בלדי | בלעדי

מנכ"ל בלדי מציג יעדים אופטימיים וחוזה יבוא חתום. אבל רק לחלק מהמשקיעים

מהקלטות בלעדיות שהגיעו לגלובס עולה כי מנכ"ל חברת המזון, שנמצאת בהליכי הנפקת אג"ח, חשף בשיחה עם משקיעים יעדים שאפתניים דוגמת עלייה של 200% במחזור המכירות בעוד 4 שנים, ועדכן על חוזה שנחתם • רק לאחר פניית גלובס לרשות ניירות ערך ולחברה, בלדי פרסמה עדכון לציבור

חנות מפעל בלדי בשר בת ים / צילום: איל יצהר
חנות מפעל בלדי בשר בת ים / צילום: איל יצהר

דרכה של חברת המזון בלדי שבשליטת ארז דהבני (100%) אל הבורסה רצופת מהמורות. החברה שנוסדה לפני יותר מ־100 שנה כאטליז משפחתי בשוק הכרמל בתל אביב, רצתה להנפיק מניות באמצעות מיזוג עם SPAC (חברה ללא פעילות שמגייסת כסף מהציבור בבורסה, במטרה למזג לתוכה חברה קיימת תוך פרק זמן מוקצב) לפני שנה, אלא שהמהלך לא צלח. כעת החברה מתכננת לגייס 300 מיליון שקל באג"ח, שלהן ישועבד המרכז הלוגיסטי שהקימה בקרית מלאכי. את הנפקת האג"ח תוביל חברת אי.בי.אי חיתום של עופר גרינבאום, והכספים שיגויסו צפויים לשמש בעיקר למיחזור חובות.

בעקבות חשיפת גלובס: רשות ניירות ערך מבטלת את הנפקת האג"ח של בלדי 
דסק"ש רוצה את גב-ים במדד ת"א 90: מוכרת 4.9% מניות תמורת 310 מיליון שקל
הוא בכיר באחד הבנקים הגדולים בעולם, ומשוכנע שישראל היא "הימור בטוח" 

לצורך המהלך, החברה פרסמה תשקיף לקראת הנפקה - מסמך מפורט שחברות נוהגות להציג לציבור כשבכוונתן לגייס כסף ממשקיעים. התשקיף כולל בדרך כלל מאות עמודים, עם כל הפרטים המהותיים והמידע שנחוץ למשקיעים כדי שיוכלו לקבל החלטה מושכלת אם להשקיע בחברה. אלא שמהקלטות בלעדיות שהגיעו לידי גלובס, מסיור למשקיעים שהתקיים בשבוע שעבר, עולים פרטים שלא הוזכרו בתשקיף. לאחר פניית גלובס לחברה ולרשות ניירות ערך, בלדי פרסמה עדכון לגבי הדברים שנאמרו בשיחת המשקיעים.

בהקלטות נשמע דהבני, הבעלים, יו"ר הדירקטוריון המכהן גם כמנכ"ל החברה, מציב יעדים חדשים ואופטימיים, ובין היתר אומר: "היעד שלי ל־4־5 שנים הקרובות הוא להגיע ל־3 מיליארד שקל מחזור מכירות". כיום החברה מציגה הכנסות של כ־1 מיליארד שקל בשנה, כך שהיעד של דהבני משקף זינוק של 200% בהכנסות תוך שנים ספורות.

בנוסף, טען דהבני באותו סיור כי קצב ההכנסות של החברה ברבעון השלישי עומד על 330־340 מיליון שקל, אלא שבתשקיף שפרסמה צפתה בלדי הכנסות של 310־330 מיליון שקל ברבעון זה שעומד להסתיים. כלומר על פי דהבני, החברה צפויה לעקוף ברבעון זה את התחזית שפרסמה למשקיעים.

גורם בכיר בשוק מסביר בשיחה עם גלובס, כי "אם התחזיות לא מופיעות בתשקיף אסור לתת כאלה", ככל שאכן מדובר בתחזיות ולא רק בשאיפות של החברה. עו"ד גיל צ'רצ'י, שותף במחלקת שוק ההון במשרד וקסלר ברגמן, מוסיף ומסביר כי "בהתאם לעמדת רשות ני"ע, התקופה בסמוך להצעת ניירות ערך לציבור הינה תקופה רגישה שבה אין לפרסם מידע על החברה, אלא באמצעות התשקיף ומסמכי ההנפקה. בהתאם, התבטאויות הנעשות בסמוך להצעה לציבור, שכוללות מידע שלא נכלל במסמכי ההנפקה, עשויות להיחשב להצעה שלא על פי תשקיף. כך, מסירת תחזיות בדבר הגידול בהכנסות החברה (ככל שניתנו) בשיחות בעל־פה, מבלי שניתן גילוי לכך במסגרת מסמכי ההנפקה, עלולה להוות הנעה לרכישת ניירות ערך בניגוד להוראות הדין, ומשמעותה יכולה להיות אף דחיית מועד ההנפקה".

בעדכון לבורסה שפרסמה בלדי לאחר פניית גלובס, נכתב כי "בנוגע ליעד מחזור מכירותיה בסך של 3 מיליארד שקל ב־4-5 השנים הקרובות, הוא אינו מהווה צפי של החברה. נכון למועד זה, אין בידי החברה מידע, נתונים או הנחות שעשויים לבסס הערכה כלשהי ליעד מכירות בהיקף כאמור לתקופה האמורה".

ההסכם שכבר נחתם

לצד היעדים השאפתניים, בסיור חשף עוד דהבני כי "בשעה טובה לפני שבוע חתמנו חוזה... לייבא בשר עוף מברזיל, יצואנית עוף מהגדולות בעולם... בשבוע שעבר חתמנו את החוזה סופית". בחברה צופים התחלת יבוא בעוד 9 חודשים. מדובר בהחלט בבשורה טובה מבחינת המשקיעים, שכן בתשקיף האחרון שפרסמה החברה בסוף חודש אוגוסט, העריכה בלדי שהחוזה שבכוונתה לחתום יקפיץ את הכנסותיה ב־10%־15% בשנה, וכי היא צפויה להיות היבואנית הבלעדית של אותו ספק זר מברזיל לתקופה של 5 שנים לפחות ועד 15 שנים. באותו תשקיף מלפני חודש העריכה החברה כי העסקה תיחתם "במהלך השבועות הקרובים". דהבני חשף למשתתפים בסיור את העובדה שההסכם נחתם, מבלי שהדבר יופיע קודם כל בעדכון למשקיעים באתר רשות ניירות ערך והבורסה.

לדברי עו"ד צ'רצ'י, "לעניין הגילוי בדבר ההשלמה הצפויה של החברה להשלים את התקשרותה בהסכם עם ספק זר ברזילאי, היה ראוי לציין מפורשות כי ההסכם בין הצדדים נחתם, גם אם טרם הושלם, במקרה שההסכם כולל הוראות המחייבות השלמה במועד מאוחר ממועד החתימה. ככל שהוראות ההסכם מכניסות אותו לתוקף מיידי - הדבר צריך להיאמר מפורשות במסגרת מסמכי ההנפקה ולא בשיחות משקיעים".

ואכן, לאחר פניית גלובס, החברה עדכנה את הציבור על חתימת ההסכם. בעדכון התשקיף מיום שני נכתב כי "במהלך חודש ספטמבר 2024 השלימה החברה התקשרות" עם אותו ספק זר.

יעדי רווחיות ונתח שוק

נתונים מעניינים נוספים שקיבלו פומבי בסיור המשקיעים עם דהבני הם ש"הרווחיות הגולמית תהיה אותו דבר כמו שאנחנו עושים היום, 20%־22%, כולל עלויות המכס והמס". בשנתיים הקודמות עמד שיעור הרווחיות הגולמית של בלדי על כ־14%, ובשנת 2021 על 19%. אחרי שיפור משמעותי, במחצית הראשונה השנה המספרים רק מתקרבים לכך: 20.5% (בזכות שיעור רווחיות גולמית נאה של 22.5% ברבעון השני).

עוד סיפר דהבני כי "באשר לנתח השוק שלנו, שוק המזון הוא 100 מיליארד שקל בשנה, ובלדי עושה 1.2־1.3 (מיליארד שקל, נ"א)". כאמור, ב-2023 רשמה בלדי הכנסות של מיליארד שקל, שחיקה של 7% שיוחסה למלחמת חרבות ברזל. בשנתיים שלפני כן רשמה החברה הכנסות של כ־1.1 מיליארד שקל ו־947 מיליון שקל בהתאמה.

פעילויותיה המרכזיות של בלדי הם מפעל בעפולה המייצר, מעבד ואורז מוצרי בשר מגוונים, וכן פעילות המרכז הלוגיסטי (מרלו"ג). החברה היא ה־10 בגודלה בתחום המזון בישראל ולבעלים יש שאיפות גבוהות: דהבני אמר למשקיעים כי המטרה שלו היא להפוך לשלישית בגודלה בשוק המקומי. לדבריו, "התחלתי לעבוד אצל אבא שלי בגיל 17, כשהיו לו 7 עובדים ומפעלון קטן. החלום שלי היה להיות בין החמישייה הפותחת של חברות המזון. היום אנחנו יצרנית המזון מספר 10 בישראל ואני מכוון להיות כבר לא חמישי, אלא מקום שלישי. כי לעקוף את שטראוס וקוקה קולה זה לא קל, וגם לא את תנובה (שנמצאות בשלושת המקומות הראשונים, נ"א), אבל אנו מכוונים לשם".

בין יעדי הגיוס - דיבידנד

כאמור, בבלדי מייעדים את עיקר תמורת הגיוס למיחזור חובות. בין היתר לפירעון הלוואות שלקחה לצורך הקמת המרכז הלוגיסטי באזור התעשייה תימורים בקריית מלאכי. לכך מיועדים 160 מיליון שקל מכספי הגיוס. עבור שיפור יחסי המינוף הפיננסי של החברה מוקצה סכום נוסף של כ-130 מיליון שקל, ולטובת חלוקת דיבידנד ובונוסים - 9 מיליון שקל.

במחצית הראשונה של 2024 הרוויחה בלדי 37 מיליון שקל, אך בשנת 2023 הפסידה 31 מיליון שקל בעקבות מלחמת חרבות ברזל. גם את שנת 2022 סיימה החברה עם רווח מזערי של 1.2 מיליון שקל, אך בשנה שלפניה, בזכות הקורונה שהטיבה עם כל ענף המזון, היא הרוויחה 46 מיליון שקל.

בחברת בלדי בחרו שלא להגיב לדברים.