לקראת העלאת המס בינואר: אלו כלי הרכב שיתייקרו הכי הרבה

תחשיבים ראשוניים של יבואני רכב חושפים כי כתוצאה משינויי המס, עליית מחירי המחירון ברבים מדגמי הבנזין וההייבריד העממיים צפויה לעמוד בממוצע על כ-4,000 שקל - עם פגיעה ממוקדת בדגמים הזולים יותר • וגם: הרכבים החשמליים החדשים שהגיעו לארץ • השבוע בענף הרכב

מכוניות שנפרקו בנמל המפרץ בחיפה / צילום: דוברות נמל המפרץ
מכוניות שנפרקו בנמל המפרץ בחיפה / צילום: דוברות נמל המפרץ

מחירוני כלי הרכב החדשים שיפורסמו בינואר יציגו התייקרות של אלפי שקלים ברוב הדגמים, בדגש על דגמי בנזין והייבריד "עממיים" ופופולריים. כך עולה מתחשיבים ראשוניים של יבואני רכב, על בסיס החלטות מיסוי הרכב המסכמות שפרסם האוצר בשבוע שעבר. עליית המחיר נובעת משילוב של שורת "עדכוני מס", שייכנסו לתוקף בינואר, ובראשם הקטנת הטבת המיסוי הירוק.

שאלות ותשובות | כדי להתחרות בטסלה? מאחורי המיזוג המסתמן של ניסאן והונדה
מובילאיי מציגה למשקיעים: חזון הרכב האוטונומי יוצא מקיפאון
מבחן דרכים | החל מ-665 אלף שקל: המהפכה החשמלית של פורשה

המהלך הראשון הוא עדכון של "הנוסחה הירוקה", שעל פיה נקבע "הציון הירוק" של הדגמים לצורך חישוב דרגת הזיהום שלהם. הנוסחה המעודכנת עתידה להסיט דגמי בנזין והייבריד רבים לקבוצות זיהום גבוהות יותר מהנוכחיות, ולהפחית את הטבת המס עליהם.

המהלך השני הוא הפחתה רוחבית של עד 4,750 שקל בתקרה השקלית של הטבת המס הירוק, שעומדת כיום על כ-18,400 שקל. ההפחתה תהיה משמעותית במיוחד לדגמי הבנזין וההייבריד "הירוקים" ביותר בשוק, שנמצאים כיום בקבוצות 2 עד 4, ולכן נהנים כיום מרוב ההטבה.

המהלך השלישי הוא הטלת "קנס ירוק" בגובה כ-1,500 עד 7,500 שקל על דגמים שנמצאים בקבוצות הזיהום הגבוהות, 14 ו-15. המהלך הזה אמור היה להוות מעין "מיסוי על רכבי יוקרה" אולם בפועל, רוב הדגמים שישלמו את תוספת "מס הזיהום", הם דגמי SUV "משפחתיים" עם מנועי בנזין ודיזל, שנמצאים בקבוצות האלה. ביניהם דגמים שמבוקשים במיוחד על ידי ציי הרכב, כמו יונדאי טוסון ומאזדה CX5, כמו גם מסחריות דיזל ובנזין.

הדגמים החשמליים פטורים מגזירות המס הירוק, אולם גם הם צפויים להתייקר בשל העלאת מס הקנייה עליהם מ-35% כיום ל-45% בתחילת ינואר. על כל אלה נוספת גם עליית המע"מ.

מתחשיבים בענף עולה, שברבים מדגמי הבנזין וההייבריד העממיים עליית מחירי המחירון כתוצאה משינויי המס המצרפיים הנ"ל צפויה לעמוד בממוצע על כ-4,000 שקל, עם פגיעה ממוקדת בדגמים הזולים ביותר, דוגמת קיה פיקנטו, שצפויים להתייקר בכ-5,000 שקל. משפחתיות "מיינסטרים" עם מנועי בנזין ודיזל, דוגמת סקודה אוקטביה וכו', עשויות להתייקר בעד כ-10,000 שקל, בכפוף להחלטות הסופיות של היבואנים.

בענף מעריכים כי ההתייקרות בפועל תורגש "בכיס" של הלקוחות בשני גלים, בהתאם לרמות המלאי של כל דגם וכל יבואן. דגמים שיש להם בארץ מלאי משמעותי, שכבר שוחרר במס הנוכחי, יתייקרו במחירונים, אך בפועל מחירם יעלה רק לקראת הרבעון השני או השלישי, או עד תום המלאים.

מנגד, בדגמים שהמלאים שלהם מצומצמים יחסית, הההתייקרות תהיה מיידית. על פי הערכות, עד סוף החודש יהיו בנמלים ובמגרשי הערובה של היבואנים מעל 80 אלף כלי רכב, ששוחררו מהמכס במס "הישן". חלקם עשויים ליהנות מהנחות ברבעון הראשון, ואולי אפילו ברבעון השני של 2025.

בעלי הרכב הצמוד יספגו מהלומה מיידית

עם זאת "המכה" תורגש מיידית בינואר בכיסם של מקבלי הרכב הצמוד בישראל, בגלל שתי סיבות. הראשונה היא צפי להתייקרות חדה במחירי הליסינג של חוזים חדשים מינואר. מחירי הליסינג בחוזים נגזרים ממחירי המחירון הרשמיים שמפרסמים היבואנים בתחילת השנה, ולא מ"מחירי השוק" של כלי הרכב בפועל.

בחברות הליסינג כבר ביצעו בחודשים האחרונים רכישות עתידיות של עשרות אלפי כלי רכב במיסוי הנוכחי, כדי להגדיל את הרווחיות על חוזי הליסינג.

הסיבה השנייה היא עלייה מיידית בגובה זקיפת שווי השימוש החודשי, שמשלמים מקבלי כלי רכב צמודים חדשים. מס שווי השימוש מחושב ישירות כאחוז ממחיר המחירון הרשמי של היבואנים. בין השאר "ייענשו" בעליית שווי השימוש ובהתייקרות מחירי הליסינג גם קרוב לעשרת אלפים קציני צה"ל, שיקבלו ב-2025 רכב ליסינג צמוד במסגרת מכרז הליסינג החדש של צה"ל, שצפוי להיסגר בקרוב. 

זרם הרכבים החדשים לא מפסיק לנחות בישראל, בעיקר במגזר החשמלי. הנה הדגמים שתגברו את ההיצע המקומי השבוע

"שלמה מוטורס" מוטורס החלה את השיווק בישראל של גרסת הפלאג־אין של הקרוס־אובר Seal U, שעד כה שווק בגרסה חשמלית לגמרי. הרכב שומר על הממדים של הדגם החשמלי אולם החרטום מתאפיין בעיצוב שונה וההנעה שלו משלבת מנוע בנזין 1.5 ליטר, סוללה בקיבולת של 18.3 קילוואט ומנוע חשמלי בודד או שני מנועים חשמליים בהתאם לגרסה.

הגרסה החד-מנועית מייצרת הספק משולב של 218 כ"ס ומסוגלת לנוע על חשמל בלבד למרחק של עד 80 ק"מ. מחירה כ־210 אלף שקלים. הגרסה כפולת המנועים מייצרת 324 כ"ס, מאיצה ל־100 ב־5.9 שניות ומסוגלת לנוע על חשמל לטווח של עד 70 ק"מ. מחירה כ־235 אלף שקלים.

Seal U / צילום: יח''צ
 Seal U / צילום: יח''צ

כל הדגמים מגיעים עם אבזור תקני מקיף שכולל בין השאר ריפוד עור מלאכותי, חלון גג פנורמי עם וילון חשמלי, מושבים קדמיים חשמליים, דלת אחורית חשמלית, חבילה מקיפה של מערכות בטיחות אקטיביות ועוד.

סדאן חדשה של צ'רי

קבוצת פריזבי החלה לשווק בישראל את משפחתית הסדאן החדשה של צ'רי הסינית "ARIZZO 8" עם הנעת פלאג־אין מתקדמת. אורכה של המכונית 4.75 מ', רוחבה 1.83 מ' ואורך בסיס הגלגלים שלה 2.77 מ'. תא המטען הוא בנפח 402 ליטר.

מערכת ההנעה של הרכב כוללת מנוע 1.5 ליטר בנזין, מנוע חשמלי חזק וסוללה של 18.3 קילוואט, שמאפשרת טווח חשמלי של עד 105 ק"מ. ההספק המשולב התיאורטי הוא כ־347 כ"ס והתאוצה מאפס ל־100 קמ"ש מתבצעת ב־7.8 שניות. הרכב מוצע עם שתי חבילות אבזור, ששתיהן כוללות שני מסכים דיגיטליים, ריפוד עור מלאכותי, מושבים קדמיים חשמליים, חישוקי 18 אינץ' ועוד. המחירים נעים בין כ־174 ל־180 אלף שקל.

צ'רי אריזו 8 פלאג־אין / צילום: יח''צ
 צ'רי אריזו 8 פלאג־אין / צילום: יח''צ

הג'וניור של אלפא רומיאו

חברת סמלת החלה לשווק את הקרוס־אובר הקומפקטי "ג'וניור" של אלפא רומיאו בגרסת בנזין או בגרסה חשמלית לגמרי. אורכו של הרכב 4.17 מ', רוחבו 1.78 מ', גובהו 1.53 מ' ובסיס גלגלים באורך 2.56 מ'. דגם הבנזין מצויד במנוע 1.2 ליטר טורבו עם 136 כ"ס, פלוס סיוע היברידי "קל", שמוסיף עוד כ־28 כ"ס תחת עומס. הרכב מאיץ מאפס ל־100 קמ"ש ב־8.9 שניות ורושם צריכת דלק מוצהרת של כ־20.4 ק"מ לליטר. מחירו מתחיל ב־170 אלף שקל.

alfa romeo junior veloce / צילום: יח''צ
 alfa romeo junior veloce / צילום: יח''צ

הגרסה החשמלית מצוידת במנוע חשמלי קדמי בהספק 156 כ"ס ובסוללה של 54 קילוואט עם טווח מוצהר של עד 411 ק"מ. הדגם תומך בטעינה מהירה בקצב של עד 100 קילוואט ומחירו מתחיל בכ־190 אלף שקל.