חברת גלובל ריטייל, המפעילה את רשת הסופרמרקטים קרפור שהושקה בישראל לפני כשנתיים, רשמה עלייה דו-ספרתית של 10% במכירותיה אשתקד, לכ-3.34 מיליארד שקל. זאת, בין היתר, כתוצאה מגידול במכירות של הסניפים שהוסבו למותג האירופי החל מחודש מאי 2023, מהשפעות שיפוצי סניפים שבוצעו באותה שנה ואשר היו סגורים בעת השיפוץ, ומפתיחת סניפים חדשים תחת המותג Carrefour, וזאת כחלק מתוכנית התייעלות שהחברה מבצעת במהלך השנים האחרונות.
● הדרמה בבורסה: המדד שחוטף במיוחד והמניות שדווקא מככבות
● הישראלית שאיבדה כ-85% מהשיא, וזאת שצללה ב-40% תוך שבוע
בד-בבד עבר מגזר קמעונאות המזון של אלקטרה צריכה, שכולל בעיקר את פעילותה של רשת קרפור (וגם פעילות סבן אילבן שנסגרה), רווח תפעולי (לפני הכנסות אחרות נטו והוצאות רה ארגון) של 108 מיליון שקל בסיכום השנה שעברה, מול הפסד של 45 מיליון שקל בשנת 2023 בסעיף מגזרי זה. אלקטרה צריכה סיכמה את השנה שעברה, בפעילות מגזר המזון, עם הפסד מפעילות נמשכת של 43 מיליון שקל, שיפור ניכר מול הפסד של 241 מיליון שקל בשנת 2023. יודגש כי בשני הרבעונים האחרונים מציג מגזר קמעונאות המזון של אלקטרה צריכה רווח מפעילויות נמשכות.
גלובל ריטייל, שהוקמה על בסיס רשת יינות ביתן-מגה, מפעילה כיום 145 סניפים בפריסה ארצית, רובם הגדול (141) תחת המותג קרפור. סניפי החברה פרוסים על שטחי מסחר בגדלים שונים.
פעילות החברה מתמקדת בעיקר בסניפים שכונתיים ובמרכזי הערים בעיקר תחת המותג Carrefour. בנוסף, גלובל ריטייל מפעילה ארבעה אתרי מכר מקוונים המשמשים את לקוחות החברה, כשהעיקרי שבהם הוא Carrefour Online. החברה פועלת להסבת ארבעה סניפים נוספים של מגה בעיר ויינות ביתן עד לסוף השנה הנוכחית לקרפור. לפי מצגת של אלקטרה צריכה, הרשת מייבאת כ-1,650 מוצרים תחת המותג קרפור.
קרפור אף זכתה להתייחסות של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בראיון לגלובס מסוף השבוע: "לקח להם שנתיים, ועשו להם את המוות", אמר שר האוצר לגלובס והוסיף: "להכניס לפה 3,000 מוצרים בלבד מתוך 30 אלף מוצרים שיש להם במחסנים שלהם באירופה. תן להם להביא לפה את כל ה-30 אלף. עכשיו הם יוכלו לעשות זאת, ואני חושב שייכנסו עוד שחקנים וייכנסו גם יותר קטנים", הוסיף.
"גם אנחנו יכולים להכניס שותפים"
"עמדנו בכל מה שהבטחנו למשקיעים ערב שנת 2024", אומר מנכ"ל אלקטרה צריכה צביקה שווימר לגלובס. "נמשיך להביא מוצרים. כיום קרפור הוא אחד המותגים האהובים בישראל - ועבורנו זו דרמה".

צביקה שווימר, מנכ''ל אלקטרה צריכה / צילום: איל יצהר
לעניין ההפסד, הסביר שווימר, המשמש גם כיו"ר של גלובל ריטייל, המנוהלת על ידי מיכאל לובושיץ, כי מדובר בעלויות החוב הכבד שנטלה הרשת (כולל התחייבויות לזמן ארוך בגין חכירה של כ-2 מיליארד שקל): "יש לנו הוצאות מימון כבדות. מצד שני, יש לנו גם 2 מיליארד שקל הפסדים לצורכי מס, שזה נכס".
באלקטרה צריכה מעריכים את שווייה של גלובל ריטייל בכמיליארד שקל - הרבה פחות משווי הרשתות המובילות בישראל (שופרסל מוערכת במעל 10 מיליארד שקל, ורמי לוי בכ-3.5 מיליארד שקל).
לדברי שווימר, "אנחנו בוחנים אם ננפיק את הרשת כחלק מחברה-בת, אלקטרה קמעונאות, אבל יש הרבה דרכים לטפל בחוב. למשל, ראינו שרשת המחשבים KSP מכניסה כיום שותפים - גם אנחנו יכולים להכניס שותפים".
אלקטרה צריכה חוזרת לחלק דיבידנד
אלקטרה צריכה עצמה - שמנהלת גם רשתות קמעונאות בתחום החשמל (מחסני חשמל ושקם אלקטריק) ומייבאת ומפעילה חנויות ביגוד ספורט (אדידס, קולמוביה) לצד פעילות המזגנים המסורתית שלה - רשמה אשתקד הכנסות של 7.4 מיליארד שקל, עלייה של 14%, זאת בין היתר הודות לגידול בפעילות קרפור, אבל גם משיפור בקמעונאות החשמל וכן מפעילות מגזר הספורט והפנאי. בשורה התחתונה הציגה החברה רווח נקי של 52 מיליון שקל מול הפסד של 101 מיליון שקל בשנת 2023, ולאחר שנתיים היא חוזרת לחלק דיבידנד לבעלי המניות (של 40 מיליון שקל).
המנכ"ל שווימר זכה אשתקד לשכר בעלות של 6.1 מיליון שקל, שהורכב משכר של 2.1 מיליון שקל, בונוס של 1.5 מיליון שקל ותגמול מבוסס מניות של 2.4 מיליון שקל. שכר בעלות גבוהה ממנו קיבלו יורם בדש ושמואל (שמוליק) מנדזיצקי, מנהלים משותפים של מגזר קמעונאות החשמל בקבוצה (האחראי בין היתר על רשת מחסני חשמל), שעמד על 7.5 ו-7.3 מיליון שקל בהתאמה.
מניית אלקטרה צריכה נפלה ב-6.5% במהלך המסחר היום (א'), לשווי שוק של 2.4 מיליארד שקל. בשנה החולפת המניה עדיין עלתה בכ-10%, אך בשלוש השנים האחרונות שבהן רכשה החברה את השליטה ברשת יינות ביתן והפכה אותה לקרפור, המניה נחתכה ב-44%.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.