בעלות של כמיליארד שקל: כך נראה הסכם השכר החדש של הרופאים

העלאת שכר, תמריצים מיוחדים ותורנויות מקוצרות בתחום הפסיכיאטריה: אחרי מו"מ ממושך, נחתם הסכם שכר חדש עבור הרופאים • בין היתר, לפי ההסכם על בתי החולים להקים מערכי הסעות לרופאים תורנים • "נראה שגם הפעם הפער בין מתמחים לעומת המומחים לא קיבל תשומת לב מספקת", מעיר פרופ' נדב דוידוביץ', ראש תחום מדיניות במרכז טאוב

הפגנת מתמחים נגד תנאי התורנויות, אוקטובר 2021 / צילום: אלעד גוטמן
הפגנת מתמחים נגד תנאי התורנויות, אוקטובר 2021 / צילום: אלעד גוטמן

הממונה על השכר באוצר והסתדרות הרופאים בישראל, חתמו על הסכם שכר חדש לרופאים. זאת, לאחר מו"מ בו השתתפו משרדי האוצר, הבריאות, הר"י ושירותי בריאות כללית. עלות ההסכם מגיעה לכמיליארד שקלים.

בלעדי | התמריצים להייטקיסטים נחתכו. מחקר חדש מגלה עד כמה 
למי קראתם עשירון עליון? אם יש לכם הכנסה משפחתית של 30 אלף שקל ומעלה, אתם במוקד הגזירות 

עיקרי ההסכם הם העלאת שכר בשלוש פעימות, עד תוספת רוחבית של תשעה וחצי אחוזים, כך שטבלת השכר תעודכן בהדרגה עד 7.5%, ובנוסף תינתן לרופאים תוספת שקלית קבועה לכלל הרופאים, בהיקף שמגיע בממוצע ל-2% הנוספים.

תמריצים מיוחדים ינתנו לרופאים בבתי חולים, כולל רופאים בכירים, כדי שירחיבו את שעות עבודתם, במטרה שבכל שעות היום, גם בלילה, יהיו רופאים בכירים בבתי החולים.

תוספת שכר של 6,000 שקל תינתן לרופאי מקצועות מסויימים, שהוגדרו כמשימה לאומית. ספציפית בתחום הפסיכיאטריה, יוכלו הרופאים לבצע תורנויות מקוצרות של ארבע שעות אחרי הצהריים, באופן שצפוי לקצר את זמני ההמתנה לתורים בתחום הזה. בתחום האונקולוגיה, יינתן תגמול נוסף לרופאים האונקולוגים בבתי החולים שמופעל בהם מיון אונקולוגי ברישיון בית החולים, ונקבע כי יוחל פיילוט של עבודה מרחוק במקצועות רדיולוגיה, פתולוגיה, רפואה גרעינית ורפואה משפטית.

בשל החשש כי רופאים עייפים מועדים יותר לתאונות בכבישים, הוחלט כי בתי החולים יקימו מערכי הסעות לרופאים תורנים, שיכללו הן הסעה של הרופא אל בית החולים בתחילת התורנות והן הסעה של הרופא בחזור עם סיום התורנות.

סוכם גם על תגמול נוסף לרופאי המרכז הרפואי יוספטל, במטרה לשפר את השירות הרפואי הניתן לתושבי העיר אילת והסביבה.

"גם הפעם הפער בין מתמחים למומחים לא קיבל תשומת לב מספקת"

הרופאים מרוצים מתוספת השכר, אך בחודשים האחרונים כאשר פרטי ההסכם נידונים בין הצדדים, נשמעו גם ביקורות על כך שההסכם אינו מציע תוספת מיוחדת למתמחים, ששכרם נותר נמוך ביחס לשעות העבודה שלהם. יו"ר ארגון הרופאים המתמחים "מרשם", ריי ביטון, אמרה כי המתמחים זועמים על כך שאין בהסכם פרק נוסף המדבר על שימור המתמחים במערכת, ומתן מענה לבעיות שהעלות המתמחים לאורך השנים. כך למשל, אחרי שנים רבות אמנם נחתם לאחרונה הסכם קיצור תורנויות למתמחים, אך הוא עדיין אינו מיושם במלואו.

בעקבות פרסום פרטי ההסכם החלקיים היום, אמר פרופ' נדב דוידוביץ', ראש תחום מדיניות הבריאות במרכז טאוב, כי: "מצד אחד חשוב שהסכם נחתם, בוודאי בתקופה כזאת של חוסר ודאות ואחרי כ"כ הרבה זמן, אך ישנם הרבה נושאים שלפחות לפי מה שהתפרסם לציבור לא מקבלים מענה: התמחויות שונות בנוסף לבריאות הנפש שהיא מאוד חשובה, התייחסות לנושא המשך התהליך של יישום קיצור התורנויות, איך ההסכם מצמצם את הפערים בין מרכז לפריפריה ונראה שגם הפעם הפער בין מתמחים לעומת המומחים לא קיבל תשומת לב מספקת".

בקרב רופאים אחרים, למרות השמחה על פרסום ההסכם, נשמעו טענות על כך שתחום בריאות הציבור אינו מקבל מענה, וכי אין התייחסות לתחומים של רפואה מונעת, טיפול בבית הלקוח והגדלת כמות הרופאים במערכת.

ההסכם הנוכחי נחתם אחרי תשעה חודשים של מו"מ, וזאת ארבע שנים לאחר שפקע ההסכם הקודם, כלומר בין השנים 2020 ו-2024, לאורך כל גלי הקורונה והשנה הראשונה למלחמה, פעלו הרופאים שלא תחת הסכם זמני.

סמוטריץ': "ההסכם מבטא דגש על תחום בריאות הנפש"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע לאחר החתימה על ההסכם: "ההסכם מבטא את הדגש שאנחנו שמים על תחום בריאות הנפש, לצד תחומים נוספים שלצערנו המלחמה הביאה לחזית - רפואה משפטית ושיקום. תוספות השכר לרופאים יצליחו לבטא רק חלק מההערכה הרבה לה הם ראויים".

הממונה על השכר במשרד האוצר, אפי מלכין: "אנחנו רואים חשיבות גדולה בחיזוק המערכים הללו עכשיו, לטובת הלוחמים בחזית, הפצועים בגוף ובנפש ויתר אזרחי המדינה שבעורף".

שר הבריאות אוריאל בוסו הודיע: "אני מברך על ההסכם החשוב, שלצד השיפור בתנאי הרופאים יש בו שדרוג של מערכת הבריאות".

מנכ״ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב: "החל מהשבעה באוקטובר התגלתה מערכת הבריאות במלוא יכולתה עוצמתה, אך לצד המצוינות והעוצמה, נקודות התורפה של המערכת צפו גם הן. לשמחתנו, מצאנו פרטנרים שהבינו את גודל השעה, ונרתמו יחד איתנו ליצירת הסכמי השכר האלה".

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי: "הסכם זה הוא בשורה בראש ובראשונה למערכת הבריאות ולרופאות ורופאי ישראל. הסכם זה ייעל וישפר את השירות והזמינות של הרופאות והרופאים במערך בריאות הנפש, יחזק את מחלקות השיקום, מחלקות כוויות, שבץ, כמו גם המטואונקולוגיה ילדים. המרכזים לרפואה דחופה בישראל יתוגברו על ידי צוותים רפואיים בכירים 24/7. הסכם זה משפר את השירות הרפואי לתושבי המדינה ומשפר את שכר הרופאות והרופאים"

מכללית נמסר: ״כללית מברכת על חתימת הסכם זה, שמגלם בתוכו מענה לצרכיה הייחודיים של מערכת הבריאות בעת הזאת".