פורטפוליו | ראיון

לפני עשור לא היה לו כסף לשלם לעובדים, היום הוא מעסיק מאות ומשרת אלפי לקוחות

"אחרי המשבר שחווינו החלטנו לעשות פיבוט לתחום הרכב. עברנו סוכנות אחרי סוכנות בארה"ב, דפקנו על הדלתות והסברנו שיש לנו פלטפורמה שתזניק את השיווק שלהן" • שיחה קצרה עם אהרון הורביץ, מייסד ומנכ"ל פלטפורמת השיווק לתעשיית הרכב FullPath

אהרון הורביץ. מייסד ומנכ''ל פלטפורמת השיווק לתעשיית הרכב FullPath / צילום: Shuby photography
אהרון הורביץ. מייסד ומנכ''ל פלטפורמת השיווק לתעשיית הרכב FullPath / צילום: Shuby photography

אישי: נשוי + 2, גר בירושלים
מקצועי: מייסד ומנכ"ל הסטארט-אפ FullPath, פלטפורמת שיווק לתעשיית הרכב

ילדות ומשפחה: נולדתי וגדלתי בקליבלנד, אוהיו, למשפחה ממעמד הביניים. אבי היה מורה להיסטוריה וגיאוגרפיה וגם מאמן פוטבול, כדור ברזל ודיסקוס. אמי הייתה עובדת סוציאלית. שמרנו שבת וכשרות והיינו ציונים מאוד, אבל גם השתלבנו באופן מלא בקהילה הלא יהודית.

פורטפוליו | מנכ"ל חברת השבבים שמצהיר: "מה שקרה לאנבידיה יכול לקרות גם לנו" 
פורטפוליו | הוא ויתר על קריירה כשחקן כדוריד מקצועי כדי להקים פלטפורמת מסחר חדשנית
פורטפוליו | הוא לא סיים בית ספר ונשר כמעט מכל מסגרת. אבל עשה אקזיט של 230 מיליון דולר

צבא ולימודים: בגיל 18 עליתי לארץ כדי ללמוד בישיבת הסדר, והתגייסתי עם חברי הישיבה לנח"ל. אהבתי מאוד את השירות והייתי חייל מצטיין של הפלוגה בטירונות. לקראת הסוף חשבתי אפילו להישאר בצבא, אבל בגלל שהייתי חייל בודד הציעו לי לטוס לביקור משפחתי בארה"ב - ולקחתי את ההזדמנות הזאת. כשליוויתי את אחותי ליום עיון באוניברסיטת מישיגן, פתאום הבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות. התקבלתי לאוניברסיטת קולומביה בניו יורק ועשיתי תואר במדע המדינה.

אנטישמיות: כבר אז הורגשה האנטישמיות בקמפוסים. ב־2001, בבוקר שאחרי הפיגוע במגדלי התאומים, רבים באוניברסיטת קולומביה חשבו שהמוסד הישראלי מעורב בתכנון האירוע. התפיסה שישראל היא מקור כל הרוע המערבי התפשטה בקרב המרצים שם הרבה לפני המלחמה הנוכחית.

ירושלים: בגיל 24, שנה לאחר שסיימתי את הלימודים, עלינו עליזה אשתי ואני לירושלים. השנה הייתה 2005 והימים ימי ההתנתקות. שנה אחר כך כבר גויסתי למילואים, במלחמת לבנון השנייה. ירושלים הייתה באותם ימים עיר עצובה וללא אנרגיות, כל ההייטק בה קרס ועדיין סבלה מהזיכרונות הקשים של האינתיפאדה השנייה. רציתי לעשות משהו למען העיר הזאת.

עשייה חברתית: ב־2007 הקמתי עם חבר את Present Tense, עמותה ששימשה כמאיץ למיזמים חברתיים עסקיים מתוך מטרה לעזור לאנשים הנמצאים בשוליים: נוער בסיכון, יוצאי כלא ואחרים. לא חלף הרבה זמן עד שכל מיני גופים פילנתרופיים התאהבו במיזם והזרימו לנו מימון. העמותה קיימת עד היום, אבל אני הייתי מאוד פעיל בה בין 2007 ל־2013. הצלחנו להרים כ־1,200 מיזמים חברתיים-עסקיים והשפענו על חייהם של מאות אלפים.

ההקמה והמשבר: ב־2013 פניתי להקים את הסטארט-אפ שבהמשך הדרך הפך ל-Fullpath. הרעיון היה להסתער על כל העסקים הקטנים והבינוניים ולהציע להם מערכות דאטה ואוטומציה של שיווק. גייסנו כמה מאות אלפי דולרים, שנגמרו בהמשך הדרך, וב־2015 ניצבנו בצומת דרכים: לא היה לנו כסף לשלם לעובדים, לא הצלחנו להיכנס לשוק האמריקאי, אבל אני ושני המייסדים האחרים (אליאב משה, סמנכ"ל מוצר, וישי גולדשטיין, סמנכ"ל טכנולוגיות - ד"א) החלטנו להמשיך עד שנמצא מסלול.

המעבר לרכב: ואז יזם ההייטק ומנהל ההון סיכון אלי וורטמן הציע להתמקד בתחום הרכב. בהתחלה הייתי קצת ספקן, אבל השתכנעתי במהלך ביקור בקליבלנד. ראיתי שמדובר בשוק עצום, שרוב הפעילים בו מתבססים על תוכנות שיווק מיושנות משנות התשעים. ב־2017 החלטנו לעשות פיבוט של כל החברה לתחום הרכב. התחלנו לעבור סוכנות אחרי סוכנות בארה"ב, ממש לדפוק על הדלתות שלהן ולהסביר שיש לנו פלטפורמה שיכולה להזניק את השיווק שלהן ל־2030.

Fullpath: היום החברה מסייעת לסוכנויות רכב בצפון אמריקה לייעל את ערוצי השיווק שלהן באמצעות מערכת שנותנת כלי אוטומציה למרקטינג, אבל עם הרבה יותר דאטה וממשק נוח. זו פלטפורמה המשלבת נתונים ממקורות שונים - מכירות, מלאי, מסחר - ומאפשרת לסוכנויות להגדיר ולהוציא לפועל אסטרטגיות שיווק".

ההצלחה: לקח לנו כמה שנים לעשות את זה, בין השאר כי יש בתחום מתחרים שמגלגלים מיליארדי דולרים בהכנסות. עם זאת, בשנה האחרונה בלבד התרחבנו מכ־150 לכ־230 עובדים, יש לנו כ־1,300 לקוחות עסקיים ורמת ההכנסות השנתית שלנו נעה בין 40 ל־50 מיליון דולר. גייסנו בשנים שאחרי הפיבוט כ־45 מיליון דולר וקצב שריפת המזומנים שלנו כיום נמוך מאוד, כך שנצטרך אולי לבצע גיוס נוסף רק ב־2026.

בינה מלאכותית: אפשר להרים די בקלות GPT על מערך השיווק של סוכנות רכב, אבל אם אין תשתית דאטה טובה כפי שיש לנו קשה להגיע לרמה עסקית מספקת. זה היתרון שלנו כיום. במקביל אנחנו ממשיכים לחדש וכבר משתמשים ב־AI לקביעת פגישות בסוכנויות, מענה לשאלות מסובכות בתחום הרכב, מיילים, סמסים, פרסום ועוד.

מבט לעתיד: בשלב מאוחר יותר אשמח לחזור להשפעה חברתית, לסייע לחברה הישראלית להגשים את הפוטנציאל הקיים בה.