דיווח: קוואלקום הביעה עניין ברכישת אינטל

בוול סטריט ג'ורנל דווח שמדובר בעסקת ענק שבאה בזמן קשה ליצרנית השבבים • החברות כבר שוחחו על האפשרות בעבר אך השיחות לא התקדמו • "הרכישה יכולה לתת לקוואלקום דריסת רגל בשוק המחשבים", אומר אוראל לוי, מנהל השקעות במור קרנות נאמנות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig
פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

האם חבל ההצלה של אינטל  יגיע בדמותה של יריבתה מהעבר קוואלקום ? על פי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל מליל שישי, עולה כי קוואלקום, חברת השבבים מסן-דייגו שהשתלטה על שוק מעבדי הטלפונים החכמים מסוג אנדרואיד ואחראית על מעבד הליבה המרכזי של מכשירי סמסונג - ניגשה לאינטל עם הצעת רכישה.

זו לא פעם ראשונה שהשתיים מדברות: דיווחים על שיחות בין השתיים פורסמו גם בשבועות האחרונים והזכירו משא ומתן לא מחייב שלא הבשיל לדבר. יש הגיון רב במיזוג בין זרוע הפיתוח של אינטל לבין קוואלקום - חברה שאיננה מייצרת שבבים. קוואלקום שוקלת בימים אלה להתחרות באינטל עם שבבים למחשב האישי המבוססים על טכנולוגיה מתחרה, זו המסופקת על ידי חברת ארם  הבריטית. קוואלקום גם מהרהרת בהרחבת פעילותה גם לתחום השרתים - והיא מביאה עמה יתרון על פני אינטל: מעבדים שהוכיחו את עצמם בפעילות בהספק חשמלי נמוך - כפי שדורש הטלפון הנייד - גם ליישומים אחרים כמו הפעלת שרתים ובינה מלאכותית. היא שואבת עידוד מפיתוח דומה שביצעה אמזון לפניה.

הדיווח הוריד בבת אחת את מניית קוואלקום בכ- 3.5% עוד בטרם נסגר המסחר. סך הכל מאז תחילת השנה עלתה מניית קוואלקום בקרוב ל- 20%, והחברה נסחרת כיום לפי שווי של 186 מיליארד דולר. מניית אינטל זינקה קודם לכן בכ- 12% בבת אחת, וכעת היא גבוהה בכ- 7% מעל שער המנייה בתחילת היום - מגמה שמביאה את החברה להיסחר לפי שווי של 95 מיליארד דולר, מחצית משוויה של קוואלקום.

דריסת רגל בשוק המחשבים

עד כמה מיזוג בין השתיים ישפיע על מרכזי החברה בישראל? ניתן יהיה להניח שקוואלקום תראה במרכז הפיתוח בחיפה, הממוקם כמה מאות מטרים ממנה באזור התעשייה מת"ם, כנכס חשוב. המרכז בחיפה אחראי על כמה מפעילויות הליבה של שבבי אינטל למחשבים. קוואלקום גם עוסקת בשבבי תקשורת ולכן תהנה ממרכז הפיתוח של אינטל בפתח תקווה העוסק בתחום. לפיכך, עבור העובדים בישראל נראה כי כי מיזוג בין שתי השחקניות נחשב לאופטימלי.

"קוואלקום בוחנת לרכוש את זרוע הפיתוח של אינטל, ורכישה כזאת יכולה לעזור לקוואלקום לקבל דריסת רגל טובה בעולם המחשבים וגם להעמיק את החדירה רגל בעולם חוות השרתים", אומר אוראל לוי, מנהל השקעות בקרן טכנולוגיה במור קרנות נאמנות. "אנחנוו מאמינים של לקוואלקום יהיה יותר קל לעכל רכישה כזו על פני ברודקום, בעיקר לאור העובדה שהאחרונה עדיין מעכלת את רכישת ענקית התוכנה VMware".