תמ"א 38 עדיין פה? קריאות למועצה הארצית לדון שוב בהארכתה

המועצה הארצית קבעה ביוני האחרון כי ניתן להגיש את מסמכי הבקשה להיתר במסלול תמ"א 38 עד לסוף השנה • כעת יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ יעקב אשר, מבקש מהמועצה לדון בהארכת התמ"א בתל אביב-יפו, בבת ים ובבני ברק • גורמי התכנון פחות מתלהבים: "כל הארכה של תמ"א 38 גורמת לכך שחלופת שקד לא תתרומם"

נכון להיום, רק מי שיספיק להגיש את כל המסמכים עד לסוף השנה, יוכל להתקדם / צילום: פביו טרופה
נכון להיום, רק מי שיספיק להגיש את כל המסמכים עד לסוף השנה, יוכל להתקדם / צילום: פביו טרופה

כחמש שנים לאחר החלטתה הראשונה של המועצה הארצי לתכנון ובנייה על סיומה של תמ"א 38 - ועדיין נשמעים הדיבורים על הארכתה: בדיון שנערך היום (א') בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת הועלתה ההצעה להאריך בעוד חודשיים עד ארבעה חודשים את החלטתה האחרונה של המועצה הארצית, מיוני האחרון, לאפשר קליטה במסלול התוכנית למי שבידיו תיק מידע בתוקף. ההחלטה שהתקבלה היא כי ניתן להגיש את מסמכי הבקשה להיתר במסלול עד לסוף 2024, וכעת נשמעים קולות המבקשים להאריך זאת עד אפריל 2025.

הקריה תפונה, מכון וולקני יועתק: זו תוכנית הדיור של הממשלה לשנת 2025 
בגלל רטיבות: המחיר ירד, והבית בקיבוץ נמכר ב־4.3 מיליון שקל 

"לא מזה יתמוטט העולם"

ההחלטה של המועצה הארצית מיוני באה בעקבות פניות של תושבים רבים לגבי שלוש ערים שטרם גיבשו תוכנית חלופית לתמ"א 38, או בחרו שלא לעשות זאת: תל אביב־יפו, בת ים ובני ברק. בערים שכן הכינו תוכנית חלופית התמ"א הוארכה בשנתיים, כדי לאפשר להן להשלים את אישור התוכנית, ואילו בשלוש הערים המדוברות זה לא קרה - וכך נוצר מצב שבו פרויקטים שקודמו בדרך מסוימת, אך לא הגיעו לשלב הגשת בקשה להיתר, ירדו לטמיון. החלטת המועצה, לאפשר קליטה במסלול הבקשה להיתר גם למי שנמצא רק בשלב תיק המידע להיתר (שלב ראשוני בהליך), נועדה "להציל" כמה שיותר פרויקטים כאלו, שישנה סכנה שיבוטלו.

נכון להיום, רק מי שיספיק להגיש את כל המסמכים עד לסוף השנה, יוכל להמשיך ולהתקדם אל עבר ההיתר. ישנם גורמים הטוענים כי זמן זה אינו מספיק. יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר, היה בין הקולות הבולטים בדיון שהיה היום בעד הארכה זו, ואמר בדיון בין היתר: "צריך הארכה מסוימת בעניין. אני רוצה לבחון את התהליך, כי תפקידנו כוועדה הוא לראות אם המהלכים שעשתה הממשלה נכונים, או שצריך לתקן משהו בהוראות המעבר".

בהמשך שאל ח"כ אשר: "האם יהיה אסון נורא אם ההחלטה תוארך עד פברואר, או אפילו עד סוף מרץ? במקום ארבעה חודשי הארכה, יהיו שבעה חודשים. לא מזה יתמוטט העולם". ח"כ אשר ביקש מגורמי התכנון שנכחו בדיון להעלות את הנושא לדיון בישיבה הקרובה במועצה הארצית, ולדון באפשרות ההארכה.

עו"ד דן הלפרט, אשר מלווה יותר מ־100 פרויקטי תמ"א 38 בתל אביב־יפו לבדה, טוען כי ישנם עשרות פרויקטים שהוא מטפל בהם ונופלים תחת ההגדרה שקבעה המועצה הארצית: "אלו פרויקטים שאי־אפשר לקדם עכשיו, כי התמ"א נגמרה באמצע הדרך. עשרות פרויקטים עם אלפי תושבים, רק בתל אביב־יפו. צריך להבין שאנשים עובדים שנה-שנה וחצי כדי להשיג את החתימות מהדיירים ולהתחיל להתקדם, ואלו בדיוק הפרויקטים שירדו לטמיון. חייבים לייצר רצף תכנוני ולכן חובה להאריך את ההחלטה של המועצה הארצית".

תומר מלין, המייצג תושבים ופעילים חברתיים בדרום העיר ובמזרחה, אמר: "רוב העיריות בחרו ליצור רצף והמשכיות, כי העדיפו את טובת התושבים. בשלוש הערים שלא עשו זאת, מדובר כמעט על 40% מההיתרים שניתנו ב־2023: רק בתל אביב הוצאו בשנה החולפת 30% מההיתרים בתמ"א 38".

"משגעים את כולם"

במהלך הדיון אמרה מהנדסת העיר בת ים, אדריכלית מיכל מאיר, כי לעמדתה הדיון מיותר, משום שהעיר מעודדת התחדשות בניינית לפי חלופת שקד, ובמקביל מגבשת תוכנית כוללנית להתחדשות עירונית. "מבחינתנו הקושי הוא רק בשאלה אם התמ"א חלה או לא חלה. שנתיים אנחנו אומרים לכולם, 'שימו לב, התמ"א מסתיימת', וכל הזמן אנחנו מאריכים אותה עוד. אנשים לא התקדמו עם הפרויקט שלהם משום שהם לא ידעו מה קורה. אנחנו משגעים את כולם".

סגן יו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד בני ארביב, המשיך באותו קו ואמר: "המועצה הארצית החליטה לפני קרוב לחמש שנים על ביטול תמ"א 38, בהחלטה מנומקת מאוד. כרגע חלופת שקד לא מתקדמת, והסיבה לכך היא שתמ"א 38 עדיין נושפת לה בעורף. כל הארכה של תמ"א 38 גורמת לזה שחלופת שקד לא תתרומם. יש לנו נתונים חד־משמעיים בעניין".

יו"ר מטה התכנון הלאומי, הרב נתן אלנתן, אמר: תמ"א 38 עושה נזק ולא תועלת, וגורמת לאנשים לא להוסיף ממ"ד בביתם בדרכים האחרות. אין שום משמעות להארכה של תמ"א 38 ללא הסכמת הוועדה המקומית. ההארכה שעשינו הייתה בתיאום עם הרשויות, ואם עיריית תל אביב־יפו לא רוצה להאריך את התמ"א, עוד אין שום משמעות להחלטה שלנו שנאריך. זו סמכותם ברמה המקומית".

"סוגיית היטל ההשבחה היא לא משהו קטן"

לאורך הדיון עלה גם נושא היטלי ההשבחה, שמבחינת עיריית תל אביב־יפו הוא הסיבה העיקרית לאי־הארכתה של תמ"א 38, לאחר פסיקת בית המשפט כי העירייה לא תוכל לגבות היטלי השבחה במסגרת תוכנית זו. בעניין זה אמר אלנתן: "סוגיית היטל ההשבחה היא לא משהו קטן. יש פסק דין שקבע הפוך מעמדת המדינה. מדובר על מיליארדים של שקלים. אם נאריך עוד יותר את תמ"א 38 בתל אביב, העירייה תדחה עוד יותר את מתן התוקף לתוכנית הרובעים 5 ו־6, שכבר היו רגע לפני מתן תוקף".

נציג עיריית בני ברק בדיון, עו"ד יעקב ראב"ד, המשנה ליועמ"ש העירייה, דווקא התבטא בעד הארכת התוכנית, שלדעתו נדרשת דווקא לשלבים מוקדמים עוד יותר - שלבים שבהם התוכנית כבר קיבלה החלטה על הפקדה, אך טרם הגיעה לשלב היתרי הבנייה. לטענתו, מדובר בעשרות פרויקטים בעיר. בעניין זה אמרו גורמי התכנון בוועדה כי יש צורך בבחינה מעמיקה, ותיבדק האפשרות לשינוי חקיקה כדי לאפשר גם לתוכניות שקיבלו החלטה להפקדה, להיקלט במסלול לתמ"א 38.

במהלך הדיון רמז יו"ר הוועדה ח"כ אשר כי ישנה אפשרות לשינויים ולתיקונים בחקיקה לחלופת שקד. כזכור, ח"כ אשר הוביל מהלך לתיקוני חקיקה רבים בחוק המטרו, שהושלם לאחרונה. בדיון היום הוא פנה אל גורמי התכנון ואמר: "אם לדעתכם צריך לבצע תיקונים בחקיקת חלופת שקד, נשמח לעשות זאת".