הטיעונים מאחורי ההחלטה המפתיעה ולאן הולכים מכאן? 5 הערות על הורדת הריבית הדרמטית בארה"ב

הבנק המרכזי האמריקאי בחר להוריד את הריבית בחדות לרמה של 5% ושלח מסר ברור: הדאגה עוברת מהאינפלציה לשוק התעסוקה • היו"ר פאוול הסביר מדוע נקט בצעד החריג וניסה להפיג את החששות מההאטה • האם המאבק בהעלאת המחירים מאחורינו, ומה צפוי בשתי הפגישות שנותרו לפד עד סוף השנה?

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זה קרה. בפעם הראשונה מאז 2020 ולאחר רצף העלאות חד מאוד בפרספקטיבה היסטורית, הבנק המרכזי בארה"ב הוריד את הריבית שעמדה על שיא של 23 שנה. ההחלטה אף הייתה דרמטית במיוחד - הורדה של 50 נקודות, מ-5.5% ל-5% (ברף העליון). בכך, אותת הבנק כי האינפלציה שהרימה ראש ושברה שיא של 40 שנה מאחורינו. בהתחלה השוק קפץ ומדד ה-S&P 500 שבר את שיא כל הזמנים. בהמשך האופטימיות הזו דעכה, והשוק אף נסגר בירידות קלות. 

ישראל בדרך לפער היסטורי מול ארה"ב. מה זה יעשה לשקל?  
הפד הוריד את הריבית בארה"ב. כך תכינו את תיק ההשקעות לשינוי

הסיבות מאחורי ההחלטה על "ג'מבו" הורדת ריבית, איפה הפד מעריך שהיא תהיה בעוד שנה ולמה האופטימיות של הדקות הראשונות בוול סטריט התפוגגה תוך כדי דבריו של יו"ר הפד?

1הסיבה העיקרית: שוק העבודה

לפד יש שתי מטרות מרכזיות עיקריות - לשמור על יציבות מחירים ועל כלכלה איתנה. לתחושתו, לפחות המשימה הראשונה הושלמה. עכשיו הפוקוס עובר מהאינפלציה לשוק העבודה. האבטלה בארה"ב אומנם נמוכה במבט היסטורי - 4.2% - אבל הסימנים המעידים על חולשה הולכים ומתרבים.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים, הסביר כי השוק אומנם הגביר את הערכתו בימים האחרונים לכך שריבית הפד תרד ברמה כה חדה (תמחר לכך היום בבוקר סיכוי של כ- 70%), אך בהינתן נתוני המאקרו החזקים יחסית ונתוני ליבת האינפלציה שהפתיעו מעט לרעה בחודש האחרון, קשה להגיד כי היה קונצנזוס לכך שהפד אכן יוריד את הריבית כך. לראייה, אמר שפריר, חציון תחזיות החזאים בבלומברג צפה הורדת ריבית של 25 נקודות בסיס בלבד.

שפריר ציין כי במסגרת הודעת הריבית, הפד הוסיף משפט לפיו "הוועדה מחויבת לתמוך במצב של תעסוקה מלאה", זאת בנוסף למשפט הקבוע על חשיבות הורדת האינפלציה אל היעד. חברי הפד הוסיפו כי הסיכונים לאי עמידה ביעד הכפול של הבנק (תעסוקה מלאה ויציבות מחירים) "מאוזנים" בעת הנוכחית. 

בפתח נאומו, אמר פאוול כי שוק העבודה "התקרר מהמצב בו היה - מחומם יתר על המידה", והוסיף כי האינפלציה התקררה משמעותית: "הגישה הסבלנית שלנו במהלך השנה האחרונה הניבה דיבידנדים. עכשיו, הסיכונים כלפי מעלה לאינפלציה פחתו, והסיכונים כלפי מטה לאבטלה עלו". לדבריו, זה ההיגיון מאחורי הורדת הריבית החדה.

כאשר האינפלציה הייתה גבוהה, אמר, המיקוד היה בה. אבל עכשיו כשהתקררה ושוק העבודה נחלש, הגיע הזמן לקובעי המדיניות לשנות את המיקוד. פאוול הזכיר את העדכון המשמעותי כלפי מטה בצמיחת המשרות במשק האמריקאי, כפי שהציגה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של ארה"ב. העדכון הראה שכלכלת ארה"ב הוסיפה כ-818,000 פחות משרות ב-2023 ותחילת 2024 ממה שהאמינו בתחילה.

בנוסף לכך, חרף ההפחתה הדרמטית, שיעור הריבית הריאלי נשאר גבוה לפי סטנדרטים היסטוריים. כרגע האינפלציה עומדת על 2.5%, ושיעור הריבית הריאלי של הפד עומד כעת על 2.5%. זה משאיר לפד מרחב רב להמשיך להוריד את הריבית אם שוק העבודה ימשיך להתרכך.

2איחרו את הרכבת או לא?

בבנק המרכזי ניסו לשדר אופטימיות בנוגע לשוק העבודה ולאותת שלא איחרו את הרכבת. לראיה, מהתחזיות של הבנק הפדרלי עולה כי האבטלה תעלה רק מעט עד לסוף השנה - לרמה 4.4% - אך תישאר יציבה גם בשנת 2025. בשורה התחתונה, לפי יו"ר הפד, הסיכונים העולים משוק התעסוקה עלו, אך הם עומדים באיזון מסויים יחד עם הסיכונים העולים מלחצי האינפלציה. פאוול אמר בנאומו כי שוק התעסוקה אומנם חזק אך מתקרר. בכך, הצדיק את ההחלטה להפחית את הריבית בצורה כה חדה - למנוע הרעה משמעותית יותר בשוק.

אחד הטיעונים שלו היה ששוק עבודה חזק הוא זמן אידיאלי להוריד ריבית. "צריך לתמוך בשוק העבודה כשהוא חזק, ולא כשמתחילים לראות פיטורים", ציין.

את תחילתו של משבר האינפלציה הנוכחי הפד פספס וטען כי היא "זמנית". רק כשהחודשים חלפו הבינו כי המחירים עולים בקצב מסחרר והביקושים לא נעצרים, עשו מעשה והקפיצו את הריבית לשיא של 23 שנה. רק הזמן יגלה אם הפעם הפעולה החדה של הפד מגיעה בזמן. אם החולשה בשוק העבודה תתגבר והאבטלה תטפס, ארה"ב עשויה להיכנס לההאטה ואף למיתון.

3המאבק במחירים עוד לא נגמר

למרות הורדת הריבית המפתיעה במידה מסוימת, פאוול הדגיש כי המאבק האינפלציוני לא תם. רמות עליית המחירים נותרו מעל היעד הנכסף של הפד, 2%, אך לבנק המרכזי יש את הביטחון המספק לכך שגם בריבית נמוכה יותר, האינפלציה בסופו של דבר תגיע ליעדה. הסיכונים, לדברי פאוול, לא תמו והוא שב וחזר לאורך מסיבת העיתונאים כי הפחתות נוספות ייתכנו רק בהתאם לנתונים. חברי הפד יבחנו את המצב וינסו למנוע עלייה מחודשת של האינפלציה מחד או נפילה מהירה בשוק העבודה מאידך.

הראייה לכך שהפד עדיין דואג למחירים הוא הצעד המנוגד להפחתה הנוכחית, הצמצום הכמותי (QT). למרות הצעד הנוכחי בחרו בועדת השווקים הפתוחה להמשיך ולצמצם את האחזקות שלהם באג"ח הממשלתי, מה שמביא לריסון מוניטרי, בייחוד בטווחי הזמן הארוכים של עקום התשואות.

הצמצום הביא לירידה באחזקות הפד בסך של 1.7 טריליון דולר וכעת עומדים בסך כולל של 7.2 טריליוני דולרים. בשל הירידה, היקף הצמצום התמתן עד כדי מחצית מאז שהחל, אך עדיין הפד פועל על מנת לשמור על רמת המחירים.

4הצמיחה המפתיעה הייתה ה-X פקטור של הפד

היכולת של הפד עד כה להתמקד בהתמתנות המחירים הייתה בזכות הצמיחה המפתיעה של הכלכלה האמריקאית. גם כאשר המדד הראה דביקות עיקשת במיוחד, בעיקר התחילת השנה, הפד יכל להמתין ולבחון את ההתפתחות המשק חודשים רבים. הצמיחה של המשק, הרבה בזכות החסכונות שהצטברו בזמן הקורונה שלפי האנליסטים החלו לאזול רק השנה, נתנה לכלכלה את ה"פוש" שהיא הייתה זקוקה לו להימנע ממיתון או האטה, לפחות בינתיים.

תחזית הנחיתה הקשה הלכה והתרחקה פעם אחר פעם. כך, הפד יכול היה לתת לריבית הגבוהה ביותר ברבע המאה האחרונה לעשות את שלה. בסופו של דבר זה עבד. בכירי הפד החלו לצבור ביטחון בנוגע להתמתנות המחירים והפוקוס שלהם יכול כעת לעבור לשוק התעסוקה. אומנם קיים ספק שלולא התרבות הסיכונים היו חברי הפד קופצים על הורדה חדה כמו הפעם, אך הצריכה הפרטית האיתנה אפשרה לפד מרחב זמן שלא זכה לו במלחמות קודמות שלו בעליות המחירים.

5לאן הולכים מכאן?

לצד החלטת הריבית ומסיבת העיתונאים של יו"ר הפד ג'רום פאוול, חברי הוועדה של הפד פרסמו את התחזיות המעודכנות שלהם לתוואי הריבית העתידי. הראל גילאון, מנכ"ל משותף באופנהיימר ישראל מנתח כי מבט על גרף ה-Dot Plot, מלמד כי חברי הוועדה המוניטרית צופים ריבית של 4.4% בסוף השנה וריבית של 3.40% בשנת 2025. המשמעות הינה שהפד מתכנן להפחית את הריבית בגובה של 25 נ"ב בכל אחת משתי ההחלטות שנותרו עד סוף השנה.

"הפד הפתיע והוריד את הריבית בחצי אחוז. מדוע זו הפתעה? כי למרות שהתחזיות היו להורדה של חצי אחוז בסבירות של 65% היום, ההפתעה היא במוזיקה שבדבריו ובדברי הועדה שרמזו על הורדה נוספת של עוד חצי אחוז עד סוף השנה.

״הפד כנראה מרגיש בשליטה מוחלטת באינפלציה ורואה כיוון של 2% שנתי בעוד שהוא רואה במקביל את שוק העבודה מתקרר יחסית, וסימנים למיתון שהתגברו בחודשים האחרונים. לכן ממרום הריבית של 5.5% ופעם ראשונה מזה 4 שנים הריבית יורדת״, אומר גילאון.