היועמ"שית: הממשלה מנסה לכפות סבסוד תלמידי ישיבות בניגוד לבג"ץ

גלי בהרב מיארה חזרה על כך שהממשלה לא רשאית לסבסד את לימודיהם של מי שחבים בגיוס • לדבריה: "לא ניתן למנוע זכאות לסבסוד של כלל האוכלוסיה הזכאית רק כדי לכפות פתרון שיאפשר לסבסד את משפחות תלמידי הישיבות"

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין
היועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה הגישה היום לבג"ץ תגובה בעניין התנהלות הממשלה לסבסוד מעונות היום. 

בעקבות הערות שופטי בג"ץ: הממשלה הציעה לשנות את הליך מינוי נציב שירות המדינה 
היועמ"שית לנתניהו: הקבינט אינו עיר מקלט להחלטות בלתי תקינות 

התגובה ששלחה מיארה לבג"ץ היא בהמשך לעתירה שהגישו בחודש שעבר קרן ברל כצנלסון, משמר החינוך הממלכתי ונעמת נגד השר בן צור ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', בדרישה לפרסם לאלתר את מבחני התמיכה להשתתפות המדינה במעונות היום או לבטל את החלטת הממשלה מה-23 בספטמבר שמנחה את משרד העבודה לפרסם מבחני תמיכה זמניים רק עד נובמבר.

בהרב מיארה חזרה על כך שהממשלה לא רשאית לסבסד את לימודיהם של מי שחבים בגיוס ואינם מתגייסים כפי שנקבע בפסיקת בג"ץ. בהרב מיארה הוסיפה כי שר העבודה יואב בן צור לא מאפשר למשפחות זכאיות לקבל סבסוד מעונות שנתי כדי לכפות מציאת פתרון שיאפשר סבסוד גם של משפחות תלמידי ישיבות חייבי גיוס. לעמדתה - התנהלות זו אינה כדין. 

"לא ניתן למנוע זכאות לסבסוד של כלל האוכלוסיה הזכאית רק כדי לכפות פתרון שיאפשר לסבסד את משפחות תלמידי הישיבות חייבי הגיוס שאינם זכאיות לסבסוד כתוצאה של פסק הדין , המהוות מיעוט המשפחות הזכאיות ביחס לכלל הציבור".

הממשלה החליטה לפרסם את ההנחיות לשלושה חודשים בלבד, בניגוד להנחיית היועמ"שית. בתגובה הורתה היועמ"שית שלא לחתום על ההנחיות.

בן צור האשים את בהרב מיארה שהוראתה לפקידי משרדו שלא לקיים את החלטת הממשלה לפרסם מבחנים לסבסוד המעונות לשלושה חודשים בלבד ולא לכל שנת הלימודים היא "הנחייה נעדרת סמכות החותרת תחת יסודותיו הדמוקרטיים של השלטון בישראל".

בתוך כך תנועות אחים לנשק ואמהות בחזית פנו הבוקר ליועמ״שית, לשר הביטחון ולרמטכ״ל בדרישה לאכוף בדחיפות את החוק ולגייס את תלמידי הישיבות.

במכתבן כותבות התנועות כי בחלוף קרוב ל-4 חודשים מאז פסיקת בית המשפט העליון בבג"ץ, המחייבת את גיוסם של המלש"בים החרדים בהתאם למצב הנורמטיבי הנוכחי, טרם נשלחו צווי גיוס למלש"בים אלו החייבים בגיוס, זאת למעט 2,000 צווים ראשונים (ולא צווי גיוס) שנשלחו במהלך הקיץ החולף לחרדים, אשר מתוכם על פי הפרסומים אחוז ההתייצבות עמד על 10% בלבד. לטענתן "מצב זה מהווה הפרה וביזיון פסק הדין, אפליה פסולה בין דם לדם וחתירה תחת יסודות קיומו של צה״ל כצבא העם".