אחיו של סינוואר, חאלד משעל או בכלל חליל אל־חיא? מי יירש את יחיא סינוואר

חיסול סינוואר מהווה מכה מורלית, תודעתית וארגונית לחמאס וכעת עולה השאלה מי יחליף אותו • אלא שהמומחים תמימי דעים שאין דמות מובהקת שמתאימה לתפקיד • האם יהיה זה האח הצעיר או ״הטייקון של חמאס״? מי עוד על הפרק ומה תרצה איראן

פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo
פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo

חיסולו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר מעורר את השאלה מי יהיה היורש שלו הן בראשות הלשכה המדינית והן ברצועת עזה, קל וחומר לאחר החיסולים של מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם מוחמד דף וראש הלשכה המדינית אסמעיל הנייה.

● החיסול של סינוואר: חמאס הוחרב, גם ציר ההתנגדות של איראן נפגע קשות 

אלוף (מיל') איתן דנגוט, לשעבר מתאם פעולות הממשלה בשטחים וכיום חוקר במכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון, מסביר כי חיסול סינוואר מהווה מכה מורלית, תודעתית וארגונית לחמאס, משום שהוא הוכר ככל יכול. בשל היותו מנהיג חמאס עזה וראש הלשכה המדינית בו זמנית, דנגוט מוצא הבדלים בתוצאות העתידיות בנוגע לפנים ולחוץ.

"קשה לראות דמות מתוך עזה שתיכנס לתפקיד ראש הלשכה המדינית. לעומת זאת, עבור עזה עצמה צריך למצוא דמות מתוך הרצועה, ואחד כזה עשוי להיות אחיו של יחיא, מוחמד סינוואר. עם זאת, הנטייה שלו היא לצד הפח"עי ולא לצד האזרחי".

יחיא סינוואר חוסל 13 ימים לפני יום הולדתו ה־62. אחיו מוחמד שצעיר ממנו ב־13 שנה, היווה דמות בולטת בתכנון מתקפת 7 באוקטובר - בזמן שיחיא נחשב ל"אדריכל" הפשעים. מוחמד העביר תקופה מסויימת בכלא לצד אחיו ונחשב למקורב מאוד אליו. עם זאת, ד"ר עידו זלקוביץ', ראש התכנית ללימודי מזרח התיכון באקדמית עמק יזרעאל וחוקר בקתדרת חייקין לגאואסטרטגיה, לא רואה במוחמד סינוואר כאיש שיירש את אחיו. "הוא בסך הכל מפקד צבאי ולא בכיר במיוחד, מח"ט חאן יונס לשעבר. לא דמות פוליטית, ולא סמל".

בדומה לדנגוט, זלקוביץ' מתקשה לראות סיטואציה שבה דמות מתוך רצועת עזה תמונה, שוב, לראש הלשכה המדינית. "כובד המשקל של ההנהגה יחזור לחמאס חו"ל, כי אין ברצועה אדם חזק כמו יחיא סינוואר שיכול לאגד סביבו כל־כך הרבה גורמי כוח. בחו"ל נמצאים גורמים שונים, מחאלד משעל ועד חליל אל־חיא". משעל, שמונה למ"מ זמני של סינוואר, נחשב לדמות העשירה ביותר בחמאס, עם הון מוערך של 5 מיליארד דולר שצבר במשך עשרות שנות מעורבות בהנהגת ארגון הטרור.

"הכיוון עשוי ללכת למשעל, אבל הוא לא מקובל על ידי האיראנים", מציין דנגוט. המשקעים בין הרפובליקה אסלאמית לבין בכיר חמאס חו"ל בחמאס נובעים מהביקורת הקשה שמתח משעל על הסיוע האיראני למעשי הטבח שביצע משטר אסד במלחמת האזרחים בסוריה. "סוגיה נוספת שמשפיעה על משעל שהוא במקור מיו"ש, ולא עזתי. לעומת זאת, משעל מיומן בהיבט המדיני־פוליטי, ועל כן יש לו נקודות יתרון".

מתאם פעולות הממשלה בשטחים לשעבר רואה בחיסולו של סינוואר אירוע שמשפיע מאוד על הפטרון של חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האסלאמי - איראן. "מצבה הוחמר והיא עשויה להגיע למצב שבו היא זקוקה להפסקת אש כוללת ותהווה את הגורם שבדרך כזו או אחרת יידע להביא להפסקת אש בעזה. כזו שתהווה סולם לחיזבאללה לרדת מהעץ, ולהביא לשקט אזורי. איראן בבעיה כי החומות שעמדו בדרך לאיראן נבקעו מדינית וצבאית. מצב אסטרטגי מרתק, שינוי תפנית שהדרג המדיני נדרש לתרגם אותו לתועלת הנדרשת".

זלקוביץ' מסביר כי מה שעומד לרועץ עבור חליל אל־חיא שבאופן רשמי נחשב למספר של 2 של סינוואר, היא נוכחותו מחוץ לרצועת עזה. "בתוך עזה, צריך לקחת בחשבון שישראל חיסלה את רוחי מושתהא שהיה הסגן שלו, ואיתו גם חוסלו בכירים נוספים. נשארו כעת רק שלושה מבין כלל מפקדי החטיבות ונושאי התפקידים הבכירים בפיקוד הצבאי. קשה לראות מישהו בחמאס עזה שאפשר להגיד 'הוא יירש את סינוואר'. באותה מידה, גם בחמאס חו"ל קשה לראות דמויות כמו מחמוד א־זהאר שיכול לרשת את סינוואר. בחמאס נותר חלל משמעותי שישראל צריכה לנצל, כי חמאס נדרש לפסק זמן להתארגנות, ולא תהיה הפסקת אש ללא עסקת חטופים".

דנגוט מספר כי לאירועים בלבנון ולא רק כאלו שהיו חיסולי בכירי חיזבאללה, יש השפעות ישירות על משבר ההנהגה הנוכחי של חמאס. "חיסול סלאח אל־עארורי חוסם את הנהגת לבנון, אבל לאוסאמה חמדאן יהיה משקל בתהליך. הנהגת חמאס בקטאר מבינה שעבור אחדות הארגון, עתידו ופתרון המצב הבעייתי שלו, נדרשים לפתרון, כי בכל יום שעובר בכאוס הזה, הארגון נחלש".