10,000 הודעות ישלחו: החל שלב הפקעות הקרקע בקו המטרו M2

נחתמו צווי הפקעה ראשונים בשם שרת התחבורה מירי רגב עבור 600 דונם בהם מתוכנן לעבור קו המטרו M2, מתוך 1,200 בסך הכול • מרבית הקרקעות – שטחים חקלאיים ושטחי בור, בהם "אלפי בעלים רשומים"

עבודות המטרו בתל אביב / צילום: בר לביא
עבודות המטרו בתל אביב / צילום: בר לביא

החל שלב ההפקעות בקו המטרו M2, המתוכנן לקום בין פתח תקווה לחולון, דרך בני ברק, גבעתיים, רמת גן ותל אביב־יפו: בימים האחרונים נחתם בשם שרת התחבורה, מירי רגב, צו הפקעה ראשון לתוואי הקו, בדרך לצווי הפקעה נוספים שייחתמו בהמשך. במסגרת הוצאת צו ההפקעה, יישלחו בשלב ראשון כ־10,000 הודעות הפקעה אישיות. זאת, בהמשך לכ־11,000 הודעות שכבר נשלחו בגין הפקעת קרקעות נדרשת לאורך הקווים M1 ו־M3.

הפקעות קרקע לתשתיות: המדינה משלמת "עשירית מהשווי של הקרקע"
עיריית תל אביב מציגה: מהפך בצפון הישן של העיר

קו 2M הוא קו המטרו האחרון שאושר על־ידי הממשלה, בתחילת מאי השנה. הוא ינוע לאורך 26 ק"מ, ויהיה קו רוחב שיעבור לאורך כמעט כל גוש דן - מאזור התעשייה סגולה בפתח תקווה, ועד לבית החולים וולפסון בחולון. מתוכננות בו 22 תחנות, שיעברו בשטחן המוניציפאלי של תשע רשויות מקומיות.

דרישת פיצוי - בתוך 60 יום

צו ההפקעה פורסם ברשומות בימים האחרונים, ובו נכתב כי הקרקעות המתוארות בצו דרושות "לצורך תשתית ציבורית של דרך, ולפיכך שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, באמצעות נת"ע, מתכוונת לרכוש את כל הזכויות בקרקע, בהתאם לפקודה. בכוונת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, באמצעות נת"ע, לקנות חזקה בקרקע האמורה, ועל כל אדם שיש לו חזקה בקרקע האמורה למסור את חזקתו בה, בתוך 60 ימים מיום פרסום הודעה זו".

עוד נכתב בהודעה: "שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, באמצעות נת"ע, מוכנה לשאת ולתת בדבר רכישת הזכות הנדרשת בקרקע, לפי הפקודה והחוק לתיקון דיני הרכישה לצורכי ציבור. בעל זכות בקרקע רשאי לדרוש פיצוי בשל רכישת הזכות, וזאת כנגד מסירת החזקה בה. התובע פיצויים בגין זכות או טובת הנאה כלשהן בקרקע, ישלח בתוך 60 ימים מיום פרסום הודעה זו את טענותיו, בצירוף מסמכים להוכחת זכותו בקרקע, אל חברת נת"ע".

יש לציין כי נת"ע מאפשרת לבעלי קרקעות לקבל פיצוי מוגדל של 125% (קרי, עוד 25% נוספים על שווי הפיצוי שייפסק להם עבור הקרקע) אם ישתפו פעולה עם נת"ע ויימנעו מהגשת תביעות נגדה - זאת, במטרה לזרז עוד יותר את ההליכים ולהימנע מסחבת משפטית.

600 דונמים מתוך 1,200

מנת"ע, המקדמת את מטרו גוש דן, נמסר כי צו ההפקעה הנוכחי הוא עבור כ־600 דונם מתוך 1,200 דונמים בסך הכול, אשר בהם מתוכנן לעבור הקו. "בשנת 2025, תתחלנה להישלח עשרות אלפי הודעות נוספות עבור יתר התוואי", נמסר.

הקרקעות שעבורן יישלחו 10,000 ההודעות הראשונות הן בעיקר קרקעות חקלאיות ואדמות בור (אדמות לא מעובדות), שכן הן מיועדות בעיקרן להקמת הדיפו של קו M2, שהוא מתחם התחזוקה של הקו, שיוקם באזור סגולה שבמזרח פתח תקווה. בהתאם, רוב הקרקעות שבגינן יישלחו הודעות ההפקעה כעת, הן בשטחה של פתח תקווה. עו"ד ענבל קנקה, סגנית מנהל חטיבת המקרקעין בנת"ע, המנהלת את הליך ההפקעות, ציינה כי מדובר בקרקעות עם "אלפי בעלים רשומים". עוד ציינה, כי הליך ההפקעה מולם כבר החל עוד לפני שליחת ההודעות בפועל, כדי לזרז את ההליכים, שעשויים להיות ממושכים מאוד. צווי ההפקעה, שיפורסמו בהמשך השנה, יכללו גם שטחים בנויים, הכוללים מבני מגורים עם עשרות יח"ד וחנויות.

בסך הכול, יישלחו הודעות הפקעה לכ־11,000 דונמים לאורך שלושת קווי המטרו המתוכננים, ועל־פי ההערכות, המדינה תפקיע במהלך זה נכסים בשווי כעשרה מיליארד שקלים.

העבודות יחלו כבר ב־2025?

בהודעת נת"ע "מסתתרת" בשורה מפתיעה למדי: נכון להיום, ההערכות הן כי קווי המטרו הראשונים יחלו לפעול רק בשנת 2034, וככל שחולף הזמן, הערכות אלו נדחות - בעיקר בשל אי־הידיעה לגבי שלב תחילת העבודות. גם העובדה שתמ"א 70, התוכנית לפיתוח מרחב המטרו, טרם אושרה, משפיעה על יכולת הקידום של הפרויקט לשלב העבודות בפועל.

והנה, בהודעת נת"ע נכתב כי צו ההפקעה הראשון לקו M2 יצא "לקראת התחלת השלב הראשון בעבודות ב־2025", קרי בעוד חודשים ספורים - מה שלא קורה כרגע לא בקו M1 ולא בקו M3. עו"ד קנקה מסבירה כי "מדובר בעבודות ראשונות לטובת הקמת הדיפו של הקו, הכוללות העתקת תשתיות, פילוס של השטח ועוד".

איתמר בן מאיר, מנכ"ל נת"ע: "תחילת עבודות המטרו בקו M2 מסמלת את יריית הפתיחה לעבודות המטרו, פרויקט התחבורה מהגדולים והחשובים בישראל. קווי הרק"ל והמטרו, רשת הסעת ההמונים בגוש דן, יביאו עימם את המהפכה התחבורתית ההכרחית כל כך למטרופולין ת"א ולמדינת ישראל".