בניגוד לעמדת היועמ"שית: הממשלה אישרה סבסוד מעונות היום לשלושה חודשים לכלל הציבור

הממשלה אישרה היום את הצעתו של שר העבודה יואב בן צור לאישור מבחני התמיכה במעונות הילדים לשלושה חודשים לכלל הציבור, במקום לשנה - וזאת בניגוד לעמדת היועמ"שית • לעמדתה של בהרב-מיארה, כריכת כלל הציבור עם תלמידי הישיבות אינה עניינית, אינה חוקית ופוגעת בעשרות אלפי משפחות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: איל יצהר
היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: איל יצהר

הממשלה אישרה היום (א') את הצעתו של שר העבודה יואב בן צור לאישור מבחני התמיכה במעונות הילדים לשלושה חודשים לכלל הציבור, במקום לשנה - זאת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. 

האם לוין יציית לבג"ץ? היום המועד האחרון לפרסום המועמדים לנשיא העליון
זוג רכש דירה וגילה בעיית רטיבות קשה. איזה פיצוי הם יקבלו?

לעמדת היועמ"שית, כריכת כלל הציבור עם תלמידי הישיבות, באופן שמבחני התמיכה יהיו רק לשלושה חודשים במקום לשנה, אינה עניינית, אינה חוקית ופוגעת בעשרות אלפי משפחות.

עמדתה של בהרב-מיארה הונחה בפני הממשלה טרם ההחלטה, אך היא בחרה להתעלם ממנה ללא נימוקים. הממשלה גם החליטה לבחון שינויים של מבחני התמיכה, כך שמרכז הכובד יהיה תעסוקת הנשים. 

לעמדת היועמ"שית, מבחני התמיכה צריכים להתפרסם למשך שנה לכלל הציבור, כאשר לתלמידי הישיבות שלא מתגייסים יש להאריך את הסבסוד למשך שלושה חדשים עד סוף נובמבר, כתקופת מעבר, עד להפסקת התמיכה.

נזכיר כי בג"ץ קבע בחודש יוני האחרון כי המדינה מחויבת לגייס את בני הישיבות בשל עיקרון השוויון ונוכח המצב המשפטי - היעדר חוק המסדיר את מעמד בני הישיבות. בנוסף נקבע כי יש להפסיק את מימון המוסדות התורניים המתוקצבים על-ידי המדינה עבור בני הישיבות שלא מתגייסים.

בעקבות פסק הדין, בהרב-מיארה קבעה כי יש להפסיק גם את סבסוד מעונות היום, להורים שאחד מהם לא מתגייס בניגוד לחוק. מדובר בילדי תלמידי ישיבות המחויבים בגיוס אך לא מתגייסים בגילאי 18 ועד 26.

בחודש אוגוסט כתב המשנה ליועמ"שית, ד"ר גיל לימון, לשר העבודה בן צור כי "הפסקת התמיכה לפי מבחני מעונות היום נגזרת מההכרעה בפסק הדין, מדובר בתמיכה הניתנת בחוסר סמכות".  הוא הוסיף כי "בהיעדר סמכות לעודד באמצעות כספים לימודים תורניים של חייבי גיוס חרדים, שעה שהמדינה נמנעת מגיוסם, נדרש להפסיק באופן מיידי את התמיכה בהם, לפי מבחני מעונות היום".