גלובס בודק את עצמו: האם אנחנו מגוונים מספיק?

גיוון אוכלוסיות - הן במצבת העובדים והן כמקורות מידע - הוא לא רק משימה חברתית, הוא מאפשר לנו לתת לקוראים תמונת מצב מהימנה יותר • כך התקדמנו ב־7 השנים האחרונות • מתוך דוח האמון של גלובס שיפורסם בסוף השבוע

דוח האמון של גלובס יחולק בוועידת ישראל לעסקים שתיערך ב-3 בדצמבר, יצורף לגיליון סופ"ש ויתפרסם במלואו באתר גלובס

הנחת העבודה בגלובס היא שמידע המגיע ממגוון אוכלוסיות יהיה מהימן יותר וסובייקטיבי פחות, וכי מידע רחב, מגוון ומהימן יאפשר לקוראינו לקבל תמונת מצב שמאפשרת גיבוש עמדה עצמאית לקבלת החלטות, שאינה נובעת ממניפולציות, סטריאוטיפים, הטיות או דיסאינפורמציות.

הגבולות החדשים: החיפוש אחר העצמאות העיתונאית וחופש המחשבה בדמוקרטיה
חדש בקוד האתי של גלובס: נוהל עבודה עם בינה מלאכותית  

ההתמודדות בגלובס עם נושא הגיוון והענייניות אינה "רק" מטעמים "חברתיים", ואף להפך, שכן עבורנו זו סוגיה "תאגידית־עסקית", הקשורה להגדרת המשימה, למודל הכלכלי ולהצעת הערך לקוראים: תיווך המציאות (בדגש ובזווית עסקית־כלכלית).

גיוון זה לא שכתוב המציאות?

את הנושא הגדרנו כ"גיוון וענייניות", כאשר ענייניות, לפי מילוג, היא "התייחסות לעיקר הדברים ללא סטיות". ההבחנה חשובה, כי פעילות הגיוון עלולה להוביל לשכתוב מציאות, ובכך לחטוא למטרה המרכזית של גלובס: תיווך המציאות.

לכן אנחנו לא עוסקים ב"אפליה מתקנת" ולא מתפשרים על כישורים והתאמה, אך משקיעים זמן וכסף במאמצי איתור, התאמה ולמידה שמאפשרים להביא לשולחן מועמדים ראויים ממגזרים שונים, שכישוריהם לא נופלים מאחרים. רק במצב שבו לתפקיד ספציפי יש מועמדים דומים - נעדיף את המגזר שייצוגו חסר.

כך, למשל, במדור "ציטוט אחד ביום", שעוסק בציטוטים שעמדו במבחן הזמן, לא "כפינו" גיוון נשי שלא היה קיים בזמן אמת, כדי לא לשכתב מציאות, אבל אנחנו כן משתדלים לשלב כשאפשר.

כך גם גם בוועידת ישראל לעסקים בדצמבר 2023, כאשר הירידה בפועל באיוש נשים בעמדות הבכירות במגזר הציבורי, במגזר הפיננסי ובמגזר הביטחוני לא אפשרה לנו לעמוד ביעד של כ־40% לכל מגדר. בהתאם להגדרה של "ענייניות מעל גיוון", לא עשינו "אפליה מתקנת", אבל התייחסנו לנושא בפתיחת הוועידה וכן בתוכנייה.

שיעור הנשים

חלקן של הנשים באוכלוסיית ישראל הוא כ־50%. שיעור התעסוקה שלהן הוא 75% בהשוואה ל־81% בקרב גברים (גילאי 25-49, 2022), ושיעור בעלות תואר אקדמי הוא 36% בהשוואה ל־23% בקרב גברים.

חלקן של נשים במשרות ניהוליות, לפי נתוני הלמ"ס לשנת 2022, הוא כ־32%. מכאן נגזר שאי־שילובן של נשים בהיקף כ־30%-40%, בארגון ובבמות של עיתונות כלכלית־עסקית, עלול להיות תיווך לקוי ומוטה של המציאות.

שינוי הבעלות בגלובס במחצית 2017 הוביל לכך שלראשונה בעלות המניות, המו"ל והעורכת הראשית הן נשים.

בטבלה המצורפת ניתן לראות מהפך הן ברמת הארגון והן ברמת במות התוכן השונות. שיעור הנשים בפרמטרים השונים הוכפל ונשמר יציב יחסית מאז.

החברה הערבית

החברה הערבית מהווה כ־21% מהאוכלוסייה, ופער השילוב שלה בעולם העסקים הוא עמוק. לפי נתוני קו־אימפקט, מלכ"ר לקידום תעסוקת בכירים ערבים במגזר העסקי בישראל, ערבים מחזיקים ב־0.3% בלבד מהמשרות הניהוליות בחברות המובילות בסקטור העסקי (המעסיקות כ־70% מכוח העבודה). משמעות נתונים אלה היא שהיכולת לשלב את החברה הערבית בבמות גלובס היא מוגבלת. ובכל זאת, היעדר כיסוי של 21% מהאוכלוסייה משמעו תיווך לקוי של המציאות הכלכלית הישראלית.

ב־7 השנים שחלפו התקדמנו בהיבטים הבאים:

■ מ־2019 תוקן עיוות אי־הכללת החברה הערבית בפרויקט הצעירים המבטיחים, ומאז היא מהווה כ־10% מהנבחרים.

■ בשנת 2024 הובלנו לראשונה, בשיתוף בנק הפועלים, עמותות קו־אימפקט ואל־ביאדר, את כנס גלובס בנושא כלכלת החברה הערבית בהשתתפות כ־100 מבכירי המשק הישראלי, יהודים וערבים.

■ הקמת קורס גלובס לעיתונאים מהחברה הערבית ב־2023. הקורס נבנה בשיתוף השגרירות האמריקאית ועמותת אעלאם - המרכז הערבי לחירות המדיה.

■ מ־2018 תוקן עיוות אי־הכללת החברה הערבית בסקרים ובמדגמים המתפרסמים בגלובס.

■ הצלחנו ליצור כמה השמות של עובדים ערבים, שהגיעו בשיאן לכ־2.5% מכוח־האדם בגלובס. עם זאת, לא כולן עמדו במבחן הזמן, ואנו ממשיכים לנסות.

החברה החרדית

החברה החרדית מהווה כ־13% מהאוכלוסייה, וגם בה פער השילוב בעולם העסקים בישראל הוא עמוק. לפי נתוני המכון החרדי למחקרי מדיניות, שיעור התעסוקה הממוצע במגזר זה הוא 68%, בהשוואה לכ־78% בכלל האוכלוסייה; ושיעור בעלי התואר האקדמי הוא 9%, בהשוואה לכ־29% בכלל האוכלוסייה.

משמעות הנתונים היא שהיכולת לשלב את החברה החרדית בבמות של גלובס מוגבלת. ובכל זאת, היעדר כיסוי של חברה בשיעור 13% מהאוכלוסייה משמעו תיווך לקוי של המציאות הכלכלית הישראלית.

ב־7 השנים שחלפו התקדמנו בהיבטים הבאים:

■ שיעור העובדים מהחברה החרדית בגלובס עלה מכ־1% לכ־4%.

■ שילוב החברה החרדית בפרויקט 40*40 הוא 5%-10% מהנבחרים. בהינתן שיעורי ההשתלבות הנמוכים במשרות ניהול בכירות, מדובר באתגר גדול במיוחד.