אייל גפני נכנס באחרונה לתפקיד מנכ"ל הבנק הדיגיטלי ONE ZERO, המנסה לנגוס בנתחי השוק של הבנקים הוותיקים. בשיחה עם כתב גלובס, חזי שטרנליכט, בכנס עושים לונג על ישראל, כנס ההשקעות של גלובס, מדבר גפני על ביצועי הבנק החדש: "אחד מכל שלושה חשבונות חדשים שנפתחים היום בבנקים הוא אצלנו".
● כנס ההשקעות של גלובס | מנכ"ל כלל ביטוח ופיננסים: "להשקיע באג"ח ממשלת ישראל זה הדבר הנכון עכשיו"
● כנס ההשקעות של גלובס | אלונה בר און: "כשהאבק ישקע יישארו כמה מוסדות אמינים לחזור אליהם, גלובס יהיה אחד מהם"
לדברי גפני, ניצני התחרות באים לידי ביטוי גם אצל ציבור המשקיעים. "עד לפני שנה-שנתיים, 90% מתיקי ניירות הערך הוחזקו אצל הבנקים המסורתיים. היום זה מתחיל להשתנות", הסביר. "היום בערך 30% מהתיקים החדשים נפתחים מחוץ לבנקים (המסורתיים - א"ד). אנחנו שאלנו את עצמנו למה בכלל אנשים ממשיכים להשקיע דרך הבנקים המסורתיים, כשהם יודעים שזה יקר בצורה לא נורמלית, עם עמלות מטורפות ושערי המרת מט"ח. עשינו בדיקות כדי להבין את התופעה.
"בסוף, יש כמה דברים שהלקוח בודק: איפה נוח וזמין, והאם יש ביטחון במקום, כאשר עבור רוב הלקוחות התשובה לשאלת האמון היא הבנקים. מצד שני, בבתי השקעות המחיר יותר טוב. שאלנו את עצמנו מה יקרה אם נחבר את כל העולמות האלה יחד, מה יקרה אם הלקוח יוכל לקבל גם זמינות של הכסף שלו, גם מערכת נוחה ופשוטה, גם ביטחון של בנק וגם מחיר סופר אטרקטיבי. החלטנו להציע בעצם לכל מי שסוחר דרך ONE ZERO את האפשרות לעשות את זה בלי לשלם את כל העמלות המיושנות".
לשאלה האם לקוחות הבנק הדיגיטלי הם צעירים בעיקר, השיב גפני: "טווח הגילאים הוא לרוב בני 35-55, כך שלא הבכרח צעירים. אנחנו רואים שהרוב הגדול של הלקוחות הם גברים".
כאשר נשאל על רווחי העתק של הבנקים, שעומדים על עשרות מיליארדי שקלים, ועל הצורך בשיפור התחרות בענף, ענה גפני כי "אנחנו רואים את רווחי הענק והפער שאני תמיד שם לב אליו הוא שבטח כל אחד בקהל כאן חושב שהוא לא משלם כלום לבנק שלו. ואז צריך לשאול, מי אלה כל האנשים האלה שמשלמים לבנקים את כל הכסף?".
והמשיך, "בשנה-שנתיים האחרונות, כ-9% מהפיקדונות שהתווספו במערכת הבנקאית - אצלנו". עוד הוא הסביר כי "אנחנו מציעים ללקוחות לסגור כספים מהעו"ש בפיקדון, ולקבל עליו 4% תשואה למשל, גם אם זה אומר שנשלם ריבית גבוהה יותר".
אפשר לפתור בקלות את עושק העו"ש
"עושק העו"ש" - כך מכנה גפני את המצב הנוכחי שבו נוח לבנקים לשמור את כספי הציבור בחשבונות עובר ושב עם תשואה אפסית. "את הסיפור של עושק העו"ש אפשר לפתור בקלות. בלי להיות דמגוג, אני אגיד שבסוף זה סיפור של מודעות ושל חלופות. כל מה שצריך זה ליידע את הלקוחות מה האופציות שלהם.
"אנחנו מיידעים לקוחות כל הזמן כשיש להם יתרה עודפת בעו"ש, כשהיא גבוהה מסכום מסוים, ואנחנו גם מיידעים אותם מה קורה בכיוון ההפוך - לפני שהם נכנסים לאוברדראפט".
גפני נשאל לדעתו על רפורמת הבנקאות הפתוחה. "בעיניי מדובר בקסם. זה אומר שכל אחד מאיתנו, בתור לקוח של בנק, אחראי על המידע שלו ויכול לקחת אותו איתו בכיס ולתת גישה למידע הזה לכל מי שהוא רוצה. אז באמת במערכת הבנקאית יש אחוזים בודדים של אימוץ של בנקאות פתוחה. אבל ב-ONE ZERO זה ממש לא ככה.
"יותר מ-20% מהלקוחות מחברים כרטיסי אשראי וחשבונות בנק אחרים ל-ONE ZERO והם רואים במקום אחד את כל הכסף שלהם. כך הם מקבלים תובנות שאומרות להם מתי כדאי להם להעביר כסף ולאן. גם בנק ישראל צריך לעשות מאמצים כדי שיבינו שזה נותן המון המון כוח ללקוחות".
***הכנס בשיתוף כלל ביטוח ופיננסים ובחסות בנק ONE ZERO ורציו אנרגיות
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.