מה המשקיעים הזרים יודעים על הכלכלה הישראלית שאנחנו לא

במודי'ס נסחפו עם הורדת הדירוג • אל על יכולה לשנות נהלים עבור הישראלים, דווקא עכשיו • ומחיזבאללה לא נאמרה המילה האחרונה בכוונה • זרקור על כמה עניינים שעל הפרק • זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

צילומים: Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דירוג האשראי | מה יודעים בשווקים שאנחנו לא?

בליל שבת הוציאה חברת דירוג האשראי מודי'ס דוח חריף במיוחד על ישראל. לרוב, בחברות הדירוג משתדלים ללכת על חבל דק ולנקוט גישה עמומה.

מי שקרא את הדוח בן ששת העמודים (בתרגום לעברית) קיבל מסר חד משמעי - אנחנו בצרות. במודי'ס לא חושבים שהכלכלה הישראלית תשתקם במהירות מהמלחמה, לא מאמינים ליכולתה של הממשלה לקבל החלטות קשות ונחוצות, ולא קונים את התחזיות של הגופים הרשמיים בישראל.

כפועל יוצא, הם הפחיתו את דירוג האשראי של ישראל בשתי רמות ושלחו אותנו לרשימה ששמה אותנו בנשימה אחת עם מדינות כמו קזחסטן, פרו, בולגריה וספרד. אם לא די בכך, הם הצמידו לישראל תחזית "שלילית", שמשמעותה הסתברות לפגיעה נוספת בדירוג במהלך 18 החודשים הקרובים. זהו צעד קיצוני, חריג ולפחות כשמסתכלים על נתוני המאקרו של הכלכלה הישראלית, הוא לא נראה מוצדק. ישראל במצב טוב בהרבה מאשר המדינות שאיתה ברשימה החדשה, ובטח שיותר טוב ממדינות כמו פורטוגל ויוון של העשור הקודם, שחטפו גם הורדה כפולה.

ישראל היא לא פרו, למרות האתגרים הרב-זירתיים. היא מדינת הייטק עם יחס חוב-תוצר נמוך, יתרות מט"ח אדירות, תמ"ג גבוה לנפש ושוק מקומי מפותח שמייצר ביקושים לגיוסי החוב של האוצר. נראה שבמודי'ס הלכו רחוק מדי. אבל את זה נגלה רק בעתיד.
ולמרות כל זה, ישנה זווית אחת שתומכת במהלך של מודי'ס - התנהגות השווקים הגלובליים. כשמסתכלים על מרווחי האג"ח הממשלתיות הדולריות של ישראל לעשר שנים לעומת אלו של ארה"ב, כמדד לסיכון שדורשים המשקיעים, רואים שכבר חודשים ארוכים האג"ח שלנו נסחרות בדומה לאלו של מקסיקו, וגבוה מאלה של פרו. כששוק חופשי ומתוחכם שמורכב מאלפי שחקנים, שמטרתם היחידה היא תשואה, רואה אתגר גדול לכלכלה המקומית, זו כבר סיבה להיות מוטרדים.

בר לביא

החזית בצפון | חיזבאללה שומר על הקלפים בדרך לאסקלציה

חיזבאללה, ארגון טרור שהפך לצבא טרור, ספג בשבועות האחרונים רצף חבטות שכמותו לא דמיין בהיערכותו רבת השנים לקרב מול ישראל.

לראשונה מאז 2006 נכנס צה"ל ללבנון בכוחות גדולים, גם אם לשטח מוגבל. אולם, אם מישהו חושב כי חיסולם של חסן נסראללה ושורת בכירי חיזבאללה היוותה נוק־אאוט - הוא טועה.

טפטוף הטילים של חיזבאללה לא משקף את סל יכולותיה, גם לאחר שישראל הציגה מודיעין משובח לגבי פריסת המשגרים. אסקלציה היא חלק מהאסטרטגיה בקבלת ההחלטות של חיזבאללה. בד בבד, חלק בלתי נפרד מתורת הפרוקסי האיראנית הוא לא רק הרחקת המערכה משטחה, כי אם גם שילוב הזרועות בין המיליציות השונות בניסיון לגרום לתחושה של טבעת חנק על ישראל.

כוחות צה"ל פועלים כעת בדרום לבנון ובמנהרות חיזבאללה, אבל זהו אינו תמרון בהיקף מלא. אם וכאשר זה יגיע, חיזבאללה יידרש להחריף את פעולותיו, והטילים הבודדים לעבר המרכז יהפכו למטחים. יש לכך שתי סיבות עיקריות: המודעות של חיזבאללה לחשיבות העורף הישראלי, וההבנה כי כשכוחות צה"ל כבר בעומק לבנון, יכולות האיום על העורף הזה יתכווצו משמעותית.

המצב הנוכחי הוא קרב ביניים לוט בערפל. ישראל חייבת להשיב את תושבי הצפון והדרום הביתה - ואת החטופים - תוך הקניית תחושת ביטחון. כל עוד זה לא יתממש במסגרת הסכם, ישראל תידרש לנצל הזדמנות יוצאת דופן להכרעת חיזבאללה.

דין שמואל אלמס

שמיים סגורים | חברות התעופה הישראליות וסוגיית השבת

כשהשמיים סגורים, הציבור הישראלי נושא מבט לשלוש חברות התעופה הישראליות. אלא ששתיים מתוכן, אל על וישראייר, לא פועלות בשבתות ובחגים אפילו בתקופות חירום.

אל על נמנעת מלהפעיל טיסות בשבת מאז הקמתה. כדי לחרוג מכך נדרשים אישורים מרבנים ומגופי פיקוח. בצל מתקפת הטרור של 7 באוקטובר, לראשונה מאז 1982, הפעילה אל על טיסות בשבת, בעיקר כדי להשיב ארצה חיילי מילואים שקיבלו צו 8. ישראייר בעבר פעלה בשבת, אך מאז 2021, במקביל לבעלות החדשה של רמי לוי, שינתה גישה.

מבין השתיים, הפוקוס על אל על. לפי נתוני רשות שדות התעופה, נתח הפעילות שלה באוגוסט האחרון עמד על 43%, ערב גל הביטולים נוכח ההסלמה הביטחונית. מתקפת הביפרים החריפה את המצב, ורשויות התעופה באירופה המליצו לחברות באיחוד להפסיק את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר. כיום רק 18 חברות זרות נותרו לפעול בישראל, והביקוש מתנקז לחברות הישראליות, ובראשן אל על.

למשבר הנוכחי הגיעה אל על בתפוסת מטוסים מלאה, וגיוס המילואים הנרחב, כולל צוותי אוויר ומכונאים, מקשה להרחיב את הטיסות. יש לומר ביושר כי עד כה אל על עשתה מאמצים רבים להשיב את הישראלים התקועים בחו"ל באמצע השבוע. אולם לקראת החג, השבוע יתקצר משמעותית, והיכולת לבצע טיסות חילוץ תתכווץ בהתאם.

לאור הבלעדיות שלה לכל כך הרבה יעדים, ראוי שתפעל גם בסופי שבוע וחגים. אין מוצא נוכח הוואקום שנוצר בטיסות לישראל דווקא במועד הקריטי הזה.

סתיו ליבנה

תמונת השבוע

אנשים צופים במשחק כדורגל של השכונה בפאתי דקל, סנגל, השבוע / צילום: Reuters, Zohra Bensemra
 אנשים צופים במשחק כדורגל של השכונה בפאתי דקל, סנגל, השבוע / צילום: Reuters, Zohra Bensemra