הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בת"א; תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרו בשיא של מעל חודשיים

מדד ת"א 35 עלה ב-0.8% • השקל נחלש קלות מול המטבעות הזרים בסוף השבוע • בארה"ב נשמעת צפירת הרגעה אחרי הורדת הריבית של הפד, שמשדר כי הכלכלה ממשיכה להתרחב ובשוק העבודה נרגעו הלחצים האינפלציוניים • בדיסקונט מעריכים: "הפוטנציאל לירידה נוספת בתשואות אג"ח ממשלת ארה"ב מוגבל, ומותנה בהפתעה מטה בנתוני הכלכלה" • באשר לשוק המניות האמריקאי - באופנהיימר מעריכים שנראה שוק שורי עד אמצע 2025

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

16:00

יום המסחר בתל אביב ננעל בעליות שערים. מדד ת"א 35 עלה ב-0.8% ות"א 90 הוסיף לערכו 0.6%. בלט לחיוב מדד ת"א מניב-ישראל שהוסיף לערכו 1.2% ומנגד, ת"א ביומד השיל מערכו 2.2%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-709 מיליון שקל.

בלטו לחיוב מניות, שוב אנרגיה , מיטרוניקס , נקסט ויז'ן , ריטיילורס  וקבוצת אקרשטיין .

מנגד, בלטו לשלילה אופקו הלת' , קמטק , פריון נטוורק , פריורטק  ואנרג'יאן .

תשואות האג"ח הממשלתיות טיפסו לשיא של מעל חודשיים. התשואה ל-10 שנים עלתה ב-6 נקודות בסיס ונסחרת סביב 5.07%, התשואה לשנתיים עלתה ב-4 נקודות בסיס ועמדה על על 4.41%.

14:26

חברת מבנה  דיווחה הבוקר כי חתמה על הסכם עם החברות ROOMS ו- Switchup מקבוצת פתאל לשכירות בניין בן 13 קומות וקומות נוספות במגדל הצמוד בפרויקט, בשטח של כ-25 אלף מ"ר ברמת מעטפת ובתוספת 210 מקומות חניה בפרויקט הסוללים על ציר יגאל אלון בתל אביב. מטעם החברה נמסר כי על פי הסכם השכירות בין החברות תקופת השכירות תהינה למשך של 129 חודשים (כ-11 שנים), ולשוכרים תעמודנה 3 תקופות אופציה שתסתכמנה יחד בכ-170 חודשים. בתקופת השכירות הראשונה, התמורה השנתית הממוצעת בגין דמי שכירות וניהול תעמוד על סך של כ-45 מיליון שקל. העסקה נאמדת בכ-500 מיליון שקל לכ-11 שנים.

13:08

המגמה החיובית בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 25 עולה ב-0.4% ות"א 90 מוסיף לערכו כ-0.2%. 

הבוקר דווח כי בנק דיסקונט  וחברת הביטוח מנורה  יעניקו להכשרת הישוב  מימון בסך של 425 מיליון שקל להקמת פרויקט ה-Medical Center בבני ברק. מדובר על פרויקט על קרקע במתחם ה-BBC בבני ברק להקמת מגדל שיבנה בשטח של כ-60,000 מ"ר ב-20 קומות. על שטח של כשליש מהמגדל יוקם מר"ג (מרכז רפואי-גריאטרי) שיכלול 11 מחלקות אשפוז מתקדמות ובריכה שיקומית-טיפולית.

12:08

בניגוד למגמה החיובית בשוק המניות, תשואות האג"ח הממשלתיות מטפסות לשיא של מעל חודשיים. התשואה ל-10 שנים עולה ב-5 נקודות בסיס ונסחרת סביב 5.06%, התשואה לשנתיים עולה קלות ועומדת על 4.41%.

11:04

המסחר בת"א עבר לעליות שערים קלות. מדד ת"א עולה ב-0.4% ות"א 90 מוסיף לערכו כ-0.2%. בול לחיוב מדד ת"א ביטוח שעולה בכ-0.7%. מנגד, ת"א ביומד משיל מערכו כ-1.5%.

מניות הבנקים מרכזות עניין לאחר שדווח כי במשרד האוצר בוחנים את צעדים בנוגע למיסוי הבנקים. בטיוטת ההסדרים מוצע כי תוקם ועדה שתבחן הטלת מס מיוחד על הבנקים בשנת 2026. זאת, בהמשך לתשלום המיוחד שהוטל עליהם בשנים 2024 ו-2025 בסך כ-2.5 מיליארד שקל. הנימוק המרכזי הוא הרווחיות החריגה של הבנקים.

בדברי ההסבר נכתב כי הרקע לחוק היה עלייה חריגה ברווחיות הבנקים ב-2022-2023, בעקבות העלאות ריבית בנק ישראל. הבנקים העלו ריבית על אשראי אך פחות על פיקדונות, מה שהגדיל רווחיהם. ב-2022, הרווח הנקי המצרפי היה כ-24 מיליארד שקל, עלייה של 30% מ-2021. התשואה להון עלתה מ-8% בעשור הקודם ל-15.6% ב-2023. העלייה ברווחים נבעה בעיקר מהחלטות בנק ישראל, לא מיוזמות עסקיות. הוחלט כי מוצדק להטיל תשלום מיוחד על הבנקים בשל נסיבות אלו. צוות יבחן המשך התשלום לשנת 2026 ברבעון השלישי של 2025.

10:30

הירידות בתל אביב מתמתנות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 משיל מערכו 0.3%. 

חברות הגז הטבעי הציבוריות הישראליות נסחרות היום במגמה מעורבת, כשניכר כי ככל שעולים צפונה במאגרי הגז - ההסלמה מול חיזבאללה משפיעה לרעה. השותפות במאגר תמר, הדרומי, ישראמקו  ותמר פטרוליום , עולות בכ-0.2%. מנגד, ניו-מד אנרג יהש  ורציו יהש , שותפות בלוויתן, יורדות ב-1% וב-0.6% בהתאמה. מי שמושפעת יותר מכל היא הבעלים של כריש הצפוני שסמוך למים הכלכליים של לבנון, אנרג'יאן , שיורדת בכ-2.4%.

10:05

יום המסחר בתל אביב נפתח בירידות שערים. מדד ת"א 35 משיל מערכו 0.4% ות"א 90 יורד ב-0.8%. בקרב המדדים הענפיים, ת"א ביומד משיל מערכו כ-1.3% ומדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-0.8%.

בולטות לשלילה מניות אופקו הלת' , לפידות קפיטל , דוניץ , אנרג'יאן  ואיסתא .

מנגד, אורמת , טאואר , מג'יק , ונופר אנרג'י  נסחרות בעליות.

07:28

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוק המניות

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח בירידות שערים על רקע ההסלמה בצפון כאשר הלילה בוצע על ידי חיזבאללה ירי בלתי פוסק לגליל העליון והקריות, ויותר מ-100 רקטות שוגרו.

רונן מנחם כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מסביר הבוקר בשיחה עם גלובס כי התרחבות המערכה לכל אזור הצפון והערכות המומחים כי המלחמה עולה שלב עלולה למצוא את ביטויה בשוקי המניות, איגרות החוב והמט"ח: "מדובר הן בפגיעה של ממש בפעילות הכלכלית באזור נרחב של הארץ, נזק למבנים ורכוש, חוסר יכולת לקיים את מערכות החינוך וכמובן פגיעה בפעילות הבנייה והתיירות - שהייתה נמוכה גם כך.

"נזכיר כי בנק ישראל החמיר אך לפני חודשיים את הנחת עצימות ההשפעה המלחמתית על הכלכלה והסביר כי במצד דברים זה יהיה צורך בריבית גבוהה יותר מאשר בתרחיש של עצימות נמוכה יותר. מעבר לכך - מתעצמת אי הוודאות לגבי אופק המערכה, עוצמתה, דרכי התפתחותה ואופן סיומה. מלחמה עצימה יותר עלולה להתרחב גם לזירות נוספות ולפגוע עוד יותר בכל הפרמטרים הכלכליים. כמו כן, לא מן הנמנע שסוכנויות דירוג האשראי יורידו את דירוג החוב של מדינת ישראל ויותירו את האופק שלילי.

"כמו כן, מדובר בשלכות תקציביות נוספות בהקשר הביטחוני שלא ניתן להעריך מראש את היקפן, שעה שהגירעון התקציבי חורג גם כך ולא ברור כיצד הממשלה נערכת לצמצם את ההוצאות בתקציב 2025.

"הדעת נותנת שהחוזים במסחר במט"ח יצביעו על המשך הפיחות שהחל ביום שישי (והסתכם בחצי אחוז) עם היוודע החיסולים בבירות ואיומי התגובה של חיזבאללה.

"צריך לזכור, בהקשר זה, כי מלחמה עצימה במזרח התיכון מהווה בעיה גלובאלית, מה שיכול להוליך לביקוש ער לדולר ובערוץ זה לחץ נוסף לפיחות השקל. אגב, גם שוק הנפט עלול להגיב במקרה של התפתחות שלילית עצימה ודרך ערוץ זה לייצר לחצי מחירים נוספים. 

"גם הבורסה לני"ע עלולה לרשום בפתיחה ירידות של ממש ותשואות הפדיון על איגרות החוב הממשלתיות תעלינה, תוך שהפער בינן לבין תשואות הפדיון על אג"ח ממשלת ארה"ב יתרחב וישקף עלייה נוספת ברף הסיכון המיוחס לישראל.

"יצוין, עם זאת, כי אם חילופי המהלומות כעת ייחלשו, במהלך היום והפרשנות תהיה ששני הצדדים חוזרים לעמדת המתנה, הירידות, ככל שתהיינה, עשויות להצטמצם".

בניגוד למנחם, אור פוריה, יו"ר פוריה פיננסים, מעריך כי: "המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח הבוקר ברקע להסלמה בלחימה בזירה הצפונית. אנחנו עדיין בשלב ההסלמה אך צריך להזכיר שתרחיש של מלחמה בצפון היה התרחיש המרכזי שהעיב על השוק המקומי, ומאחר שהבורסה צופה פני עתיד ומגלמת את הציפיות, כניסה לשגרת לחימה שכזו דווקא מהווה אירוע חיובי לשוק המקומי מאחר שהיא תכניס מימד של 'ודאות' ותסיר מהשולחן אירוע ממנו חששו משקיעים רבים. שגרה שכזו עשויה להיות דווקא טריגר לעליות שערים ולהמשך סגירת תמחור החסר בשוק המקומי".

בתום שבוע סוער שכלל הסלמות בטחוניות ובשורות כלכליות מקומיות רעות, המסחר בת"א ננעל ביום חמישי האחרון בירידות. מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ות"א 90 ב-0.6%. מדד הבנקים ירד ב-1%.

מניית ישראל קנדה  בלטה בעלייה לאחר שהודיעה על מהלך משולב שבמסגרתו תרכוש את פעילות מלונות בראון ב-100 מיליון שקל. חברת הנדל"ן בשליטתם של ברק רוזן ואסי טוכמאייר מתכננת למזג את פעילות החברה הבת ישראל קנדה מלונאות לשלד בורסאי, ובמקביל מנהלת מגעים להכנסת פעילות רשת בראון לתוכו - זו כוללת 10 מלונות בארץ בהם מותגים מובילים בת"א וכן קניין רוחני של פעילות ביוון.

בסיכום שבועי מדדי ת"א 35 ות"א 90 ירדו השבוע בכ-2.8% ובכ-3.9%. ירידות שערים אפיינו את המדדים הענפיים, בראשם מדדי חברות הנדל"ן ת"א בנייה ות"א מניב ישראל שירדו בכ-7.3% ובכ-5.9%, בהתאמה. יוצאי דופן השבוע מדד ת"א ביומד שעלה בכ- 4.7%, בהובלת מניית אפיטומי מדיקל  שזינקה השבוע בכ- 229% בעקבות דיווח על אישור ה-FDA לקפסולה להרזיה שהחברה פיתחה, ומדד ת"א דואליות שעלה בכ- 0.5%.

מתחילת השנה, מדד ת"א 35 עלה ב-7.1%, מדד הבנקים עלה בכ-9.6% ומדד ת"א רשתות שיווק, ממשיך לככב במקום הראשון בטבלת התשואות וטיפס בכ-28.3%.

בוול סטריט, המסחר ננעל ביום שישי במגמה מעורבת כשנאסד"ק השיל 0.3%, דאו ג'ונס עלה ב-0.1% ושבר שיא חדש ו-S&P 500 ירד ב-0.2%. 

את השבוע סיכמו המדדים המרכזיים בארה"ב בעליות על רקע הפחתת הריבית החדה של הפד. S&P 500 עלה בסיכומו ב-1.5% ורשם שבוע חמישי של עלייה בששת השבועות האחרונים כדי לסכם עלייה של 19% מתחילת השנה. דאו ג'ונס ונאסד"ק עלו השבוע ב-1.6% וב-1.5% בהתאמה. 

בהתייחסות להפחתת הריבית בארה"ב, ציינה עינת מאיר, אנליסטית מאקרו ושווקים בבנק דיסקונט, כי "שחרור הלחץ בשוק העבודה והתמתנות האינפלציה אפשרו לבנק המרכזי, הפד, להיות בטוח יותר בהצלחתו להשיג את יעד האינפלציה, ולהפחית את הריבית בשיעור חד יחסית, על מנת לשמר את הפעילות הכלכלית ולמנוע נחיתה קשה בכלכלה". מאיר מוסיפה שלהערכת הפד, הכלכלה ממשיכה להתרחב בקצב יציב ושוק העבודה כבר אינו מקור ללחצים אינפלציוניים.

ביום שישי האחרון פורסם בוול סטריט ג'ורנל כי קוואלקום  ניסתה בימים האחרונים לרכוש את אינטל . דיווחים על שיחות בין השתיים פורסמו גם בשבועות האחרונים והזכירו משא ומתן לא מחייב שלא הבשיל לדבר. יש הגיון רב במיזוג בין זרוע הפיתוח של אינטל לבין קוואלקום - חברה שאיננה מייצרת שבבים. 

מובילאיי  צללה ביום שישי בכ-8% לאחר שביום חמישי זינקה ב-15% בעקבות ההודעה של אינטל על כוונתה שלא למכור את חלקה בחברה כחלק ממהלכי ההתייעלות שלה. בשבועות האחרונים פורסמו דיווחים לקראת ישיבת דירקטוריון מכריעה בעניין הקיצוצים באינטל, על כך שבכוונתה של ענקית השבבים לממש מניות בחברות-הבנות בהן היא מחזיקה, מובילאיי ואלטרה.

הדיווח שפורסם לפני יותר משבוע לפיו אינטל תמכור "נתח משמעותי" ממניותיה במובילאיי הוביל לירידות חזקות במניית חברת מוצרי הרכב הישראלית, שהשילה מאז תחילת החודש כ-15% משוויה.

מנגד, מניית נייקי  זינקה בכ-8% לאחר שדווח כי ג'ון דונהו, מנכ"ל ענקית הספורט, יפרוש מתפקידו בחודש הבא לאחר כמעט חמש שנים לא מוצלחות במשרה שהיתה רצופה בכשלונות שגרמו לענקית נעלי הספורט לאבד גובה מול המתחרים. אליוט היל, שבשנת 2020 פרש מתפקיד נשיא השיווק של החברה, ירש את דונהו כנשיא ומנכ"ל החל מה-14 באוקטובר, כך מסרה נייקי בסוף השבוע האחרון. דונהו גם יפרוש מהדירקטוריון. 

בוול סטריט יפורסמו דוחות כספיים בין היתר של חברת השבבים מיקרון ורשת הקמעונות Costco.

2. שוקי האג"ח

המסחר באיגרות חוב בת"א התנהל ביום חמישי במגמה מעורבת, ללא שינויים גדולים ביחס לרמות הפתיחה של מדדי האג"ח השונים.

במקביל, סוכנות הדירוג פיץ' העלתה את דירוג החוב של חברת התרופות טבע (חוב שנסחר בחו"ל) מ-BB מינוס ל-BB, עם אופק חיובי, בציפייה להמשך הפחתת החוב והקטנת עלויות משפטיות.

בסיכום שבועי, את ירידות השערים הוביל מדד איגרות החוב הממשלתיות תל גוב שקלי 10+ שירד השבוע בכ 2.8%.

התשואה לפידיון של אג"ח ממשלתי שקלי ל-10 שנים עלתה בכ-0.2% השבוע ועמדה על כ-5% בסוף השבוע. זאת בשונה מהתשואה לפידיון של אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים שעלתה בכ-7 נקודות בסיס השבוע לרמה של 3.73%. הבדלי התשואות משקפים את הסיכון המגולם באג"ח ממשלת ישראל בשל הימשכות הלחימה והחשש מפני התרחבותה.

מנגד, את עליות השערים הובילו מדדי איגרות החוב הממשלתיות צמודות המדד לטווח קצר ומדד איגרות החוב הקונצרניות תל בונד-דולר שעלו בכ-0.7%, כל אחד.

לדברי האנליסטית מאיר מבנק דיסקונט, בניגוד למסר שעלה במסיבת העיתונאים שקיים הפד לאחר הפחתת הריבית בארה"ב, השווקים ממשיכים לגלם צפי להפחתה מהירה יותר מהתחזיות שניתנו. "בהתאם, אנו מעריכים כי הפוטנציאל לירידה נוספת בתשואות אג"ח ממשלת ארה"ב הוא מוגבל, ומותנה בהפתעה מטה בנתוני הכלכלה", הוסיפה.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

ביום שישי האחרון השקל נחלש קלות מול המטבעות הזרים. מול הדולר השקל נחלש ב-0.3% ונסחר סביב 3.77 שקלים. מול האירו השקל נחלש בשיעור דומה ועמד על שער של 4.21. מתחילת השבוע, ועל רקע ההסלמה הביטחונית בצפון, השקל נחלש מול שני המטבעות הללו, וזו גם המגמה מתחילת חודש ספטמבר ומתחילת השנה הנוכחית. 

בשוק הנפט, חבית מסוג ברנט נסחרה ביום שישי במחיר של כ-74.7 דולר, עלייה לעומת מחירה בתחילת השבוע.

4. מאקרו

במהלך השבוע הקרוב יתפרסמו מספר נתוני מאקרו בולטים בעולם, ובהם צמיחת התמ"ג של ארה"ב לרבעון השני של השנה, ביום חמישי. כן יפורסמו מדד מנהלי הרכש בארה"ב, בגוש האירו ובבריטניה, מדד האקלים העסקי בגרמניה, מדד אמון הצרכנים בארה"ב, נתונים משוק הנדל"ן האמריקאי - אישורי בנייה ומכירות בתים חדשים, וכן הזמנות מוצרים בני קיימא ונתוני אבטלה בארה"ב. במקביל יתפרסמו מדד המחירים המועדף על הפד (PCE) במקביל לנאומים של בכירי פד כולל היו"ר ג'רום פאוול.

בישראל יפורסמו בשבוע הקרוב בין היתר נתונים מסקר כוח אדם לחודש אוגוסט, מדדי פריון לכלל ענפי הכלכלה לחודש יולי וכן יצוא שירותים לחודש יולי.

5. תחזית

עד מתי תימשך המגמה החיובית בשוק המניות האמריקאי? השבוע העריך האנליסט הטכני של אופנהיימר, ארי ואלד, כי השוק השורי יגיע למיצוי רק בשנת 2025, וכי מדד S&P 500 יגיע במחצית השנה הבאה לרמה של 6,000 נקודות (עלייה של כ-7% לעומת רמתו היום). לפי המחקר הטכני של ואלד, הסיכון לשוק דובי בשנת 2024 הוא נמוך, אך הוא יגדל משמעותית במחצית השנייה של 2025.

ואלד מציין שלאחר שבחודשיים האחרונים מניות הצמיחה הציגו ביצועי חסר לעומת מניות הערך, היה שינוי כיוון ומניות הצמיחה החלו להציג ביצועים משופרים, שצפויים להערכתו להימשך עד הבחירות בארה"ב בנובמבר. בהמשך לניתוח ממליץ ואלד על מספר מניות ב"קנייה", בהן חברת השבבים ברודקום וחברת מחשוב הענן ServiceNow בתחום הטכנולוגיה, חברות התקשורת ורייזון, AT&T ו-T-Mobile, רשת קוסטקו, בנק גולדמן זאקס וחברת S&P Global.

במקביל, בסקירה השבועית של חברת ההשקעות Leverage Shares ציינה האנליסטית ויולטה טודורובה כי מניות האנרגיה המתחדשת צפויות להיות מושפעות מאוד מתוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב. ניצחון של טראמפ עשוי להכביד על מניות האנרגיה הסולארית ואנרגיית רוח, משום שהוא תומך בצמצום התמיכה באנרגיות מתחדשות, ומנגד ניצחון של המועמדת הדמוקרטית האריס ייתן להן דחיפה, משום שהיא רואה בהן מרכיב משמעותי באסטרטגיה האנרגטית של ארה"ב בטווח הארוך.