במערב עוקבים בדאגה: מסמכים מסווגים טבעו עם הסופר יאכטה

צוללנים סורקים את הריסות הסופר יאכטה Bayesian, בשווי 40 מיליון דולר, שטבעה ליד סיציליה באוגוסט. הם מחפשים בה כספת עם שני כוננים קשיחים, בהם מידע רגיש • שבעה בני אדם נהרגו בטביעת היאכטה, ביניהם איל הטכנולוגיה הבריטי מייק לינץ', שהיה מקושר לסוכנויות ביון מערביות

צוותי הצלה סמוך להריסות היאכטה, סוף אוגוסט / צילום: ap, Vigili del Fuoco
צוותי הצלה סמוך להריסות היאכטה, סוף אוגוסט / צילום: ap, Vigili del Fuoco

הרשויות באיטליה אישרו בקשה לאבטחה מוגברת סביב הריסות הסופר יאכטה Bayesian, שטבעה באוגוסט ובה נהרגו שבעה בני אדם, ביניהם היזם הבריטי מייק לינץ'. זאת בשל חשד שממשלות זרות עשויות להתעניין במה שנמצא בכספות אטומות למים על הסיפון - שני כוננים קשיחים מוצפנים עם מידע רגיש.

צעירים, חובבנים ומלאי התלהבות: המעריצים הפנאטים שמשקיעים בפלנטיר 
הטביעה המסתורית של היאכטה: נמצאה גופתו של המיליארדר הבריטי

זהויותיהם של הקורבנות שנהרגו ביאכטה הציבו את הפרשה בראש הכותרות, כמו גם הנסיבות החריגות של טביעת היאכטה, שעגנה לא רחוק מהחוף של הכפר פורטיצ'לי, סמוך לפלרמו שבצפון סיציליה.

לינץ', בן 59, מתמטיקאי בוגר קיימברידג' ואיש עסקים, הקים את החברה הבריטית Autonomy לניהול מידע פנים-ארגוני, והפך לאחד מהמולטי-מיליונרים הספורים בבריטניה שעשה את הונו מעסקי הטכנולוגיה. הונו הוערך על ידי הסנדיי טיימס בכ-650 מיליון דולר לפחות, והוא כונה בתקשורת "ביל גייטס הבריטי". את היאכטה המפוארת Bayesian, רכש ב-2012, במחיר מוערך של כ-40 מיליון דולר. מדובר ביאכטת פאר שנבנתה באיטליה ב-2008, המתהדרת בתורן האלומיניום השני באורכו בעולם (75 מטר). היאכטה נקראת על שם ההסתברות הבייסיאנית, שעל בסיסה פיתח לינץ' את האלגוריתמים שהפכו את חברת התוכנה שלו ליעילה מאוד בחיפוש ובניהול מידע.

מייק לינץ' / צילום: Reuters, Henry Nicholls
 מייק לינץ' / צילום: Reuters, Henry Nicholls

באיטליה פתחו בחקירה פלילית נגד חלק מאנשי הצוות של הספינה, הכוללת מספר אישומים, ביניהם הריגה ורשלנות. התובעים במדינה מאמינים שה-Bayesian מכילה מידע רגיש הקשור למספר שירותי ביון מערביים, כך לפי ארבעה מקורות שדיברו עם ה-CNN.

שני כוננים קשיחים מוצפנים 

בגלל החברות השונות שהקים לינץ', ביניהן חברת אבטחת הסייבר Darktrace, הוא היה קשור לשירותי המודיעין הבריטיים והאמריקאיים, וככל הנראה גם לשירותי ביון ממדינות אחרות. Darktrace נמכרה לחברת ההשקעות הפרטית Thoma Bravo באפריל. לינץ', שחברה בבעלות אישתו החזיקה בכלי השיט שטבע, היה גם יועץ לראשי ממשלת בריטניה דיוויד קמרון ותרזה מיי בעת כהונתם.

לפי CNN, על היאכטה, שנמצאת כעת בעומק של כ-50 מטרים מתחת לפני הים, יש כספות אטומות למים שמכילות שני כוננים קשיחים מוצפנים שכוללים מידע מסווג מאוד, כך לפי גורם המעורב בניסיונות איתור הכספות. צוללנים מומחים עם מצלמות עורכים בימים אלו חיפוש נרחב בסירה.

גורמי האכיפה האיטלקיים חששו בהתחלה מפני גנבים שינסו למצוא תכשיטים וחפצים יקרי ערך אחרים על סיפון היאכטה. כעת החשש הוא מפני ממשלות זרות, בהן רוסיה וסין. באיטליה שומרים על היאכטה כעת באופן צמוד, גם מעל המים וגם מתחתם.

לינץ', בתו בת ה-18 האנה, עורך הדין האמריקאי כריס מורבלו ורעייתו נדה, הבנקאי הבריטי ג'ונתן בלומר ואישתו ג'ודי, והשף תומאס רקלדו נהרגו כשהספינה טבעה במהלך סערה אלימה. לפי תוצאות ראשונות מנתיחה שנערכה לאחר המוות, בני הזוג בלומר ובני הזוג מורבלו מתו כתוצאה מחנק, או "טביעה יבשה", כאשר החמצן בחדרי השינה שלהם אזל. השף רקלדו אותר מחוץ לספינה, וככל הנראה מת כתוצאה מטביעה. נסיבות מותם של לינץ' ובתו האנה פחות ברורות.

לינץ' "לא סמך על שירותי ענן"

אחת מהניצולות, עורכת דין בריטית, סיפרה כי ההפלגה הייתה מעין "מתנה" לכל מי שהיה מעורב במשפט בו זוכה לינץ' מוקדם יותר השנה, מהאשמה במרמה סביב מכירת החברה שלו ל-HP בסכום של 11 מיליארד דולר, ב-2011. ג'ונתן בלומר, מנכ"ל הבנק הבינלאומי של "גולדמן זאקס", היה עד במשפט. עורכי דין מניו-זילנד, מבריטניה ומארה"ב, יחד עם בני זוגם, הוזמנו כדי "לחגוג את הזיכוי" בהפלגת פאר.

היאכטה Bayesian בסנטה פלאביה, איטליה, בערב לפני טביעתה / צילום: Reuters, Baia Santa Nicolicchia/Fabio La
 היאכטה Bayesian בסנטה פלאביה, איטליה, בערב לפני טביעתה / צילום: Reuters, Baia Santa Nicolicchia/Fabio La

המשפט נמשך קרוב לשנה, והסתיים ביוני האחרון. לינץ' הואשם בכך ש"ניפח באופן מלאכותי" את שווי החברה שלו כ די להצדיק את תג המחיר של הרכישה ב-2011, שאחרים בתעשייה אמרו כי היה "גבוה בצורה אבסורדית". הוא הוסגר לארה"ב במאי 2023, ומאז היה במעצר בית. הוא הביע חשש כי ימות בכלא אם ייגזר עליו מאסר, בשל מחלת ריאות. בתקרית נפרדת, יומיים לפני טביעת היאכטה (שבת), נדרס למוות סטיבן צ'מברליין, סגן הנשיא של Autonomy, שעמד גם הוא למשפט יחד עם לינץ' במקרה - וזוכה גם הוא.

אנג'לה בקארס, אישתו של לינץ', שרדה יחד עם 14 נוסעים נוספים, ביניהם הקפטיין ג'יימס קאטפילד, שנמצא כעת תחת חקיקה בגין עבירות הריגה ורשלנות, יחד עם אנשי צוות נוספים ביאכטה. כל החשודים הורשו לעזוב את איטליה. לפי הדיווחים, חלק מ-15 הניצולים, מתוכם תשעה אנשי צוות ושישה נוסעים, אמרו לגורמי האכיפה שלינץ' "לא סמך על שירותי ענן", ותמיד שמר כונני נותנים בתא מאובטח ביאכטה.