פורטפוליו | ראיון

זו החברה השנייה שהוא מקים מאפס, ונמאס לו להתנצל

"כששואלים אותי אם כדאי להקים חברה, התשובה שלי היא - רק אם אין ברירה. מי שלא מוכן להיכשל ולראות את עצמו מושפל בעיתונים, שבחיים לא יעשה את זה" • שיחה קצרה עם גיל מנדלזיס, מייסד–שותף ומנכ"ל חברת הפינטק קפיטוליס

גיל מנדלזיס / צילום: באדיבות קפיטוליס
גיל מנדלזיס / צילום: באדיבות קפיטוליס

אישי: גר בניו יורק
מקצועי: מייסד-שותף ומנכ"ל חברת קפיטוליס

ילדות: גדלתי בבית מאוד ציוני וערכי. אבא שלי נהרג במלחמת יום כיפור, כשהייתי בן חמש וחצי. הוא היה מ"פ אגדי, גיבור מלחמה מעוטר, ונהרג כשהלך להציל את אחד החיילים שלו בעומק מצרים. עד היום, 51 שנים אחרי, החיילים שלו מגיעים פעמיים בשנה לאזכרות.

פורטפוליו | הוא התחיל כחובל בחיל הים, בקרוב החברה שהוא מנהל תשמיד טילים עם לייזר באוויר
פורטפוליו | הוא עלה לישראל והתגייס לצבא בגיל 24, היום הוא מנהל קרן של חצי מיליארד דולר
פורטפוליו | הוא התחיל כברוקר. היום הוא עומד בראש אחת מחברות הנדל"ן הגדולות בישראל

אמא שהיא הכול: אמא שלי אישה מדהימה. היא הייתה צריכה להרים את עצמה אחרי המוות של אבי, לנהל את הביזנס שלו - עסק תעשייתי קטן בתחום הפרספקס - וגם עברה תאונת דרכים קשה. היא גידלה אותנו, עשתה MBA ובגיל 50 סגרה את חברת יחסי הציבור שלה ונסעה לתואר שני ודוקטורט באנגליה. בגיל 55 היא התחילה קריירה חדשה כמרצה בישראל. בכל בוקר אני מתקשר אליה בשעה 6:30 ואנחנו מדברים.

צבא ולימודים: מפני שאני בן למשפחה שכולה לא יכולתי לעשות תפקיד קרבי בצבא , אבל הייתי בשטחים והתפקיד האחרון שלי היה מפקד קורס קציני חינוך. משם הלכתי ללמוד ניהול וסוציולוגיה באוניברסיטת תל אביב. הייעוד האמיתי שלי היה להיות פרופסור לסוציולוגיה, אבל כשניגשתי לעבוד על התזה, הבנתי שאין לי שום דבר מקורי להגיד. בדיוק אז קיבלתי הצעה מחברת ייעוץ בשם שלדור, והחלטתי לנסות.

היזמות הראשונה: אלה היו הימים הראשונים של מהפכת האינטרנט, והיו כל כך הרבה הזדמנויות. רציתי לבנות משהו בעצמי ולהיות חלק מהמהפכה, אז ב־2000 הקמתי את טריאנה. היה לי ברור שבגלל שהמסחר במט"ח יעבור לפורמט אלקטרוני, חייבים לתת פתרון משמעותי ברמה הגלובלית. עד היום כחצי מעסקאות המט"ח בעולם במסחר המוסדי עוברות דרך טריאנה, אי אפשר להיות שחקן גדול בלי להשתמש בפתרון שלה. כעבור שנה גם עברתי לניו יורק כי רוב הלקוחות של החברה היו שם.

היום בדיעבד אני שואל את עצמי הרבה מי האידיוט שהשקיע בי. לא הייתי מומחה, אבל הייתי יזם טוב והחברה מאוד הצליחה. בסופו של דבר הניסיון שצברתי הוביל לכך שהוזמנתי לשבת במועצות הייעוץ למט"ח של הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי של אנגליה והבנק המרכזי של קנדה.

האקזיט: ב-2007 מכרנו את טריאנה ב-250 מיליון דולר לתאגיד הבריטי ICAP, הנסחר בבורסת לונדון. הצטרפתי לצוות ההנהלה הגלובלית של החברה וניהלתי את מחלקת השווקים האלקטרוניים. לפני כעשור כולם שנאו את חברות המסחר האלגוריתמי, שעשו אלפי עסקאות בשנייה. היינו החברה הראשונה שהאטה את מהירות המסחר כדי להפוך אותו לצודק יותר. אבל זה חוזר לשאלה הבסיסית: בשביל מה אנחנו צריכים שווקים? ואיך בונים עולם שבו המערכת הפיננסית תשרת אותנו, ולא רק שאנשים יעשו כסף וישאירו תל חורבות.

קפיטוליס: ב־2017 הקמתי את קפיטוליס עם טום גלוסר (היו"ר). פיתחנו פלטפורמה שמאפשרת לבנקים ולגופים פיננסיים למקסם את היעילות שלהם בשווקים באמצעות שיתוף פעולה. המערכת של קפיטוליס יכולה לעשות אופטימיזציה (מעין קיזוז הדדי של עסקות) ולהוריד פוזיציות בשווי מיליארדי דולרים. עד היום גייסנו 280 מיליון דולר. אנחנו מעסיקים יותר מ-130 עובדים בניו יורק, בלונדון ובתל אביב, ועכשיו מתחילים ביפן.

הלקוחות: התחלנו עם הבנקים הכי גדולים בעולם, כמו ג'יי.פי מורגן, ברקליס, מורגן סטנלי ובנק אוף אמריקה. היום חלקם משקיעים בנו.

הכישלונות: שני מוצרים שנמציא השנה כנראה ייכשלו, גם שניים מהשנה שעברה. אחד או שניים לאורך זמן יתפסו מאוד יפה. אני אומר: We Fail for Living. צריך רק לוודא שמדי פעם מצליחים, וזה מספיק משמעותי. כששואלים אותי אם כדאי להקים חברה, התשובה שלי היא - רק כשאין לך ברירה. לא רציתי להיות יזם. אבל אני פשוט לא מסוגל שלא. מי שלא מוכן להיכשל ולראות את עצמו מושפל בעיתונים, שבחיים לא יעשה את זה.

וורקוהוליק: אני יזם סדרתי ואני מאוד אוהב את העבודה שלי. אני עובד שבעה ימים בשבוע, וב־6:30 אני במשרד. הפסקתי להתנצל על זה.

לא שותק: מה שקרה וקורה באוניברסיטאות בארה"ב מבחינת אנטישמיות מזעזע. זו קריאת השכמה. זה שינה דרמטית ויסודית את המודעות לנושא. פרסמתי מאמר בוול סטריט ג'ורנל שבו קראתי לתבוע אותן. הרבה אנשי עסקים ומנכ"לים חוששים להביע את דעתם, אבל יש לנו תפקיד משמעותי וצריך להילחם על מה שאנחנו מאמינים בו.