הדולר מתחזק בחדות מול השקל. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים יומיים ברציפות • הדולר מתחזק גם מול שאר מטבעות העולם ומכביד על השקל • כלכלנים מסבירים מה עומד מאחורי המגמה

הדולר מתחזק מול השקל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)
הדולר מתחזק מול השקל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל נחלש הבוקר (ג') בחדות בהמשך למגמה אמש. הדולר התחזק בכ-1.2% מול המטבע המקומי ונסחר סביב 3.778 שקלים. האירו התחזק ב-1% ועומד על 4.09 שקלים.

במהלך היום נרשמה התמתנות קלה בפיחות השקל ונכון לשעה זו הוא מתחזק קלות מול המטבעות הזרים. שער הדולר-שקל עומד על 3.775 שקלים ושער האירו-שקל נסחר סביב 4.08 שקלים.

כלכלנים מסבירים מה עומד מאחורי המגמה.

הסיכונים קפצו? בנק ישראל מסתכל בדאגה על ענף הנדל"ן 
אתם לא פרנואידים, השוק אכן מנסה להפיל אתכם בכל דרך 

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מסביר כי "היחלשות השקל כנגד הדולר הבוקר היא מגמה אליה אנו עדים ביומיים האחרונים, אך יש לציין כי היא נובעת גם מהתחזקות הדולר מול מטבעות העולם. 

"בשבוע שעבר ראינו את השקל מתחזק בחדות לאחר חיסולו של יחיא סינוואר, אבל כבר אז נאמר שבמקרה שלא תהיה המשכיות חיובית בהתפתחויות הביטחוניות, ההשפעה על השקל יכולה להיות זמנית בלבד. בהמשך לכך אנו רואים במהלך השבוע האחרון הסלמה ביטחונית בחזיתות השונות, כולל התרחבות ירי הרקטות לאזורים נוספים בארץ, ולכן אנו רואים את החלק של התחזקות השקל מהשבוע שעבר מתקזז ביומיים האחרונים.

"להערכתי, שוק המט"ח ימשיך להיות דרוך וקשוב להתפתחויות הביטחוניות, כולל ההתקפה המתוכננת של ישראל באיראן. במבט קדימה, ההערכה היא שנמשיך לראות המשך פיחות קל בשער השקל לצד תנודתיות. במקביל, יש לזכור שגם אם נראה פיחות חד יותר, בנק ישראל עומד על המשמר ויכול להתערב בשוק המט"ח במקרה של חשש שהתנועות בשקל יערערו את השווקים. מנגד, יש לשקל מרחב מאוד גדול להתחזקות חדה ומהירה, במקרה שנתקדם לעסקת חטופים או להסדר מדיני מסוים".

"פסימיות בשוק לנוכח האפשרות לסיום המלחמה"

 יונתן ברנד, מנכ"ל אולטרה פיננסים, מצטרף לדבריו של מנחם ומסביר כי "הפיחות בשקל נובע בעיקר מפסימיות השווקים לנוכח האפשרות לסיום המלחמה, כשלוקחים בחשבון שהתגובה למתקפה מאיראן טרם הגיעה, כמו גם את היחס השלילי מצד השווקים העולמיים כלפי ישראל, בעוד שבריטניה נראית כמדינה עם יחס מסויג יותר.

"ההיחלשות מאזנת את העלייה בערכו של השקל שנרשמה מיד לאחר ההודעה על חיסול סינוואר. בנוסף, ניתן לזהות אינדיקציה נוספת להתחזקות הדולר מול השקל בהתרחבות הפערים בבחירות לנשיאות בארה"ב, כאשר ניצחון אפשרי למועמד הרפובליקאי דונלד טראמפ נתפס כתורם לחיזוק הדולר".