הצעד החריג של לוין: הציע את כל שופטי העליון כמועמדים

לאחר שנמנע מכך במשך 11 חודשים, פרסם הערב שר המשפטים, יריב לוין, את המועמדים לביהמ"ש העליון • לוין נמנע מלעשות כך עד כה בניסיון לבטל את שיטת הסניוריטי ולמנוע את מינויו של יצחק עמית

שר המשפטים יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
שר המשפטים יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

השר לוין פרסם הערב (א') ברשומות, בצעד חריג, את כל שופטי בית המשפט העליון כמועמדים. למרות שמלבד השופט יצחק עמית ויוסף אלרון לא ביקשו להתמנות.

לוין פתח את הפרסום ברשומות במלים "מכוח הפקעת סמכויות שר המשפטים בהתאם לצו".

במקביל לוין כתב לחברי הוועדה לבחירת שופטים "אנו מצויים בתקופה של מלחמת קוממיות עצימה, ואסור שנעסוק בעת הזו בהליך מינוי כה שנוי במחלוקת. למרות זאת, דחו שופטי בית המשפט העליון את כל הצעות הפשרה שהוצעו על ידי, וכפו בצו את העיסוק בנושא זה דווקא בימים אלה. כל זאת, במחשבה שיוכלו לכפות את מינוי נשיאם באמצעות הליך הנגוע בניגוד עניינים חריף והפסול מעיקרו. זו חוליה נוספת ברצף של החלטות משפטיות כוחניות, העומדות בסתירה לרוח האחדות והאחריות שלוחמינו והציבור כולו מצפים לה. מי שמנסה ליטול את הכתר ושם אותו בכוח על ראשו, לא יזכה לאמון הציבור ולא יוכר כמי שנבחר כדין ובדרך מקובלת".

לוין לא פרסם את הפרוטוקולים של הוועדה לבחירת שופטים מזה עשרה חודשים
בקואליציה קוראים לשר לוין לא לקיים את פסיקת בג"ץ. לאן זה עלול להגיע?
אחרי שהתעלם מההמלצה: בג"ץ מחייב את לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים כדי למנות נשיא לעליון

חברת הוועדה לבחירת שופטים, קארין אלהרר מיש עתיד, הגיבה להודעת לוין: "התנהלות השר לוין מבישה. כך נראה שר שמתנהל בהפקרות ומטריל מדינה שלמה. למרות הכל לוין לא יוכל להתחמק, נשיא בית משפט עליון קבוע ימונה". 

היום (א') כאמור, היה המועד האחרון לפרסום רשימת מועמדים לנשיא בית המשפט העליון על-ידי שר המשפטים יריב לוין. כך על-פי פסיקת שופטי בג"ץ מ-8 בספטמבר, שקבעו כי לוין מחויב לפעול למינוי נשיא לעליון לאחר שלא עשה זאת במשך 11 חודשים, מאז פרשה הנשיאה הקודמת אסתר חיות, והשופט עוזי פוגלמן מונה ממלא-מקום לנשיא העליון. עד כה לוין לא פרסם שמות של מועמדים, וההערכה היא שהוא יפרסם אותם ברגע האחרון.

שופטי בג"ץ יעל וילנר, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין קבעו פה-אחד כי לוין מחויב לפרסם ברשומות את המועמדים לתפקיד נשיא העליון בתוך 14 ימים מפרסום פסק הדין, ולכנס את הוועדה לבחירת שופטים לאחר פרק הזמן הקבוע בחוק, העומד על 45 ימים. העתירה הוגשה על-ידי התנועה לאיכות השלטון שדרשה לכנס את הוועדה לצורך הצבעה על מינוי נשיא ושופטים לבית המשפט העליון. 

"אין מנוס מקביעה כי מדיניות השר מנוגדת לדין"

לוין נמנע מהצבעה בוועדה לבחירת שופטים על מינוי נשיא לבית המשפט העליון, מאחר שביקש לבטל את שיטת הסניוריטי, לפיה צפוי להיבחר השופט יצחק עמית, השופט הוותיק ביותר. רוב חברי הוועדה - השופטים, נציגי לשכת עורכי הדין וחברת האופוזיציה קארין אלהרר - תומכים במינויו של עמית.

לוין ביקש למנות לתפקיד את השופט יוסף אלרון, שהיה השופט היחיד מבין שופטי העליון שביקש להיבחר בניגוד לשיטת הסניוריטי, אך אין לו רוב לכך בוועדה. השרה אורית סטרוק וחבר הכנסת יצחק קרויזר מעוצמה יהודית תומכים בו.

בג"ץ קבע כי "בחלוף למעלה משנה, שבה נמנע השר מכינוס הוועדה לצורך בחירת נשיא בית המשפט העליון; משהתברר כי אין מניעה מבחינתו שלא ימונה נשיא כאמור במשך זמן בלתי מוגבל; וכי מדיניותו אינה מייחסת כל משקל לתכלית החקיקה הרלוונטית - בנקודת הזמן הנוכחית אין מנוס מקביעה כי מדיניות השר מנוגדת לדין".

לוין תקף את בג"ץ לאחר ההחלטה וטען כי הוא "מנוגד לחוק מפורש ומהווה השתלטות כוחנית על הוועדה לבחירת שופטים ונטילת סמכויות השק בניגוד לחוק". עוד הוסיף כי הצו שהוציא בג"ץ הוא "סטירה בפרצופם של כ-2.5 מיליון מצביעי הקואליציה הנוכחית ושל רבים נוספים שדורשים את גיוון מערכת המשפט". הוא הזהיר כי לא יוכל לעבוד עם הנשיא שמונה, על-פי תפיסתו באופן לא חוקי, ושאינו לגיטימי בעיני הציבור. למרות הביקורת הקשה, לוין לא התייחס לשאלה האם יציית לצו.