חבר בפורום הביטחוני המצומצם ושר ללא תיק: גדעון סער מצטרף לממשלה

סער יכהן כחבר קבינט וכשר ללא תיק • עם כניסת הימין הממלכתי, מספר חברי הקואליציה יעמוד על 68 • ההצטרפות לממשלה: אחרי שבשבוע שעבר הודיע סער כי הוא מוותר על ההצעה לתפקיד שר הביטחון

גדעון סער / צילום: יואב דודקביץ, פול ידיעות אחרונות
גדעון סער / צילום: יואב דודקביץ, פול ידיעות אחרונות

יו"ר הימין הממלכתי גדעון סער מצטרף לממשלה, כך נודע הערב (ראשון). סער ורה"מ בנימין נתניהו קיימו הערב הצהרה משותפת, ובה אמר נתניהו: "גדעון סער נענה לבקשתי לחזור לממשלה". סער צפוי לכהן כשר בלי תיק וחבר קבינט, ולאחר שיפור במצב הביטחוני, ההסכם בין השניים צפוי להתרחב.

הצהרת נתניהו

"ימי מבחן קשים עוד לפנינו. לכידות השורות היא תנאי הכרחי כדי שנעמוד איתן בימי מבחן אלה, וכדי שנשיג את היעדים שהצבנו: חיסול החמאס, השבת כל חטופינו והחזרת תושבי הצפון בביטחה לבתיהם", אמר רה"מ. "עם פרוץ המלחמה, פעלתי מיד להקים ממשלה רחבה ויציבה ככל האפשר. לכן, הערכתי מאוד את הצטרפותם לממשלה של בני גנץ וגדעון סער, והצטערתי כשהם עזבו. מאותה סיבה אני מעריך את העובדה שגדעון סער נענה לבקשתי והסכים היום לחזור לממשלה".

"מהלך זה תורם לאחדות בתוכנו, ולאחדות מול אויבינו", המשיך רה"מ. "בדיוני הקבינט המדיני-ביטחוני התרשמתי מאוד מראייתו הרחבה של גדעון סער, ומיכולתו להציע פתרונות יצירתיים בעיות סבוכות. לא אחת ראינו עין בעין את המהלכים שיש לבצע. זה לא סוד שהיו בינינו בעבר מחלוקות, אבל מאז שבעה באוקטובר שנינו שמנו מאחורינו את כל משקעי העבר. כך היה כשגדעון סער הצטרף לממשלה באוקטובר, וכך גם יהיה כשגדעון חוזר היום לממשלה ולקבינט המדיני-ביטחוני".

רה"מ הוסיף: "אנחנו נעבוד יחד, שכם אל שכם, ואני מתכוון להיעזר בו בפורומים המשפיעים על ניהול המלחמה. גדעון, אני מעריך מאוד את החלטתך. אתה מתעלה לגודל השעה ומתעלם מכל שיקול אחר. בימים גורליים אלה, אני בטוח שתהיה לך תרומה של ממש לניהול המלחמה ותרומה של ממש למדינה שלנו".

הצהרת סער

"הצטרפתי לממשלה לאחר 7 באוקטובר, בחודש אוקטובר אשתקד. לצערי נאלצתי להתפטר ממנה בחודש מרץ, אף על פי תמיכתי במטרות המלחמה, בשלב שבו הרגשתי שלא יכולתי להשפיע כחבר קבינט המלחמה", אמר סער. "אנחנו חיים בימים היסטוריים לישראל. אלה ימים מכריעים במערכה מול אויבינו. בשעתו, כשהתפטרתי מהממשלה מתחתי ביקורת על מה שראיתי כדשדוש. ברור שהגישה שבאה לידי ביטוי מביירות ועד חוד'יידה היא גישה אקטיביסטית מובהקת, שבה אני מצדד מאז ומתמיד".

"הימים הקשים והמאתגרים וגם הסכנות אינם מאחורינו", המשיך סער. "מרחבי אי הוודאות גדולים. יהיה קשה לפני שיהיה טוב. בשעה זו חשוב לחזק את ישראל, את ממשלתה ואת האחדות והלכידות בה. על כן, נעתרתי לבקשת ראש הממשלה נתניהו להצטרף לממשלה ולתרום לעבודתה במוקדי קבלת ההחלטות מניסיוני ומיכולותיי. זהו המעשה הפטריוטי והנכון לעשות כעת".

"אני מצטרף לממשלה בשלב זה ללא הסכם קואליציוני - אבל עם השקפת עולם סדורה ועם גישה פטריוטית עזה למען עמנו. עם ראש הממשלה בנימין נתניהו היו לי בעבר שנים של יחסי עבודה ושיתוף פעולה קרובים וטובים מאוד והיו גם שנים של קרע פוליטי ואישי. מהבוקר של שבת ב-7 באוקטובר - זה חסר כל משמעות בעיניי".

סער המשיך: "בממשלה הנוכחית עבדנו ביחד באופן ענייני וללא משקעים. שמרנו על קשר גם לאחר מכן. השיחות בינינו התמקדו במלחמה, על היבטיה השונים. מצאנו מכנה משותף רחב. אני מאמין שנוכל לעבוד יחד שכם אל שכם, בלי מחיצות, למען ישראל וביטחונה. במצב הנוכחי, ולאחר ששקלתי את הדברים הגעתי למסקנה כי אין תוחלת בהמשך הישיבה באופוזיציה, במצב שבו עמדות רוב חבריה בנושא המלחמה, שונות ואף רחוקות מעמדותיי. זוהי עת שבה חובתי לנסות ולתרום ליד שולחן קבלת ההחלטות".

"בימים האחרונים הפגינה הממשלה בראשות נתניהו עוז - החלטה ראוי לציון. צה"ל פעל באופן מושלם. גם בהמשך המלחמה נידרש לנחישות לצד שיקול-דעת. אין לפנינו החלטות קלות. אלא רק החלטות קשות. אני מאמין שאם נדע לעמוד איתן, אם נשכיל להחליט נכון - נבטיח את עתיד ישראל. אף אחד לא יצליח לדחוק אותנו מארצנו היחידה".

משמעות המהלך

עם כניסת סער לממשלה, שלמפלגתו 4 מנדטים, הקואליציה תגדל ותתרחב ל-68 חברים והיא עושה צעד גדול לקראת קיום הבחירות ב-2026. בנוסף, הווטו של יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר למעשה בטל עם כניסת סער לממשלה, שכן, אם בן גביר "פורש" הקואליציה נשארת עם 62 מנדטים.

בשבוע שעבר הודיע סער כי הוא מוותר על הצעת נתניהו למנותו לתפקיד שר הביטחון, בצל המצב הביטחוני. סער אישר אז לראשונה באופן רשמי כי אכן הוצע לו התפקיד, אולם לא התייחס לאפשרות כניסתו לממשלה בתפקיד אחר, מה שנעשה הערב, יומיים אחרי חיסול מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה.