תקציב התחבורה: בוטל קיצוץ של 700 מיליון שקל, יוקמו רשויות מטרופוליניות

משרדי האוצר והתחבורה סיכמו על ביטול קיצוץ של 700 מיליון שקל בשנה בפרויקטי תשתית, הקמת מטרוניות, ורשויות מטרופוליניות לתחבורה • אבל יש גם גזירות: תעריף התחבורה הציבורית לנסיעה בודדת יעלה ב-2 שקלים • עוד נשאר בחוץ: מס הנסועה על כלי הרכב החשמליים

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

במשרדי התחבורה והאוצר ביטלו את הקיצוץ בתשתיות בסך 700 מיליון שקל לשנה עד לשנת 2028. במקום זאת, מחיר כרטיס בודד בתחבורה הציבורית יעלה בשני שקלים לצד החלת שלב ב' של רפורמת התעריפים של רגב, כך שלצד העלאת התעריף לכולם - הן בכרטיס בודד והם במחירי כרטיסי חופשי חודשי שיתייקרו בעשרות אחוזים, יחולו הנחות לתושבים מערים המדורגות במדד סוציו אקונומי נמוך וגמלאים יזכו לנסיעות חינם בתחבורה הציבורית (כיום הנסיעות בחינם הם מעל גיל 75). בנוסף, המשרדים סיכמו על "רידוד" של תקציב לכבישים קטנים. פרויקטים הכוללים BRT בדומה למטרונית בחיפה ייכנסו לתקציב, וכן הוכנסו הנחות עתידיות בנסיעה בכביש 6 צפון שיוארך.

הממשלה אישרה את תקציב 2025: הקיצוצים, התוספת לביטחון והשרים שהתנגדו 
לשכת נתניהו: "דורשים להסיר את צו איסור הפרסום על הפרשה" 

בנוסף, רפורמה משמעותית שתכנס לתוקף היא הרפורמה המבנית הגדולה ביותר בענף התחבורה הציבורית בשנים האחרונות והיא הקמת רשויות מטרופוליניות לניהול התחבורה בגוש דן ובירושלים כפי שהמליצו דוחות, וועדות ומסמכים בארץ ובארגון ה- OECD מזה 20 שנה. למרות הפצרות אנשי האוצר, השר בצלאל סמוטריץ' פעל על מנת שלא להכניס את רפורמת מס הנסועה על כלי רכב חשמליים לחוק ההסדרים חרף ההכנסות הרבות שיכלו להכנס לקופת המדינה.

בנוסף, לאחר הקפאה בתקציב תוספות השירות בתחבורה הציבורית (כלומר עוד קווים ועוד תדירות של אוטובוסים) של כשנתיים בעקבות התנייתם בהחלת אגרות גודש, המשרדים סיכמו על סכום של 250 מיליון שקלים לתוספות שירות באוטובוסים. סכום נוסף יוקצה לתפעולן של הרשויות המטרופוליניות.

לובי 99, הלובי הציבורי, ברך על הכנסת רפורמת רשויות מטרופוליניות לחוק ההסדרים, "מדובר בבשורה של ממש לציבור. הלובי הציבורי עבד זמן רב על קידום רשויות תחבורה מטרופוליניות שעתידות לשפר משמעותית את איכות השירות בתחבורה הציבורית בישראל, ואנו מברכים את אגף תקציבים באוצר והרשות לתחבורה ציבורית, שעמלו רבות והצליחו לפרוץ חסם משמעותי לקראת הוצאת המהלך החשוב לפועל. כעת נמשיך לעבוד גם בשלב הנוסף להשארתו וקידומו במסגרת אישורי הכנסת".