"אירוע רב-נפגעים": איסור על פעילות בנכסים של קבוצת הנדל"ן פרסונל

אחרי שהנאמנים דיווחו כי חשבונות הקבוצה העוסקת בהתחדשות עירונית כמעט ריקים, בית המשפט אסר על כ-70 חברות המשתייכות לקבוצת פרסונל לבצע פעולות בנכסים • הנאמנים: "מאות מיליוני שקלים של משקיעים נמוגו"

חדלות פירעון / אילוסטרציה: Shutterstock
חדלות פירעון / אילוסטרציה: Shutterstock

פרשת פרסונל, שבה נעלמו מאות מיליוני שקלים מכספי משקיעים בקבוצת הנדל"ן, עולה מדרגה. בית המשפט קיבל היום (ד') את בקשת הנאמנים שמונו בקבוצה, ואסר על כ-70 החברות המשתייכות לה לבצע פעולות בנכסים ובחשבונות הבנק שלהן. השופטת עירית וינברג-נוטוביץ מבית המשפט המחוזי מרכז קבעה כי האיסור יהיה בתוקף עד להחלטה אחרת, ודיון בתיק צפוי להתקיים ב-13 באוקטובר.

פרשנות | ואף מילה על מס ירושה: מה נותר מחוץ לגזירות של האוצר
משרד האוצר בדרך לגזירות דרמטיות. על הפרק: מיסוי קרנות השתלמות, קיצוץ בפנסיות ושחיקת הנטו במשך שלוש שנים

ההחלטה היום מגיעה בהמשך להחלטות בית המשפט מהימים האחרונים לפתוח בהליכי חדלות פירעון במסלול של פירוק כלפי שש חברות בקבוצה, לעכב את יציאתם מהארץ של בעלי השליטה, אלון מורן ואלישי יהב, ולאסור על ביצוע פעולות בנכסים ובחשבונות (דיספוזיציה) בחברות הקבוצה פרסונל יזמות ופרסונל אינווסט. כעת, בית המשפט הרחיב איסור זה כך שיחול על כלל החברות בקבוצה.

בבקשה שהגישו השבוע הנאמנים, רו"ח שלומי פיליבה ועו"ד דורית לוי-טילר, לבית המשפט הם מתארים תמונה קודרת לגבי מצבה של פרסונל ושל כספי המשקיעים בה. לדבריהם, "מסתמן שעסקינן באירוע רב-נפגעים ובהתנהלות בעייתית בלשון המעטה של החברות ומי מטעמן בהיקפים עצומים של מאות מיליוני קלים, אשר צפויה להותיר מאות משקיעים, מרביתם פרטיים, בפני שוקת שבורה". 

רו''ח שלומי פיליבה / צילום: איציק מילשטיין
 רו''ח שלומי פיליבה / צילום: איציק מילשטיין

הנאמנים קובעים כי כספי המשקיעים הופקדו בחשבונות נאמנות מהם נמשכו מאות מיליוני שקלים, "ומשם נמוגו".

הנאמנים מדגישים כי חשבונות הקבוצה והחשבונות שבהם הוחזקו כספי המשקיעים "כמעט ריקים לחלוטין". על סמך אומדן ראשוני של הפרויקטים בקבוצה, הנאמנים מעריכים כי השווי שלהם דל וזעום לעומת החובות. הנאמנים אף ביקשו לפתוח בהליכי חדלות פירעון, בשלב זה במסלול שיקום, כלפי חלק מחברות הקבוצה.

פרסונל פועלת מאז סוף העשור הקודם בתחום ההתחדשות העירונית. בקשת הנאמנים חושפת מתווה פעילות מורכב באמצעות חברות החזקה, שכונו "חברות אשכול" והיו אחראיות על גיוס מימון ממלווים ובאמצעות חברות פרויקט, שנועדו להחזיק בזכויות בפרויקטים היזמיים של הקבוצה.

"מארג סבוך"

לפי הנאמנים, כ-70 החברות בקבוצה פעלו כ"מארג סבוך", אשר נשען על "מנגנון עצום של 'מגייסים' ו'משווקים' שהצליחו להביא לקבוצה מאות 'משקיעים' ומאות מיליוני שקלים תמורת עמלות שמנות ונדיבות, מעל ומעבר למקובל. 'עמלות' נדיבות הועברו גם לחברות נוספות שבבעלות בעלי השליטה". עוד מצוין בבקשה כי "כלל החברות בקבוצה נוהלו כמקשה אחת... בעירוב נכסים מוחלט".

אחת החברות בקבוצה, פרסונל אינווסט, פעלה כמוקד גיוס ההשקעות לקבוצה. לדברי הנאמנים, החברה היא "גלגל השיניים המרכזי במכונה המשומנת שהציג את המצגים למלווים ו/או לסוכני הביטוח ששיווקו את מוצרי ה'ההלוואה'". לצידה, חברת פרסונל יזמות פעלה כחברת החזקות החולשת על 19 חברות בקבוצה, ולטענת הנאמנים אף נטלה חלק בגיוס מימון ממשקיעים. בנוסף, חברת איתנים יזמות מ.ל. 148 מחזיקה לפי בקשת הנאמנים ב-18 חברות בקבוצה, חלקן באופן ישיר וחלקן בשרשור החזקות.

יצוין כי בחודש שעבר הגישה רשות ניירות ערך, באמצעות עו"ד ליאב וינבאום מהפרקליטות, תביעה נגד בעלי השליטה ושתיים מהחברות בקבוצה, איתנים יזמות מ.ל. 148 ופרסונל יזמות, שבה ביקשה לאסור עליהם לגייס ולנהל השקעות. זאת, לנוכח ממצאי בדיקה של הרשות, שהעלו כי פרסונל גייסה מאז 2018 כ-400 מיליון שקל תוך הפרה של דיני ניירות ערך ושל האיסור להציע השקעה ללא תשקיף ליותר מ-35 משקיעים בשנה. החברות הכחישו את טענות הרשות במכתב שצורף לתביעה וטענו כי היו אלה משקיעים כשירים שפנו אליהן באמצעות סוכני ביטוח, ועל כן לא בוצעו הפרות של החוק.

עו"ד צבי וישנגרד, המייצג משקיעים בפרסונל, מסר בתגובה: "אני מברך על החלטת בית המשפט לקבל את בקשת הנאמנים ולהחיל על כלל חברות קבוצת פרסונל את הליך חדלות הפירעון ושיקום כלכלי. לאורך כל הדרך טענו כי התנהלות הקבוצה בפרויקטים ששיווקה למשקיעים הייתה מפוקפקת, ואנו שמחים שכעת נפתחה הדרך לבדוק לאן נעלמו כספי המשקיעים, והאם מישהו משומרי הסף התרשל בשמירה על הכספים שהופקדו בנאמנות".