לא קנו ב-7 באוקטובר: המחזור ביום השנה למלחמה היה הכי נמוך בשבוע החולף

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל • מנתוני הפניקס גמא עולה כי בשבוע שבו צוין יום כיפור נרשמו ירידות בעיקר בתיירות ובאופנה

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock
קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

ברוב ענפי הצריכה המרכזיים במשק נרשמו ירידות בביצועים בשבוע שלפני יום כיפור. זאת בהשוואה לשבוע שלפני ראש השנה (22-28.9.24), שגם הוא התאפיין בחולשה בביצועים - בניגוד לשנים רגילות, שבהן הציבור רוכש יותר מוצרי מזון לארוחות החג, פריטי לבוש חגיגיים ומתנות. 

לקראת העלאת המע"מ, ברשתות השיווק נערכים לגל התייקרויות במזון
הנוסעים קנו כרטיס טיסה לישראל ב-60 דולר וגילו שהמטוס כמעט ריק

ארבעה ימים לפני יום הכיפורים צוין יום השנה למתקפת ארגון הטרור חמאס ב-7 באוקטובר. לפי מדד הפניקס גמא - הבוחן מדי שבוע את מחזור הקניות הממוצע בשבעה ענפים, המורכב ממספר הקניות ומגובה התשלום - מחזור הקניות ביום הזה היה נמוך אל מול יום קניות ממוצע בשבוע האחרון.

העלייה במחירי הטיסות

הענף היחיד שרושם השבוע עלייה הוא המחשבים. הירידות הגדולות ביותר הן בענפי האופנה והתיירות, כאשר באחרון מדובר בירידה של כ-40% בכמות העסקאות, לעומת עלייה של 36% בגובה רכישה ממוצעת - עדות לירידה בכמות ההיצע של המושבים במטוסים (בשל העובדה שחברות תעופה רבות אינן מגיעות לישראל) וכן לעלייה המשמעותית במחירי כרטיסי הטיסה. גם מחזור ההכנסות של ענף בתי הקפה והמסעדות ירד השבוע בשיעור גבוה יחסית של 13%, ואילו ענף המזון ירד ב-9%. 

"בשבוע האחרון שלפני יום כיפור ראינו ירידה במחזורי הקניות בענפים המרכזיים, אנשים פחות הגיעו לחנויות ופחות רכשו אל מול הקניות שבוצעו לפני ראש השנה", מציין נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא. "יום הזיכרון לציון שנה למלחמה השפיע על מצב-הרוח הלאומי. ראינו את זה בעיקר בענפי הפנאי והבילוי - בתי קפה ומסעדות - וגם באופנה ובהלבשה".