היזם שמפתח תרופה מהתאים מהעור שלו אולי סידר לעצמו חיי נצח

חברת גלמד הישראלית, המפתחת תרופות לטיפול במחלות נדירות של הכבד, עלתה ב-125% בשבוע האחרון • היזם שגייס 75 מיליון דולר לסטארט-אפ בתחום התרפיה התאית, שיבוסס על תאים מעורו • וגם: קייט פארמה, בעלת השורשים הישראליים, שפיתחה תרופה חדשנית לסרטן, עוזבת את סין • השבוע בביומד

צילומים: AP, Shutterstock, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: AP, Shutterstock, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ג'ורג' צ'רץ' פשט את עורו עבור סטארט-אפ חדש

יזמים רבים לוקחים את הסטארט-אפ שלהם אישית, אבל פרופ' ג'ורג' צ'רץ' מאוניברסיטת הרווארד הציב השבוע רף חדש בנושא. מי שכבר הוכתר כאחד מיזמי הביומד המסקרנים והצבעוניים בעולם, הודיע על גיוס של 75 מיליון דולר לסטארט-אפ חדש בתחום התרפיה התאית.

בגיל 68 היא הטיסה את המסוק החשמלי הראשון, הפכה לאחת הנשים עם השכר הגבוה בנאסד"ק וכעת מנסה לקדם חיי נצח
השבוע בביומד | שבירת הבצורת בגיוס בביומד? סגירה ראשונה לקרן השקעות

הסטארט-אפ יקרא GC Therapeutics - על שמו כמובן, אם כי אפשר גם לומר שאלה גם ראשי תיבות של תרפיה גנטית ותאית. הוא יקדם המצאה ממעבדתו של צ'רץ', והתאים שיהונדסו אולי כתרופה לאנשים בכל העולם, הם תאים שנלקחו מעורו של האיש עצמו. "אז יש לו, מילולית, Skin in the Game", אמר לאתר Fierce Biotech סמנכ"ל הטכנולוגיה של החברה והיזם השותף של צ'רץ', אלכס נג.

לדברי החברה, הטכנולוגיה שלה היא שיטה להנדסת תאים פלוריפוטנטיים (תאי גזע שיכולים להתמיין לתאים רבים בגוף), כך שיוכלו להפריש חומרים תרופתיים לגוף בצורה יעילה ופוטנטית, אפילו יותר מאשר התא הבריא. החברה קוראת להם SuperCell, ומדגישה את תפקידם האפשרי של התאים הללו בטיפול ארוך טווח במחלות קשות. עם זאת, מדובר גם בחלק מן המאמץ הכללי של צ'רץ' להרחיב את גבולות הביולוגיה האנושית.

משקיעים חזקים הצטרפו לחזון של צ'רץ', ובסבב הגיוס של החברה השתתפו Cormorant Asset Management ,Mubadala Capital ו-Andreessen Horowitz.

צ'רץ' נחשב לחלוץ בתחומי ההנדסה הגנטית והביולוגיה הסינתטית - כלומר, הרכבת DNA בניסיון לייצר ביולוגיה שעוד לא קיימת בטבע. בין היתר, קידם פרויקט להחזרה לחיים של הממותות שנכחדו, פיתח חיסון לקורונה וניסה אותו על עצמו, ייסד את חברת eGenesis שכבר מבצעת השתלות איברים מבעלי חיים מהונדסים, ייסד את חברת Editas Medical, הנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 300 מיליון דולר ומפתחת טיפולים גנטיים במחלות נדירות בשיטת ה-CRISPR, ועוד.

כששאלנו אותו בעבר, בראיון ל"גלובס", האם הוא לא רואה גם סכנות בביולוגיה הסינתטית, ענה כי "אני צופה בסרטי אפוקליפסה כדי להתכונן לכל התרחישים".

מנכ"ל החברה החדשה, פרסטו קושהקלאג, אמר כי התאהב בפרויקט בשל הפער הגדול בין המצב הנוכחי של תחום התרפיה התאית לבין ההבטחה של צ'רץ'. תחום התרפיה התאית אכן ידע עליות ומורדות לאורך השנים, כאשר בעבר, הובטח כי כל אדם יוכל להנדס את איברים לשם נעורי נצח, ואילו היום ישנן מעט תרופות בתחום. הבולטות ביניהן: מוצרי ה-CAR-T, כמו אלה של חברת קייט פארמה (ראו ידיעה בעניינה בהמשך). התרופות ממוקדות בעיקר בהפרשה של חומרים ספציפיים בגוף.

"כיום, נדרשים שבועות עד חודשים כדי לפתח טיפולים תאיים, והם בדרך כלל מאופיינים באיכות וביעילות נמוכה". אומר קושהקלאג. ההבטחה של GC Therapeutics היא לייצר תאים דומים תוך ארבעה ימים, והם אמורים להיות גם יעילים יותר. עד כה, תיקפה החברה את הגישה הזו בניסויים במעבדה ובבעלי חיים.

וכאמור, המקור של כולם הוא בתאים של צ'רץ' עצמו, כך שאם הטיפול מצליח, המשמעות היא גם סוג של חיי נצח עבורו, בתוך כל אחד ממטופליו.

ממה נובעת הקפיצה החריגה במניית גלמד

שתי מניות חברות ביומד ישראליות נסקו בשבוע שעבר. על אחת מהן, אפיטומי , דיברנו כאן בהרחבה; אך גם חברת גלמד , המפתחת תרופות לטיפול במחלות נדירות של הכבד, רשמה עליות של 400% בנאסד"ק ביום שלישי שעבר, שהתמתנו בינתיים לעלייה של 125% בשבוע האחרון.

מדובר בסיפור קטן יותר, כי השווי הכולל של גלמד קטן יחסית ועומד כעת רק על 6 מיליון דולר. העלייה ביום שלישי באה בעקבות הודעת החברה כי הצליחה לשמור על מחיר מניה המאפשר לה להישאר במסחר בנאסד"ק. אולם, לאחר שהעליות במניה בעקבות ההודעה הטכנית הזו התמתנו, גלמד ניצלה את תשומת הלב שיצרה הקפיצה כדי לפרסם הודעה לגבי פעילותה, והרוויחה עלייה חוזרת של כ-100% ביום חמישי.

גלמד, בניהולו של אלן בהרב, מפתחת את התרופה Aramchol לטיפול במחלה בשם PSC המאופיינת בהצטלקויות בכבד. בעבר, גלמד כיוונה לתחום הכבד השומני - שוק ענק; אך בשל מצוקה תזרימית ואתגרים רגולטוריים בשוק זה, העדיפה להתמקד תחילה בהתוויה הקטנה יותר.

כעת, היא מדווחת על שתי תוכניות חדשות. האחת, לשלב את התרופה שלה יחד עם תרופות אחרות כדי לשפר את התגובה הטיפולים לסרטנים במערכת העיכול; השנייה, היא לשלב אותה יחד עם תרופות אחרות, לשם טיפול במחלות המאופיינות בהצטלקות הלב. בכוונת החברה לפרסם תוצאות מניסויי מעבדה וניסויים בבעלי חיים בשני התחומים הללו, במהלך הרבעון הרביעי.

גלמד קוראת למשקיעיה להצביע במפגש משקיעים ב-14 באוקטובר בעד צעדים שיאפשרו לה לגייס הון נוסף. נכון לסוף המחצית השנייה של 2024, היו בקופתה 1.8 מיליון דולר במזומן ועוד כ-7 מיליון דולר בנכסים סחירים אחרים.

קייט פארמה נוטשת את סין בעקבות אתגרי שיפוי

חברת קייט פארמה, בעלת השורשים הישראליים, שהיום הינה חלק מתאגיד התרופות גיליאד , שרכש אותה ב-2017 ב-11.9 מיליארד דולר, הודיעה כי היא יוצאת מן השוק הסיני בגלל אתגרי שיפוי ביטוחי.

לפני שמונה שנים, הקימה קייט פארמה מיזם משותף בסין עם חברת פוסון הסינית, ממובילות שוק התרופות המדינה. בתמורה ל-50% מהמיזם המשותף לשיווק בסין של התרופה, שאז עוד טרם אושרה לשיווק, פוסון שילמה 40 מיליון דולר ועוד 35 מיליון דולר על בסיס הגעה לאבני דרך, ועוד השקיעה 20 מיליון דולר לתוך החברה.

כעת, קייט פארמה תמכור את ה-50% שנותרו לה בחברה לפוסון תמורת 27 מיליון דולר בלבד, כמו גם תמלוגים של 7%-13% מההכנסות שירשמו מן המוצר.

קייט פארמה פיתחה שיטה חדשנית לטיפול בסרטן, בעיקר סרטני דם, על־ידי הנדסה גנטית של תאי מערכת החיסון של המטופל עצמו, כך שיהיו יעילים יותר במלחמה בסרטן. התאים נשאבים מן הגוף, עוברים את הטיפול ומוזרקים בחזרה למטופל.

ב-2023, המיזם המשותף רשם הכנסות של 34 מיליון דולר בסין, מתוך 1.5 מיליארד דולר הכנסות שרשמה גיליאד מן התרופה בעולם כולו. מחיר התרופה בסין מקביל לכ-170 אלף דולר. זה זול משמעותית לעומת ארה"ב, אך כמעט בלתי־אפשרי כתשלום פרטי עבור משפחה סינית ממוצעת, כך שאין למוצר בעצם שוק ללא שיפוי. אולם, במחיר כזה, גם סל הבריאות הסיני לא מעוניין לאשר אותה.

החברות הצליחו להשיג כיסוי של כ-42% מעלות התרופה מחברות ביטוח פרטיות עבור חלק מן החולים, והן עבדו גם על תשלום מבוסס-ערך מול מטופלים מבוססים יותר, במסגרתו הציעו את הכסף חזרה אם המוצר לא יוביל להיעלמות הסרטן תוך שלושה חודשים (אם כי גם במקרה כזה, יש סיכון שהוא יחזור).

המקרה של קייט פארמה הוא אחד מבין כמה מקרים שהתרחשו לאחרונה, בהם חברות בין־לאומיות ויתרו על שיווק מוצריהן בסין והחליטו להשאיר זאת בידי חברות מקומיות.