבוץ יפעת / צילום: עמרי אילת
בהרחבה של קיבוץ יפעת / צילום: עמרי אילת

העסקה: בית פרטי בן עשר שנים נמכר בהרחבה של קיבוץ יפעת, בתמורה ל־4.35 מיליון שקל. הבית נמכר אחרי כשנה וחצי על המדף, בעיקר בגלל בעיות רטיבות. שטחו 228 מ"ר בנוי על מגרש בשטח של כחצי דונם ויש בו שתי קומות. הקונים החלו לשפץ את הבית הבית לאחר הרכישה. 

הקריה תפונה, מכון וולקני יועתק: זו תוכנית הדיור של הממשלה לשנת 2025
הוא התחיל כברוקר. היום הוא עומד בראש אחת מחברות הנדל"ן הגדולות בישראל
"לא מחירי הקרקע": מנכ"ל רמ"י טוען - זו הסיבה שמחירי הדירות עולים

המוכרים והקונים: המתווך עמרי אילת מ"בית לנדל"ן בעמק" שתיווך בעסקה סיפר: "הרוכשים הם משפחה עם שלושה ילדים ממגדל העמק, משפרי דיור. הם נדרשו לעבור ועדת קבלה לקיבוץ על מנת לרכוש את הבית. הם לא חברי קיבוץ ולגמרי עצמאים כלכלית, אבל משלמים מסים לקיבוץ ומקבלים שירותים שונים כמו בריכה".

אילת מספר על הקושי במכירה בגלל הרטיבות ובעיות האיטום: "זה בית שאני עובד עליו הרבה זמן - כשנה וחצי. היו הצעות והשוק קצת השתנה - מהריבית שעלתה ועד המלחמה, הכל השפיע. הבעיות של הרטיבות הרחיקו אנשים שבאו לראות אותו, ופסלו אותו. הרטיבות הורידה כחצי מיליון שקל לפחות ממחיר הנכס, ואילו השיפוץ זול בהרבה מכך".

בהרחבה של קיבוץ יפעת / צילום: עמרי אילת
 בהרחבה של קיבוץ יפעת / צילום: עמרי אילת

השיפוץ: צחי רוזנצוייג, מחברת ש.י.א איטום ושיפוץ בע"מ, שמבצעת את עבודות השיפוץ בבית, מסביר: "כשבנו את הבית לא עשו איטום נכון, מים נכנסו לבית ונוצרה עלייה קפילרית מעל הפנלים. זה יכול להגיע לגובה של מטר וכל הקירות מתקלפים ורטובים מסביב. במקרה שהריצוף הוא שיש, הוא מתחיל לשנות גוון ומתפרק.

"כדי לפתור את זה צריך לפרק, לאטום ולסדר מחדש. בגלל שזה בית בן עשר שנים וכבר אין קרמיקה מהסוג הזה, נאצלנו לפרק יותר ממה שהיה צריך כדי שתהיה קרמיקה זהה ובגוון אחד - מה שהגדיל את העלויות עוד יותר.

"מאחר שהרוכשים רצו לשפץ באותה הזדמנות את האמבטיות - עלות השיפוץ כולל תיקון הרטיבות מסתכמת בכ-200 אלף שקל. עלויות האיטום לבדן יכולות להסתכם בכ־50 אלף שקל וזה בר תיקון - לא צריך בגלל רטיבות לפוצץ עסקה. מבנה הוא דבר דינמי שאפשר לפרק, לסדר ולתקן, אבל בכל מקום העלות שונה. נניח בפנטהאוז יכולות להיות עלויות גבוהות יותר".

הקיבוץ וההרחבה: קיבוץ יפעת שוכן בעמק יזרעאל על כביש 72, בסמוך למגדל העמק. על פי אתר הקיבוץ, ישנם 322 חברים בקיבוץ ובהרחבה הקהילתית מתגוררות 167 משפחות.

העסקה האחרונה בהרחבה שדווחה באתר רשות המסים היא מחודש אפריל 2022, אז נמכר בית בשטח 172 מ"ר עם 5 חדרים ב־4.2 מיליון שקל.

הערכת שמאי: שמאית המקרקעין מיכל וייס, הפעילה באזור עמק יזרעאל והסביבה: "יש עניין פסיכולוגי התלוי גם בסוג הרטיבות. בבתים צמודי קרקע יכולה להיות רטיבות שמגיעה מבחוץ, ורטיבות שנובעת כתוצאה מנזילה בצנרת של הבית.

"במקרים שבהם הרטיבות באה מבחוץ, מהגשם, כי היסודות עצמם של הבית לא נאטמו כראוי ורואים עלייה קפילרית שהמים נספגים דרך הרצפה מבחוץ, זה כבר הרבה יותר בעייתי. זו לא רק ירידת ערך אלא ייתכן אפילו שאף אחד לא ירצה לקנות את הבית.

"בסופו של דבר הקונה רואה לפניו גם עלות וגם מטרד בביצוע התיקונים והשיפוצים, וגם חשש שהתיקון לא בהכרח יפתור את הבעיה.

"להערכתי, מחיר בית עם בעיית רטיבות שמגיעה מבחוץ יכול להיות מופחת אפילו בכ־10%. סכום ההפחתה במחיר גבוה ביחס לעלות התיקון של הבעיה, וזאת בעיקר בשל ההשפעה הפסיכולוגית על הקונה, שכן הקונה יודע שהרטיבות יכולה גם לחזור.

"באופן כללי, 4.35 מיליון שקל לבית בהרחבה זו באמת עסקה לא גבוהה וההערכה שאם היה הבית תקין ללא הרטיבות, הוא כנראה היה נמכר ביותר. הייתי מצפה שבית בשטח של מעל 200 מ"ר בנוי על חצי דונם בהרחבה ביפעת יהיה לפחות במחיר של 4.5 מיליון שקל".