אלונה בר און מו"ל גלובס: "איסוף נתונים בישראל מאתגר. יש יותר חורים מנתונים. זו משימה שלנו בגלובס"

מו"ל גלובס, אלונה בר און, דיברה בפתח כנס המשכנתאות של גלובס בשיתוף בנק לאומי • בר און דיברה על התפתחות החוב של משקי הבית, ועל העלייה באחוז החזרי המשכנתה מתוך ההכנסה • על משקיעי הנדל"ן ציינה כי "במאי 2024 משקיעים קנו יותר דירות מאשרו מכרו. זה לא קרה שנתיים וחצי"

מו''ל גלובס אלונה בר און בכנס המשכנתאות של גלובס / צילום: שלומי יוסף
מו''ל גלובס אלונה בר און בכנס המשכנתאות של גלובס / צילום: שלומי יוסף

"אנחנו במלחמה ואי אפשר לפתוח אירוע בלי להזכיר איפה אנחנו נמצאים. היום אדבר על אור לוי בן ה-34 , אבא של אלמוג בן ה-3, שנחטף מהמיגונית ברעים. הוא הבעל של עינב אלקיים ז"ל, שנרצחה במיגונית והיא הבת של פנינה, שעבדה במחלקת כספים בגלובס 23 שנה ופרשה לגמלאות כמה חודשים לפני כן". בדברים אלה פתחה אלונה בר און, מו"ל גלובס, את כנס המשכנתאות של גלובס בשיתוף בנק לאומי.

"בימים אלה פנינה מגדלת את אלמוג, שהושאר אצלה באותו הבוקר שבו הוריו נסעו לבלות בנובה. מאז היא עם הנכד ואנו מתפללים שאור יחזור לבן שלו, בריא ושלם. אמן שיבואו זמנים טובים שמגיעים לנו", המשיכה בר און.

לאחר מכן פנתה מו"ל גלובס לדבר על שוק המשכנתאות, ועל אתגר איסוף הנתונים: "קשה לאסוף נתונים בישראל, ובגלובס עושים פרויקט על החורים בנתונים, וכל הזמן לא מוצאים איפה הנתונים האמיתיים".

על התפתחות החוב של משקי הבית משנת 2000 שהלך וגדל בתחום הדיור אמרה: "החוב של משקי הבית על משכנתאות עולה משנת 2000, ובשנת 2023 נעמד ונעצר על 568 מיליארד שקל. בדומה לכך, גם אחוז החזרי המשכנתה מתוך ההכנסה בעלייה, ומאז המלחמה עומד יציב על סביב 29%".

ההחזר החודשי ללווי המשכנתאות עולה: "כולנו מבינים שהגורמים לבעיה ולעליית ההחזרים קשורים לריבית בנק ישראל (4.5%), לאינפלציה שהגיעה לרמה שנתית של 3.6% והולכת ועולה, וגם לתשואות האג"ח הממשלתיות שעומדות על כ-5%", אמרה בר און.

באשר למשקיעים שחזרו לשוק הדיור הוסיפה: "במאי 2024 משקיעים קנו לראשונה יותר דירות מאשרו מכרו. זה לא קרה שנתיים וחצי. כמו כן, בסוף 2024 אמורה לפקוע הוראת השעה על מס הרכישה. על פי הנתונים, רגע לפני שמס הרכישה עולה, המשקיעים קונים דירות להשקעה. הנתון עולה כתוצאה בכ-5%, ואחרי זה שב לנורמה".

***גילוי מלא: הכנס בשיתוף בנק לאומי