חודש ירוק נוסף לחיסכון: תשואת הגמל מתחילת השנה כ-10%

על פי תחזית מיטב, קופות הגמל באפיק המנייתי צפויות להציג עליה של 2.9% בספטמבר, ומתחילת השנה האפיק הכללי עלה כבר ב-9.7% • המסלולים מחקי מדד ה-S&P רשמו שוב תשואה עודפת על האפיקים האחרים – 3.5% בספטמבר, ו-24.6% מתחילת 2024

מה קרה לתשואות קרנות הפנסיה וקופות הגמל בספטמבר? / צילום: Shutterstock, Sacho films
מה קרה לתשואות קרנות הפנסיה וקופות הגמל בספטמבר? / צילום: Shutterstock, Sacho films

ספטמבר היה חודש ירוק נוסף לקופות הגמל וקרנות הפנסיה, כך עולה מתחזית בית ההשקעות מיטב הבוקר (ג'). התשואה הממוצעת של קופות הגמל צפויה לעמוד על 1.8%, ומתחילת השנה היא כבר מתקרבת לעליה מרשימה של כ-10% (9.7%). העליות נבעו משילוב של חודש שהסתיים בתשואות חיוביות מעבר לים וגם בתל אביב. בעוד שבעולם האירוע הדרמטי היה הפחתת ריבית ראשונה, וחדה יחסית על ידי הבנק המרכזי של ארה"ב, בארץ בולטות התשואות החיוביות של שוק ההון לנוכח השלב החדש במלחמה שכולל עימות מלא מול חיזבאללה.

פרשת סלייס: המנהל המורשה מבקש למכור את הקופות המסלוליות לקבוצת הפניקס 
בעלות השליטה לשעבר בהפניקס מכרו עוד 4.4% ממניותיהן תמורת 440 מיליון שקל 

אבי ברקוביץ, משנה למנהל השקעות ראשי של מיטב גמל ופנסיה, מפרסם הבוקר את הערכת מיטב לפיה, שקופות הגמל וקרנות ההשתלמות הכלליות יציגו בספטמבר שחלף תשואה נומינלית (ברוטו) ממוצעת של 1.8%, באפיק הכללי. טווח התשואות של כלל הקופות אמור לנוע במנעד של בין תשואה של 1.5% לבין תשואה של 2.2%. מתחילת השנה האפיק הכללי עלה כאמור כבר ב-9.7%.

קופות הגמל באפיק המנייתי צפויות להציג עליה של 2.9% בספטמבר, והן זינקו ב-16.5% מתחילת השנה. בעוד שאפיקי הגמל הצמודים למדד S&P 500, הכולל את חמש מאות החברות הגדולות בארה"ב - שהפך ליקיר לא מעט משקיעים בארץ, רשמו שוב תשואה עודפת על האפיקים האחרים - 3.5% בספטמבר, ו-24.6% מתחילת 2024. באפיק הפנסיה המקיפה לבני עד 50, צפויה תשואה של 2.2% בספטמבר. באפיק פנסיה לבני 50-60 התשואה הצפויה 2.1%, ובאפיק פנסיה מקיפה לבני 60+ היא עומדת על 1.6%.

במיטב ציינו כי בספטמבר נרשמו עליות שערים בשוקי המניות בארץ ובעולם ובאיגרות החוב בארץ (ממשלתיות וקונצרניות). התוצאה הזו אחראית לתשואה החיובית של הקופות, כאשר גם פיחות השקל (מול הדולר והאירו) תרם החודש לתשואות.

מדדי המניות בישראל סגרו פער גדול שנוצר בתחילת החודש

עם סיכומו של חודש ספטמבר, נרשמו כאמור עליות שערים במדדי וול סטריט. מדד הדאו ג'ונס עלה ב-1.8%, מדד ה-S&P 500 עלה ב-2% ומדד הנאסד"ק עלה בשיעור של 2.7%. באירופה נרשמה מגמה חיובית גם כן. מדד הדגל של בורסת פרנקפורט הגרמנית, מדד הדקס, עלה ב-2.2%, מדד הבורסה הפריזאית - קאק 40 עלה ב-0.1% והמדד הכלל אירופאי, עם 50 החברות הגדולות ביבשת - יורוסטוקס 50 עלה ב-0.9%. מנגד, ביפן סיכם מדד הניקיי 225, בבורסה שבטוקיו את החודש בירידה בשיעור של 1.2%.

בשוק המניות בארץ נרשמו עליות שערים בבורסה של תל אביב, לאחר חודש מלא התפתחויות דרמטיות במישור הביטחוני. ממתקפת הביפרים נגד מחבלי חיזבאללה, ועד לחיסול הצמרת של אותו ארגון ובראשה חסן נסראללה. הכל קרה החודש, אשר בסיכומו עלה מדד ת"א 35 ב-1.5%, מדד ת"א 90 עלה ב-2.7%, מדד ת"א 125 עלה ב-1.8%, ומדד יתר 60 עלה ב-3.2%, שיעורים דומים מאוד לעליית המדדים בארה"ב, וזאת לאחר שמדדי המניות בישראל סגרו פיגור גדול שנוצר בתחילת החודש.

באגרות החוב הקונצרניות בתל אביב נרשמה מגמה חיובית מתונה. במיטב מציינים כי התשואות של מדדי תל בונד 20, 40 ו-60 עלו בטווח של 0.3% ל-0.5%. איגרות החוב הלא מדורגות עלו בשיעור של 0.9%. מדד אג"ח קונצרני כללי עלה ב-0.5%. מדד איגרות החוב הממשלתיות עלה ב-0.1%, כאשר איגרות החוב הצמודות למדד עלו ב-0.1% ואיגרות החוב השקליות ירדו ב-0.1%. איגרות החוב עם ריבית משתנה עלו ב-0.8%.