גם הפייקים ברשתות בעניין המלחמה נהיים רב־זירתיים

המלחמה מתפרשת לעוד ועוד זירות, וכך גם הפייקים ברשתות • המשרוקית של גלובס

פוסט באיקס 10.10.24
פוסט באיקס 10.10.24

בשבוע שעבר המלחמה נכנסה לשנה השנייה שלה. מה שהחל כמלחמה בעזה גופא הפך במהרה למלחמה רב־זירתית, כולל מרוחקות למדי ושלא חשבנו מעולם שנצטרך להתמודד עמן ישירות: מעבר להצטרפות המהירה של חיזבאללה בלבנון (שבינתיים הפכה לזירה המרכזית), כך עשו גם החות'ים מתימן, המיליציות הפרו־איראניות בעיראק ולבסוף גם איראן עצמה. לאחרונה נראה כי גם יצרני הפייקים שמו לב לכך, והתוצרים בהתאם. 

המשרוקית | כיצד נראתה השנה האחרונה במלחמת הדיסאינפורמציה?
המשרוקית | האם הבורסה בישראל סגרה את הפערים מול הבורסות בחו"ל?
המשרוקית | איך האו"ם מכריז על גוף כארגון טרור, ומה תפקיד המזכ"ל בתהליך?

לא היו אזהרות בעיראק. כולנו שמענו על הכרוזים שצה"ל מפזר בלבנון ובעזה לפני ההתקפות, בהם האוכלוסייה האזרחית מתבקשת לעזוב את האזור כדי לא להיפגע מההפצצות של תשתיות טרור. האם הם הגיעו עד לעיראק? "הודעה דחופה לתושבי עיראק", סיפר סרטון ויראלי באיקס שבראשה סמל צה"ל. "צה"ל יחל בקרוב לתקוף עמדות של המיליציות האיראניות הטרוריסטיות בעיראק. צה"ל לא רוצה שתיפצעו או תיפגעו. התרחקו מהאתרים האלו ככל הניתן". המסר הועבר הן באמצעות טקסט והן באמצעות מה שאמור להיות קולו של דובר צה"ל בערבית, אל"מ אביחי אדרעי.

רק שבארגון בדיקת העובדות הערבי Misbar בדקו את העניין ומצאו שהמציאות מעט שונה. ההודעה הקולית של אדרעי זויפה, באמצעות אזהרות אמיתיות שנתן לתושבים בכפרי דרום לבנון. מבחינת הטקסט, בודקי העובדות מצאו שיש כמה הבדלים בין הפייק הנ"ל לבין הודעות אמיתיות של דו"צ: הצבעים לא לגמרי תואמים והשימוש באפקט המרקר נעשה באופן מרושל, וגם סימני הקריאה הופיעו בצורה שלא מאפיינת את אדרעי. בנוסף, לרוב ההודעות האלו כוללות אזורים ספציפיים, ולא רק אזהרה כללית.

לא טיל איראני. מבחינת הסייקל החדשותי בישראל, המתקפה האיראנית השנייה היא חדשות מהשנה שעברה. אבל בעולם, כך נראה, הנושא עודו מעסיק את הרשתות. "קארמה", נכתב בספרדית לצד סרטון באיקס, בו נראה שיגור כושל של טיל שחוזר לאחור ופוגע באזור השיגור עצמו. "טיל מההתקפה האיראנית עשה לולאה ופגע באותו המשגר ובחמישה טרוריסטים איראנים אחרים. עם ישראל חי". מה הסיפור?

בודקי העובדות של סוכנות הידיעות הצרפתית AFP בדקו. לטובת המפרסם ייאמר שהסרטון אכן קשור לציר האנטי־מערבי של רוסיה־איראן־סין, אבל פשוט למדינה אחרת בו. מדובר באירוע שהתרחש ביוני 2022, בתחילת המלחמה באוקראינה. הרוסים השיגו אז התקדמות באזור העיר אלצ'בסק, ורצו לשגר ממנו טילי הגנה אווירית. באחד מהם הייתה תקלה, והוא פגע בחזרה בבסיס ממנו שוגר. קארמה, אבל של אנשים אחרים.

חצי אמת בביירות. ביירות לאחרונה סובלת מהרבה הפצצות עליה, ובעיקר רובע הדאחייה השיעי. בעולם רבים מסתייגים מכך. "המחשבות עם תושבי ביירות, שהלילה השטן והשדים שלו יתקפו כמה אזרחים מהם שרק ניתן", התרעם חשבון באיקס לצד סרטון בו ביירות נראית תחת פיצוצים בקנה־מידה תנ"כי משהו.

רק שכפי שהראו בודקי העובדות של סוכנות הידיעות הגרמנית dpa, למרות שחלק מהסרטון הוא אותנטי, חלקו נעשה באמצעות בינה מלאכותית. מה שיכול להסגיר זאת, למשל, זה הסאונד המוזר או העובדה שתנועת המכוניות המהירה לא מסתדרת עם תנועת האש האיטית.

תחקיר: אוריה בר־מאיר

לקריאה נוספת: