בית המשפט הכללי של האיחוד האירופי קיבל היום (ד') את הערעור שהגישה ענקית החיפוש גוגל וביטל קנס בגובה 1.5 מיליארד אירו (כ-1.7 מיליארד דולר), שהוטל עליה בשנת 2019. הקנס הוטל על־ידי הנציבות האירופית, בטענה כי גוגל ניצלה את מעמדה הדומיננטי בשוק הפרסום המקוון, כדי למנוע תחרות.
● "סכנה קיומית לתעשיית התוכן הישראלית": גופי התקשורת נגד ענקיות הטכנולוגיה הזרות
● ניתוח גלובס | אינטל מתפצלת: מה קדם למהלך ההיסטורי, ההשפעה על ישראל והמכשול שבדרך
● "עכשיו מתחיל הניסוי הגדול": אפל נכנסת לשוק חדש. האם היא תחולל מהפכה?
במסגרת ההחלטה, השופטים קבעו כי הרגולטורים האירופיים שגו בחקירתם, ובכך קיבלו את טענות החברה. בין היתר, טענו השופטים בהחלטתם כי האיחוד לא הצליח להוכיח שאותם חוזים של גוגל אכן פגעו בצרכנים, או עזרו לחברה לחזק את מעמדה הדומיננטי בשווקי הפרסום המקוונים ברשת החיפוש. עם זאת, פסק הדין עשוי עדיין להגיע לערעור נוסף, בבית המשפט העליון של האיחוד האירופי.
ענקיות הטכנולוגיה על הכוונת של האיחוד האירופי
החלטה זו מהווה ניצחון משמעותי לגוגל, זאת לאחר שבשבוע שעבר, ניצח האיחוד בשני מאבקים משפטיים אחרים. באחד מהם, אושר קנס בגובה של 2.4 מיליארד אירו, שהוטל על גוגל עוד ב-2017, זאת בגין תיעדוף מוצריה בתוצאות החיפוש; בשני, נדחה ערעורה של אפל והיא חויבה לשלם מס בגובה 13 מיליארד אירו באירלנד.
מאבק זה הוא חלק ממערכה רחבה יותר של הנציבות האירופית נגד חברות הטכנולוגיה הגדולות, במטרה להגביר את הפיקוח והרגולציה על פעילותן באירופה.
התביעה המקורית בה התקבל הערעור כעת, שהוגשה, כאמור, ב-2019, התמקדה בחלק ספציפי של עסקי הפרסום של גוגל, הנוגע למכירת מודעות לצד תוצאות חיפוש באתרים של צד שלישי. חוקרי האיחוד האירופי טענו כי גוגל הכניסה סעיפי בלעדיות בחוזים שלה, שמנעו מאתרים אלה להציג מודעות דומות שנמכרו על־ידי מתחרותיה. לטענת הנציבות, התנהלות זו הובילה לפחות אפשרויות בחירה ולמחירים גבוהים יותר עבור מפרסמים ובעלי אתרים - עלות שככל הנראה, גולגלה לצרכנים.
החקירה נפתחה בשנת 2016, שבע שנים לאחר שמיקרוסופט הגישה תלונה בנושא. עם זאת, עד לפתיחת החקירה, גוגל כבר ערכה מספר שינויים כדי לאפשר ללקוחותיה חופש רב יותר בהצגת מודעות מתחרות. למרות זאת, כך לפי הנציבות האירופית, נכון למועד הטלת הקנס, גוגל עדיין החזיקה בנתח של למעלה מ-70% בשוק האירופי של מכירת מודעות המוצגות לצד תוצאות חיפוש באתרים של צד שלישי.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.