חיזבאללה | פרשנות

בודד, מבולבל וחבול: נסראללה עומד בפני החלטה שתקבע את עתיד חיזבאללה

בניגוד לחמאס – חיזבאללה הוא ארגון טרור שיש לו מדינה • נסראללה מבין כי בעיני חמינאי, הגיעה עת התשלום על הסיוע • אם הוא יפנה את גבו, הוא יישאר בלי כסף אבל עם מדינת לבנון • אם יישר קו עם חמינאי, הוא יישאר עם כסף – אבל אזרחי לבנון, כולל חלק בלתי מבוטל מהשיעים, לא יסלחו לו

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: ap, Hussein Malla
מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: ap, Hussein Malla

"אם הייתי יודע שיש סיכוי 1 ל־100 כי חטיפת החיילים תוביל למלחמה, לא הייתי מבצע אותה". כך אמר מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ב־27 באוגוסט 2006, לאחר שהבין את הנזק שגרם למדינת לבנון במלחמת לבנון השנייה. 18 שנים חלפו מאז, ומזכ"ל חיזבאללה מוצא עצמו בסיטואציה הפוכה - בין הפטיש לסדן: בין הפטרון שלו איראן שצריך להציג ל"ציר ההתנגדות" קו אחיד בין זרועות התמנון לבין מדינת לבנון המרוסקת ללא שום קשר למלחמה.

●  כ-60% מאזרחי ירדן תמכו בחמאס. האם אנחנו יכולים לישון בשקט?

במטרה להבין את הסיטואציה שבה חיזבאללה נמצאים, צריך להבין כי בניגוד לחמאס - זהו ארגון טרור שיש לו מדינה. על פניו, חוקת לבנון קובעת כי התפקיד הבכיר ביותר של הקהילה השיעית בארץ הארזים הוא יו" ר הפרלמנט, תפקיד שממלא מנהיג אמל - נביה ברי. ראש הממשלה הוא סוני, נג'יב מיקאתי, והנשיא מרוני. הבעיה היא שבלבנון כל־כך מתקשים להגיע להסכמות, שראש הממשלה הוא זמני והנשיא לא קיים כבר תכף שנתיים, מאז שמישל עאון סיים את תפקידו.

חלוקת הסמכויות התמוהה הזו נובעת ממפקד אוכלוסין מיושן ולא תקף, שהרי המרונים הצעירים המוכשרים והמשכילים ברובם עזבו את המדינה, המדינה נשטפה באינספור סונים שלא נספרים באוכלוסיית לבנון - חלקם פלסטינים וחלקם סורים. ולבסוף, נמנים אותם שיעים, חלקם הבלתי מבוטל עניים ופחות משכילים, הבסיס של חיזבאללה שמנצלים את כל הקדירה המסובכת לשליטה בפועל בנעשה במדינה.

אותה קדירה "מתובלת" במצב כלכלי חמור במיוחד. לפי הבנק העולמי, ב־2006 עמד התמ"ג לנפש של לבנון על 6.7 אלף דולר. לאחר המלחמה, חלה צמיחה נאה עד לכ־9 אלף דולר בין השנים 2012-2010. מאז הייתה ירידה, אבל ההתרסקות של השנים האחרונות היא חריגה במיוחד. לאחר כ־8.1 אלף דולר תמ"ג לנפש ב־2019, לבנון צנחה עד לכ־6.3 אלף כיום. כלומר, התמ"ג לנפש של לבנון כעת נמוך יותר מזה של תקופת מלחמת לבנון השנייה. לכך, יש להוסיף כ־1.5 מיליון פליטים סורים שמכבידים על הכלכלה, ומהווים משקולת נוספת.

אלפי טרוריסטים הושבתו וידרשו מחיזבאללה קיצבה

במלחמת לבנון השנייה ספגו חיזבאללה מכה לא פשוטה עם 700 מחבלים הרוגים תוך כחודש, לעומת כ־500 מחבלים הרוגים תוך שנה במלחמת חרבות ברזל. אולם, יש כמה הבדלים שהופכים את הסיפור למסובך יותר, ובראשותם סוגיות כלכליות נוספות. לפי הבנק העולמי, בין השנים 2022־2012 שיעור האזרחים שחיים מתחת לקו העוני במדינה זינק פי יותר משלושה: מ־12% ל־44%. בד בבד, הלירה הלבנונית הפכה למטבע שנשחק בשיעור הניכר ביותר ב־2023, כך לפי ניתוח בלומברג, ועוד בטרם ההסלמה הנוכחית - מלחמת חרבות ברזל שהביאה להימלטות של כ־100 אלף אזרחים מדרום לבנון צפונה.

ועתה, לאתגרים הכלכליים בטרם המלחמה מצטרף לחיזבאללה אתגר ישיר: השבתת אלפי טרוריסטים מפיצוצי הביפרים, שתביא לנכים רבים שידרשו קצבה. במקום שהם יקבלו שכר כלוחמים, הם יקבלו קצבאות - במטרה שהם ומשפחותיהם לא יהפכו מתומכי טרור למבקרי חיזבאללה. לאתגר הכלכלי והמבצעי כאחד הזה, הצטרף חיסול ראש מערך מערך המבצעים של חיזבאללה ומפקד כוח רדואן אברהים עקיל, וחלק בלתי מבוטל משדרת הפיקוד של הכוחות המיוחדים של חיזבאללה.

לאחר שגם פואד שוכר חוסל, לצד נסראללה נותרו בצמרת הדרג הצבאי אך ורק מפקד חזית הדרום, עלי כרכי, ומפקד יחידת "באדר" - אבו עלי רצ'א. כשעוסקים בטרור יגידו, במידה רבה של צדק, כי לכל אחד יש מחליף מלמטה. אולם, לצבור חבטות משמעותיות שכאלו - מקשה מאוד על פיתוח אסטרטגיה. מזכ"ל חיזבאללה צבר ניסיון רב מאז שהחליף את עבאס מוסאווי המחוסל ב־1992, אבל במשך שנים הוא ספון חלק בלתי מבוטל מזמנו בבונקר ולא חי את השטח כמו עקיל ושוכר.

נסראללה לא קרא נכון את סינוואר

לאורך קרוב לשנה, נסראללה שידר כי "הפסקת אש בעזה תביא להפסקת אש בלבנון", מתוך אמונה שלמה שזה יקרה. בדומה לאחרים, הוא לא קרא נכון את מנהיג חמאס יחיא סינוואר שמעוניין במלחמה כוללת בלבנון, אותה מלחמה שבה נסראללה ממש לא חפץ. על אחת כמה וכמה כשדווקא בעת שנראה כי כדור השלג לפרוץ מלחמה כוללת נמצא על פי מורד, מרבית הדרג הצבאי של חיזבאללה חוסל. נסראללה לא חי את השטח שלו, כמו סינוואר.

אולם, הגיע העת שהמצב בגבול לבנון נמצא על סף מלחמה כוללת. הוא נמצא על סף מלחמה כוללת כשחמאס, גם אם רוצה לסייע מעזה, לא מסוגל. האיראנים, אף שרוצים, לא הצליחו עד עתה להבעיר את גבול סוריה־ישראל - אסקלציה שבשאר אסד והרוסים לא מתלהבים ממנה. האחרונים הם המיליציות הפרו־איראניות בעיראק, המורדים החות'ים, ופחות משמעותיים בהיקפם הם זיינביון הפקיסטנים ופאטמיון האפגנים.

לפי דיווח של ערוץ איראן אינטרנשיונל האופוזיציוני, לוחמי חיזבאללה נהנו ב־2022 ממשכורות עתק במושגים לבנוניים של כ־1,300 דולר בחודש, לעומת פטמיון, זיינביון והחות'ים שצנחו מ־700 דולר ב־2018 לכ־200-100 דולר. קרי, האיראנים יצרו לחיזבאללה מלכודת דבש שבה אמנם הם "הפנים" העיקריות של ציר ההתנגדות, אבל גם בלי איראן - יהיה להם קשה במיוחד לכלכל את עצמם.

משטר האייתוללות, גם כאשר הנשיא שלו הוא מסעוד פזשכיאן הרפורמיסט, מונהג על ידי המנהיג העליון עלי חמינאי. לחמינאי יש יעד מרכזי אחד במלחמה הנוכחית: הסטת תשומת הלב העולמית מתוכנית הגרעין. זו לא קונספירציה, זו מציאות שבאה לידי ביטוי במספרים.

טרם החתימה של משטר האייתוללות עם המעצמות, איראן החזיקה בכ־8,710 ק"ג אורניום מועשר בשיעור נמוך (3.67%), בכ־195 ק"ג מועשר בשיעור בינוני (20%), בכ־19,138 צנטריפוגות דור ראשון וב־1,034 צנטריפוגות מתקדמות. ההסכם שנחתם ב־2015 קבע כי הצנטריפוגות המתקדמות יושבתו, צנטריפוגות הדור הראשון יופחתו בכ־70%, איראן לא תחזיק באורניום מועשר לשיעור בינוני כלל, ותותיר בידיה במשך עשור לכל היותר כ־300 ק"ג אורניום מועשר לשיעור נמוך.

כיום, לאחר שטראמפ עזב את הסכם הגרעין לפני כשש שנים, לפי דיווח מרויטרס שהתבסס על דוחות הסוכנות הבין־לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), איראן מחזיקה בידיה 164.7 ק"ג אורניום מועשר ל־60%. בארגון מעריכים כי לטהרן חסרים רק 2 ק"ג כדי להגיע לכמות תיאורטית, שאם תועשר עד לרמה צבאית גבוהה של 85%־90%, תספיק לארבע פצצות גרעין.

בסיכומו של דבר, נסראללה מבין כי בעיני חמינאי, הגיע עת התשלום על הסיוע. אם הוא יפנה את גבו, הוא יישאר בלי כסף אבל עם מדינת לבנון. אם יישר קו עם חמינאי, הוא יישאר עם כסף - אבל אזרחי לבנון, כולל חלק בלתי מבוטל מהשיעים, לא יסלחו לו. בודד, מבולבל וחבול, מוצא עצמו נסראללה בפני קבלת ההחלטה הכי חשובה בתולדות חיזבאללה.