"פגיעה קשה לאיראן": המומחה שמעריך האם טהרן תגיב

"אם נסראללה נהרג, זו עשויה להיות מכה עצומה לארגון, במיוחד כי לפי דיווחים היו בכירים אחרים בכוורת שנהרגו", מסביר תא"ל (מיל’) יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון • לדבריו, "נסראללה הוא חלק מהמערכת האיראנית, וממלא בה תפקיד חשוב. עבור איראן, זו מהלומה שיהיה קשה לחיות איתה"

נשיא איראן מסעוד פזשכיאן והמנהיג העליון עלי ח'אמנאי / צילום: רויטרס
נשיא איראן מסעוד פזשכיאן והמנהיג העליון עלי ח'אמנאי / צילום: רויטרס

תקיפת מפקדת חיזבאללה היום (ו') ברובע הדאחייה בביירות, בין אם הביאה לחיסולו של המזכ"ל חסן נסראללה ובין אם לאו, מהווה עליית מדרגה משמעותית ברצף ההסלמות בין ישראל לבין חיזבאללה. עליית מדרגה שתביא, בכל מצב, להשלכות נרחבות. במטרה להבין אותן שוחחנו בנושא עם תא"ל (מיל’) יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, לשעבר מנכ"ל המשרד לעניינים אסטרטגיים, וראש חטיבת המחקר באמ"ן.

"אם היה שם - הוא לא שרד": בעולם מנסים להבין אם נסראללה חוסל
●  דרכו של נסראללה: אדריכל הטרור שהוביל את חיזבאללה מאז 1992 

"אם נסראללה נהרג, זו עשויה להיות מכה עצומה לארגון, במיוחד כי לפי דיווחים היו בכירים אחרים בכוורת שנהרגו", מסביר קופרווסר. "אם הוא לא נהרג, אז המתקפה היא מכה אסטרטגית פחות עוצמתית. תקיפת המפקדה המרכזית בבונקר בדאחייה, שמוגן על ידי מגנים אנושיים, מהווה עליית מדרגה. כבר הותקפו נקודתית בכירים שונים, כמו אברהים עקיל, שהם משמעותיים בארגון. כל פגיעה כזו כואבת, אבל פגיעה במפקדה המרכזית היא עליית מדרגה. במידה ופגעו בנסראללה, אז הפגיעה מכופלת".

איראן כבר איימה בנקמה

בנוגע לשאלת היום שאחרי, מציין מנכ"ל המשרד לעניינים אסטרטגיים וראש חטיבת המחקר באמ"ן לשעבר, כי עדיין קשה לפסוק מי עשוי לרשת את נסראללה. "היורש המתבקש הוא סגנו נעים קאסם. עם זאת, ישנם גם בכירים מהמערכת הצבאית של חיזבאללה שעשויים להיות רלוונטיים אם נשארו בחיים, כמו טלאל חמיה".

מי שכבר שלחה מסר מאיים, היא שגרירות איראן בביירות שהודיעה כי המתקפה היא "פשע שראוי לעונש הולם". "התגובה של איראן תלויה בשאלה של מה שקרה לנסראללה", אומר קופרווסר. "זו פגיעה קשה מאוד גם עבור איראן, במיוחד אם זה כולל את חיסול נסראללה. זהו נכס איראני שהושקעו בו משאבים אינסופיים. נסראללה הוא חלק מהמערכת האיראנית, וממלא בה תפקיד חשוב. עבור איראן, זו מהלומה שיהיה קשה לחיות איתה. יש לטהרן שיקולים נוספים, אבל הדם חם בשלב הראשון, כפי שמשתקף גם ממה שאמרה השגרירות האיראנית. מבחינת ישראל, הרעיון הוא להעלות את המחיר כל הזמן, במטרה לגרום לחיזבאללה להיענות להחלטה 1701, לסגת אל מעבר לליטני - ולאפשר את חזרת תושבי הצפון".

לסיכום, האם אנחנו בהכרח בדרך להסלמה נוספת?
"אני מניח שההחלטה של חיזבאללה ואיראן תהיה חיפוש מענה הולם, וזה עשוי להוות פתח להסלמה נוספת. לאחר, ישראל תצטרך לעלות קומה נוספת, שמשמעותה תקיפה עוצמתית, או העלאת הסבירות לתמרון בלבנון".