"הפרנצייז" של HBO צוחקת על פס הייצור של סרטי גיבורי העל, אבל לוקחת בו חלק בעצמה

הסדרה החדשה מציעה הצצה למאחורי הקלעים של תעשיית הסרטים מז'אנר גיבורי העל שהשתלטו על העולם, תוך ניסיון ללגלג עליה ולשעשע את הקהל • למרבה הצער, הסדרה די כושלת בכך ואין לה באמת משהו לחדש

מתוך ''הפרנצ'ייז''. ביקורת על ז'אנר שלא מפסיקים לראות ממנו / צילום: באדיבות HBO, yes
מתוך ''הפרנצ'ייז''. ביקורת על ז'אנר שלא מפסיקים לראות ממנו / צילום: באדיבות HBO, yes

על הפרנצ'ייז

משודר: הוט, יס וסלקום טי וי
ז'אנר: קומדיה סאטירית
מספר עונות: 1
פרקים: 30
במאי: סם מנדס
שחקנים (על פי סדר הא'-ב'): ג'סיקה היינס, בילי מגנוסן, הימש פאטל, איה קאש
שפה: אנגלית
זמן עלייה: אוקטובר 2024

במחצית הראשונה של המאה העשרים התרבות הפופולרית הייתה נתונה לחיצי הביקורת של חברי אסכולת פרנקפורט. אלה ראו בה בית חרושת לייצור תכנים סטנדרטיים, נוחים שמנוונים את מוחם של ההמונים כדי לשמר את הקפיטליזם. בימינו מציעה קטגוריה זו את הבידור הקליל שהציבור דורש בדמות שלל סרטי קומיקס מבית מארוול ו-DC שרק הולכים ומתרבים לאורך השנים. השינויים שהם עוברים מינוריים בלבד, בכל זאת, לא מתווכחים עם נוסחה מנצחת, ומדובר בתעשייה שמגלגלת מיליונים.

הדוח שמראה במה צופים בנטפליקס, חושף גם את האתגרים והמטרה של החברה
נוצרייה מגיעה לארוחת ערב ומתאהבת ברב: "רק לא זה" לא עושה שירות טוב ליהדות

הסדרה החדשה מבית HBO, "הפרנצ'ייז" (The Franchise, "הזיכיון"), מציגה את מאחורי הקלעים של תעשיית הסרטים מהז'אנר, ומעניקה הצצה לאיך שהוא עובד תוך ניסיון ללגלג עליהם ולשעשע את הקהל על הדרך. למרבה הצער, הסדרה די כושלת בכך, כשהיא מבדרת אולי לרגעים. בשורה התחתונה, היא עצמה משחזרת את התוצרים הסטנדרטיים של הז'אנר, אין לה באמת משהו להגיד ולחדש, ולכן היא מהווה עוד תוצר סטנדרטי שמנציח את ז'אנר גיבורי העל שמשתלט על העולם.

אתר הצילומים נראה כמו מפעל שאליו מגיעים מדי יום העובדים העייפים כדי להצדיק את המשכורת שלהם. עוזר הבמאי של הסרט המצולם בסדרה, דניאל (הימש פאטל), אומר שהמקום מבוזבז וניתן היה לבנות בו בית חולים לילדים. אולי הוא צודק, אבל זה לא מה שנעשה בפועל. גם לא בהוליווד האמיתית.

תקציר העלילה

מאחורי הפרנצ'ייז עומד סם מנדס, במאי עטור אוסקרים ("אמריקן ביוטי") שכבר גרף הצלחה בז'אנר לא רחוק מגיבורי העל, עם ג'יימס בונד ("סקייפול"). העלילה מציגה צוות קולנוע כושל המנסה ליצור שובר קופות בשם "טקטו", שהוא חלק זעיר בזיכיון סרטי גיבורי העל. מאחורי הקלעים שורר תוהו ובוהו שבולט כבר בפרק הפותח של הסדרה.

לא ברור במה העלילה של הסרט הפנימי הזה עוסקת, ואם לומר את האמת, גם לא ברור במה עוסקת פרנצ'ייז כולה, מלבד ללעוג לז'אנר. אנשים שלא יודעים בדיוק מהו תפקידם על סט הצילומים, שחקן מסטול ותאונת עבודה שמשבשת את יום הצילום. אם מחברים את הנקודות אפשר להבין שאדם (בילי מגנוסן), המגלם את טקו, הוא איש רעידת האדמה שיוצא למסע בחלל למצוא את פיטר (ריצ'רד גרנט), שמגלם את העין. עוזר הבמאי, שלמעשה אחראי על הכל עד כמה שהוא יכול, מנסה בקושי לגשר על הוויכוחים המיותרים על הסט וכמו שהוא אומר בצדק, הוא גיבור העל האמיתי של העסק.

טסטות

בסוף הפרק הראשון נכללות טסטות (testimonials), אותן עדויות שיש כמעט בכל תוכנית ריאליטי, ממשחקי השף ועד הישרדות, ובהן השחקנים מדברים ישירות למצלמה. בפרנצ'ייז השחקנים נשאלים על מה הסרט שהם מצלמים - ולא יודעים לענות; פיטר מתעלם מהשאלה, אדם אומר שהוא לא "העין", במשחק מילים חביב לראשונה בפרק; ודניאל אומר שהוא גיבור העל שמתמודד עם הכי הרבה כפיות טובה בעולם.

ההקשר למציאות

סרטי גיבורי העל אכן השתלטו על העולם, או לפחות על הקופות. רק בשנתיים האחרונות יצאה שורה ארוכה של סרטי מארוול חדשים, ובהם "דדפול" & וולברין", "המארוולס", חלק שלישי ל"שומרי הגלקסיה" ועוד. אפשר להבין למה הסרטים האלה גוררים חיצי ארס, כשהם חוזרים על עצמם בצורה כה תבניתית. הקהל מצידו שבוי בקסמן ועוזר להם לגלגל סכומי עתק.

הייצור הבלתי פוסק של סרטי הגיבורים כבר התחיל להמאיס את עצמו, וכמו בכל פעם שז'אנר עובר את הגל, הוא סופג ביקורת, כמו בסדרת הסאטירה האמריקאית "הבנים", שיצר ב-2019 אריק קריפקי. הסדרה זכתה בפרס האמי האמנותי ובפופולריות גואה. העלילה מציגה צוות שיוצא להילחם בגיבורי על מושחתים שמנצלים את כולם לרעה ובתאגיד הבידור שמממן ומשווק אותם. בשטח, היא ו"הפרנצייז'" למעשה משחזרות את התעלול של סרטי גיבורי העל ומעלות אותם לכותרות מחדש.

3 דברים שכדאי לדעת

● סם מנדס, במאי תאטרון יהודי- בריטי, היה נשוי כמה שנים לשחקנית זווכת האוסקר קייט ווינסלט ("טיטניק"), ולשניים יש בן משותף.

● התסריטאי והמפיק הראשי של הסדרה, ארמנדו יאנוצי, יצר סאטירה פוליטית העונה לשם "Veep" שגם היא שודרה ב-HBO. העלילה מציגה את סלינה מאייר, סגנית נשיא ארצות הברית, ומתחקה אחריה ואחר הצוות שלה בניסיונותיהם להשפיע על ההיסטוריה האמריקאית, בעוד שהם מתמודדים בקושי עם המציאות הקשוחה של וושינגטון.

● אותו זיכיון שבשם הסדרה הוא קניין רוחני הכולל דמויות וסימנים מסחריים של יצירה מסוימת. במקרה של גיבורי על, משמעותו של זיכיון הוא פעמים רבות הון לא קטן, נוכח הפופולריות בקופות והמרצ'נדייז שיכולים להתלוות לדמות. "העורב" משנת ,1994 בבימויו של אלכס פרויאס ובכיכובו של ברנדון לי, היה סרט גיבורי העל הראשון שהתבסס על חוברות קומיקס עצמאיות והוביל לזיכיון של ממש.

למה בחרנו בה

סרטי גיבורי העל השתלטו על כל חלקה טובה, אז למה לא לבחון את עולמם מאחורי הקלעים. אלא נראה שבשטח, הביקורת עצמה חסרת פשר, אין לה משהו חדש להגיד ובכך היא רק מנציחה את פס הייצור שלהם.

עוד מהז'אנר

● סאות' פארק (1997-2024) - לא פחות מ-26 עונות יש לסאטירה המונפשת שמשודרת באמריקה עד היום. הסדרה למבוגרים בלבד זכתה לפופולריות רבה ומאופיינת בגסויות ובהומור שחור, שהפכו אותה למאוד שנויה במחלוקת. הסדרה עוקבת אחרי ארבעה ילדים אמריקאים ועוסקת לרוב בנושאים אקטואליים כמו פרק שעסק בלכידת סדאם חוסיין ימים בספורים לאחר המקרה.

● ג'סיקה ג'ונס (2015-2019) - סדרה המבוססת על חוברות הקומיקס באותו השם מבית מארוול ולה שלוש עונות. לג'סיקה ג'ונס (קריסטין ריטר, "שובר שורות") עבר טראומטי שרודף אחריה. היא מחליטה להפסיק לשמש כגיבורת על ובמקום זה פונה להיות חוקרת פרטית, כדי למצוא את מי שעינה אותה לפני שיפגע באחרים.

סדרה לחזור אליה

ברידג'רטון

 

משודר: נטפליקס
זמן עלייה: דצמבר 2020
מספר עונות: 3
מספר פרקים: 24

 דרמה תקופתית המבוססת על הרומנים של ג'וליה קווין. העלילה סובבת סביב העולם התחרותי של החברה הגבוהה במאה ה-19. בתה הבכורה של משפחת ברידג'רטון, דפני (פיבי דינבור, "עלילות דיקנס", "סנאץ'"), יוצאת אל החברה הלונדונית כדי להינשא, כשלה שמונה אחים שמחפשים זיווג. את הסדרה מלווה קריינית אנונימית שחושפת שערוריות בחברה של אותה העת. לסדרה עטורת הפרסים שלוש עונות.


סדרה לחכות לה

טריטוריה

 

תשודר: נטפליקס, 24.10.2024
עונות: 1
פרקים: 6
משך פרק: 40 דק'

דרמה אוסטרלית בכיכובם של אנה טורב ("פרינג'"). העלילה מתמקדת במשפחה המנהלת את חוות הבקר הגדולה בעולם, שלאחר מות האב מתמודדת עם מאבקי שליטה באימפריה המשפחתית. איך יגיע לסיומו הסכסוך המשפחתי? נחכה ונראה.