אלונה בר און: "הצעד יוצא הדופן של ג'ף בזוס בוושינגטון פוסט מסמן עידן חדש לתקשורת"

כנס ההשקעות של גלובס נפתח בדברים שאמרה מו"ל העיתון, אלונה בר און • בר און דיברה על חשיבות האמון בתקשורת, ועל הצניחה באמון לפי סקר הדמוקרטיה הישראלי • עוד אמרה בר און כי "האמת היא לעיתים מורכבת, ותפקיד העיתונות הוא להציג אותה ככזו"

אלונה בר-און, מו''ל גלובס, בכנס ההשקעות, היום (ב') / צילום: יוסי כהן
אלונה בר-און, מו''ל גלובס, בכנס ההשקעות, היום (ב') / צילום: יוסי כהן

"חוסר האמון אינו רק בעיה של התקשורת, הוא בעיה של כל האומה", כך פתחה אלונה בר און, מו"ל גלובס את דבריה בכנס ההשקעות של גלובס שנערך היום (ב').

בר און ציינה כי לראשונה בבחירות האחרונות לנשיאות ארה"ב, בעיתון הוושינגטון פוסט לא פורסמו מאמרי תמיכה במועמדים. הדבר נאסר לאחר התערבות יוצאת דופן של מו"ל העיתון, היזם והמיליארדר ג'ף בזוס. בר און אמרה כי "בזוס קבע שלא יהיו יותר בעיתון כתבות תמיכה במועמדים. לאחר ההודעה בזוס פרסם מאמר דעה על כך והסביר שהצעד נעשה בעקבות חוסר האמון של הציבור בתקשורת", עוד הוסיפה בר און כי "הצעד יוצא הדופן של בזוס בוושינגטון פוסט מסמן עידן חדש לתקשורת". ואמרה כי האמון הזה לא שייך רק לתקשורת, אלא רלוונטי לתחומים רבים נוספים: "גם הבורסה מבוססת על אמון שיש לשמור עליו".

בר און הציגה את תוצאות סקר הדמוקרטיה הישראלי, המראה כי בעשור האחרון האמון בתקשורת ירד בכ-23%. זאת לעומת העשור שקדם לו, אז האמון אמנם היה במגמת ירידה אך של כ-2% בלבד.

"האמון של התקשורת בישראל נפגע, והוא נמוך יותר מזה של הפוליטיקאים, מה שאומר הרבה על מצבה של התקשרות הישראלית", אמרה בר און. לעומת זאת, מעמדו של צה"ל נותר איתן גם בזמן המלחמה.

המנכ"לים אמינים כמו התקשורת

נתון מעניין אותו ציינה בר און בדבריה הוא שהאמון של המוסדות נפגע גם הוא: "נתוני ברומטר האמון של אדלמן מראים כי 61% סבורים כי מנכ"לים יעוותו ויגזימו במודע, לעומת 63% שסבורים שעיתונאים פועלים בצורה דומה". כמו כן, רק 51% סבורים שמנכ"לים יגידו את האמת, בעוד 47% סבורים שעיתונאים עושים זאת. בר און הדגישה כי "יש להסיק מסקנות לגבי בעיות האמון הזו, שכן היעדר האמון אינו בעיה של עיתון אחד כמו הוושינגטון פוסט, לא רק בעיה של המדיה התקשורתית, אלא של כולנו. חוסר האמון הזה גורם לציבור לפנות לגורמים אחרים על מנת לצרוך חדשות, גורמים שהם פגומים ומעבירים מידע סותר ביסודם".

בר און ציינה כי האמת היא לעיתים מורכבת, ותפקיד העיתונות הוא להציג אותה ככזו.
"העיתונות אינה רק דעות וסימני קריאה". מה שמייצר פחות אמירות נחרצות, אך באותה מידה, מייצר עניין ואמון בין העיתון לקוראים. בר און אמרה כי לעיתון גלובס יש קוד אתי, נהלים. והציגה כי בקרוב יפורסם דוח האמון של גלובס, השישי במספר.

***גילוי מלא: הכנס בשיתוף מגדל, בנק ירושלים, פאגאיה ופרופימקס