12 מפקדי חיזבאללה ובראשם נסראללה התכנסו לישיבת חירום. ואז חוסלו

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך התבצע החיסול של נסראללה, הטעות של ראש חיזבאללה ביחס לישראל, האתגר שעדיין נותר בגבול הצפון, וההסתה נגד ישראל באחד העיתונים הגדולים בטורקיה • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

"המודיעין הישראלי חדר ביסודיות לחיזבאללה": מה חושבים בעולם על החיסול הדרמטי
רק אחד נשאר: אלו המפקדים הבכירים של חיזבאללה שחוסלו  

1מי עדכן את ישראל שנסראללה בדרך למפקדה?

"מותו של חסן נסראללה: איך חפרפרת איראנית עזרה לישראלים לחסל את מנהיג חיזבאללה", נכתב בכותרת של כתבה שפורסמה בפריזיאן הצרפתי. "הישראלים עשו הכל כדי להבטיח שהם יפגעו במטרה שלהם", צוטט מקור ביטחוני לבנוני בעקבות מותו של נסראללה. נכתב כי מנהיג חיזבאללה נהרג במטה שלו, מתחם של שישה בניינים בלב דאחיה, הפרברים הדרומיים של ביירות. "לדברי אותו מקור, הישראלים התבשרו אחר הצהריים על ידי חפרפרת איראנית על הגעתו הקרובה של מנהיג חיזבאללה למפקדה. מטוסי ה-F-35 הישראלים, מצוידים בפצצות חודרות בונקרים, חיכו בשמי לבנון להגעת המטרה למרכז הפיקוד".

נכתב כי יום לאחר קבורתו של מוחמד חוסיין סרור, מפקד יחידת המל"טים של חיזבאללה בחזית הדרומית שנהרג בתקיפה ישראלית אווירת, "הגיע חסן נסראללה למפקדתו באותה מכונית של המפקד האיראני של גדוד אל-קודס, יחידת העילית של משמרות המהפכה האסלאמית של איראן. 12 מפקדים נוספים השתתפו בפגישת חירום בנוכחות נסראללה. הישראלים המתינו עד שכולם היו בחדר שבו מתכננת המיליציה השיעית את פעולותיה הצבאיות, במרתף האולטרה מאובטח של המפקדה שלה, כדי לתת את ההוראה להפציץ. מי שאחראים על ביצוע והעברת הנחיות המנהיג השיעי איבדו כל קשר עמו מיד לאחר ההפצצה".

ברויטרס נכתב בכותרת כי "חיסול נסראללה חושף את עומק חדירתה של ישראל לחיזבאללה". נכתב כי בעקבות הריגתו של נסראללה, עומד ארגון הטרור חיזבאללה "בפני אתגר עצום של טיפול בההסתננות לשורותיו שאפשרה לאויבתו המושבעת ישראל להרוס נקודות צבאיות, לחדור לתקשורת שלו ולהתנקש בחייו של המנהיג הוותיק, שמקום הימצאו נשמר בקפידה במשך שנים". מקור "שמכיר את החשיבה הישראלית אמר לרויטרס, פחות מ-24 שעות לפני התקיפה, שישראל בילתה 20 שנה במיקוד מאמצי המודיעין בחיזבאללה ויכולה לפגוע בנסראללה כשתרצה, כולל במפקדה". נכתב כי "ההתנקשות העלתה כי למעגל האנשים המצומצם של נסראללה הסתננו משתפי פעולה עם ישראל, אמר המקור". הם "ידעו שהוא נפגש עם מפקדים אחרים. והם פשוט הגיעו אליו".

מתוך הפריזיאן הצרפתי, מאת פרטריסיה צ'אירה. לקריאת הכתבה המלאה.
מתוך רויטרס, מאת סמיה נקהול. לקריאת הכתבה המלאה. 

2הטעות של נסראללה: זלזול בישראל

"שבועות לאחר שחמאס תקף את ישראל ב-7 באוקטובר, נשא מנהיג הארגון הלוחמני הלבנוני חיזבאללה נאום רועם כדי להסביר מדוע אנשיו מצטרפים למאבק נגד 'האויב הציוני'", נכתב בוול סטריט ג'ורנל בכתבה שכותרתה "חיזבאללה לא העריך נכון את חולשתה של ישראל ואת עוצמתה של איראן". ישראל "רעדה" מפחד, "שברירית יותר מרשת מקורי עכביש", אמר חסן נסראללה. "בניגוד לסכסוכים קודמים עם המדינה היהודית, המלחמה הזו היא 'היסטורית ומכרעת', וכל תנועות ההתנגדות הנתמכות על ידי איראן - מלבנון ועד סוריה לעיראק ותימן - היו מחויבות להשתתף", אמר.

כיום, "נסראללה מת, וכך גם חלק גדול מההנהגה הבכירה של חיזבאללה. שאר הארגון הושמד על ידי רצף של פעולות שסימנו חדירה מדהימה של המודיעין הישראלי. בדיעבד, זו הייתה התוצאה של שתי טעויות אסטרטגיות של נסראללה: זלזול גמור בכוחה של ישראל, האויבת, והערכה מופרזת של היכולות של פטרונו, איראן, ושל רשת הקבוצות המיליטנטיות שלה באזור". עוד צוין כי "לחיזבאללה יש ארסנל עצום של טילים ורקטות, כולל טילים בליסטיים מונחים מדויקים. זה נועד להרתיע מהסלמה ישראלית. הנשק שלה לא גרם לישראל נזק משמעותי עד כה. יותר מ-1,000 בני אדם נהרגו בלבנון מאז 16 בספטמבר, לפי משרד הבריאות הלבנוני, במהלך המבצע של ישראל להפסקת התקיפות של חיזבאללה שגרמו לעשרות אלפים לנוס מבתיהם בצפון ישראל. אף ישראלי לא נהרג כתוצאה מתקיפות חיזבאללה מאז 19 בספטמבר".

"ראינו משהו חשוב בעימותים הנוכחיים: בזמן שחיזבאללה מתנהג כמו צבא, הם לא מתאימים לישראל מבחינת כוח האש, כוח האוויר, המודיעין והטכנולוגיה", צוטט פואד סניורה, שהיה ראש ממשלת לבנון במהלך המלחמה עם ישראל ב-2006 ונחשב למבקר חריף של חיזבאללה. "בינתיים, תפיסת 'האחדות החזיתות' של איראן היא חד-צדדית, כאשר בעלות בריתה האזוריות צפויות להילחם למען המשטר האיראני, אך מבלי שטהרן תציע דבר בתמורה. 'איראן מוכנה להילחם עד אחרון הלבנונים'", התבדח סניורה.

מתוך הוול סטריט ג'ורנל, מאת יורסלב טורפימוי. לקריאת הכתבה המלאה.

3האתגר שנשאר גם בלי נסראללה: המנהרות של חיזבאללה

"האם חיזבאללה יכול להתאושש ממותו של המנהיג החזק ביותר שלו?", נכתב בכותרת של כתבה שפורסמה בניו יורק טיימס. "במשך יותר משלושה עשורים הוא היה הפנים והמוח של חיזבאללה. הוא שימש דמות מאחדת כריזמטית עבור חברי הקבוצה וחסידיה, משכנע אותם בנאומים תכופים בצדקת מאבקם האנטי-ישראלי והרגיע אותם שהניצחון בדרך". ועכשיו הוא איננו, וזו "מכה חזקה לארגון ברמה שמעלה שאלות מכריעות על כיצד והאם כוחותיו הנותרים יכולים להכות בחזרה בישראל". נכתב כי אמנם "אין מנהיג חיזבאללה שימלא את מקומו ושמתקרב אליו מבחינת שיעור קומה וניסיון". ובכל זאת, "גורמים רשמיים ואנליסטים אמריקאים, על אף שהודו כי מותו מהווה נזק משמעותי לארגון, הזהירו כי להספיד מהר מדי של חיזבאללה עלול להיות טעות". הם הצביעו על עזה, "ששם ישראל נלחמה מזה 11 חודשים כדי להביס את חמאס, יריב פחות מתוחכם שלה, מבלי להשיג ניצחון מכריע ולצד מחיר גבוה מאוד של חיי אדם".

צוין כי "רשת המנהרות הנרחבת של חמאס היממה את הכוחות הישראליים, ולחיזבאללה יש רשתות משלו. למעשה, חמאס למד את מה שהוא יודע על מנהרות מחיזבאללה, אמרו גורמים אמריקאים. ישראל כיוונה אל המנהרות של חיזבאללה באמצעות ארטילריה, אך גורמים אמריקאים אומרים כי היא לא גרמה נזק רב. מאמץ יעיל יותר ידרוש פצצות חזקות יותר, ככל הנראה עם פלישה קרקעית". נכתב כי "לפני שהמלחמה בעזה החלה באוקטובר האחרון וחיזבאללה החל לתקוף את צפון ישראל בסולידריות עם בעל בריתו חמאס, חיזבאללה נחשב לאחד הכוחות הצבאיים הלא-מדינתיים המצוידים ביותר בעולם".

ובכל זאת, "התגובות של הקבוצה להתקפות של ישראל בשבועיים האחרונים נפלו בהרבה הן מהפחדים של ישראל והן מהאיומים של חיזבאללה. בנוסף, למרות התחכום של חיזבאללה, הוא לא טיפח מנהיגים אחרים שיכולים להכנס לנעליו של נסראללה".

מתוך הניו יורק טיימס, מאת בן הוברד, הלן קופר. לקריאת הכתבה המלאה.

4הסתה פרועה נגד ישראל בעיתון הבית של ארדואן

"העולם לא יהיה בטוח עד שישראל תושמד: מדינת טרור הורגת את נסראללה", נכתב בכותרת של כתבה שהתפרסמה בייני ספאק הטורקי, אחד העיתונים הגדולים במדינה שמקורב לנשיא ארדואן. "לאחר שהרגה 42 אלף בני אדם, רובם ילדים, בעזה, ישראל ממשיכה ברצח העם שלה. פראות ה'מתנחלים' בגדה המערבית הסלימה, ומדינת הטרור תוקפת את סוריה, עיראק ותימן ומבצעת חיסול אחד אחרי השני. לאחרונה היא הרגה את מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה בלבנון, עליה הכריזה כי 'תהפוך לעזה'", נכתב. רה"מ בנימין נתניהו צוטט בדבריו מהעצרת הכללית של האו"ם: 'יש לי מסר לטהרן: אם תתקפו אותנו, אנחנו נתקוף אתכם. אין מקום באיראן שהזרוע הארוכה של ישראל לא יכולה להגיע אליו. וזה חל על כל המזרח התיכון'. "האיום הזה הביא עמו אינדיקציות לפיהן ישראל מכוונת למלחמה כללית שתכלול מעצמות גדולות ושתמשוך גם את איראן פנימה", נכתב.

עוד נכתב כי "הצבא הישראלי לעג לעולם בפרסום תמונה של נתניהו נותן הנחיות בטלפון מהמלון שבו שהה בניו יורק לאחר הפיגוע. בהכרזה כי צה"ל ביצע את רצח נסראללה בשם 'הסדר החדש", הוא הדגיש את מטרת המדינה הכובשת לעצב מחדש את האזור. ואכן, יום קודם לכן הצביע נתניהו על איראן, לבנון, סוריה, תימן ועיראק כ'אזורים מקוללים' על המפה".

מאמר מערכת מתוך 'ייני ספאק' הטורקי. לקריאת הכתבה המלאה.