תוכנית המכסים של טראמפ עשויה להביא לישראל רכבים ב"הזדמנות חד־פעמית"

גל של רכבים צפוי להגיע אלינו בקרוב • אחרי שהיצרנים הסינים כבשו את אירופה עם דגמים עממיים יחסית, הם נערכים כיום "לכבוש" את היבשת גם עם דגמי פרמיום יקרים • חברת מאזדה תציג בשבוע הבא בתערו כת שנחאי את הקרוס־אובר פלאג־אין החדשה EZ־60, שמבוסס על פלטפורמה של חברת שנגאן הסינית • השבוע בענף הרכב

כלי רכב חדשים. עודפי הייצוא עוברים לייבוא מקביל / צילום: Shutterstock
כלי רכב חדשים. עודפי הייצוא עוברים לייבוא מקביל / צילום: Shutterstock

בחודשים הקרובים צפוי לנחות בישראל גל משמעותי של כלי רכב חדשים בתקינה אמריקאית מתוצרת יצרנים אירופים, יפנים וקוריאנים. כך מעריכים מקורות בענף הרכב. היבוא נובע מהשיבושים בשרשרת הייצור והאספקה של תעשיית הרכב הגלובלית בעקבות הטלת המכסים בגובה 25% על כל כלי הרכב המיובאים לארה"ב, החל מה־4 באפריל.

בלעדי | טראמפ אולי דחה את מרבית המכסים, אבל יש תחום אחד שימשיך להיפגע. כך ישראל נערכת
הנתונים שמגלים: כמה זמן אנחנו נמצאים כל יום בדרך לעבודה

הנשיא טראמפ אומנם העניק בינתיים פטור לזמן קצוב מהמכס לכלי רכב מתוצרת קנדה ומקסיקו, שמיובאים לארה"ב. אולם בתחילת מאי צפויים כל כלי הרכב שנמכרים בארה"ב לספוג מכס גבוה על חלקים שלהם, שמיובאים מחו"ל, ובהם נעשה שימוש בתהליך הייצור. הממשל עדיין לא פרסם את רשימת החלקים אולם כבר ידוע כי המכס יוטל גם על כלי רכב שמיוצרים בארה"ב עצמה.

המכסים עתידים להביא להתייקרות משמעותית של כלי הרכב הנמכרים בארה"ב, עד כדי 20%, ובמקרים מסוימים לגרום לפגיעה בתחרותיות של דגמים רבים או לייצר הפסדים ליצרנים אם יחליטו לספוג את ההתייקרות. לפיכך מעכבים כיום יצרנים רבים מאות אלפי כלי רכב חדשים, שיוצרו עוד לפני הטלת המכסים בנמלים בתוך קוריאה, אירופה, יפן ובארה"ב עצמה, בהמתנה להתפתחויות.

המלאים של כלי הרכב הללו הם בתקינה אמריקאית, ולכן ניתן לייצא אותם רק למספר מוגבל של מדינות בעולם, וישראל היא אחת מהן. מקורות בענף אומרים כי לאחרונה החלו חלק מהיצרנים להפעיל את מערכי היצוא המקביל שלהם (Parallel Export) כדי לנקז ולהיפטר ממלאים של דגמים מסויימים במהירות באמצעות מחירים נמוכים משמעותית ממחירי היצוא המקובלים, לעיתים במחירי עלות הייצור.

"הזדמנות חד־פעמית"

יצוין כי היצוא המקביל הוא ערוץ "חצי רשמי" של יצרני הרכב הגלובליים, שמיועד בשגרה לייצא עודפי ייצור למדינות - שאליהן ליצרנים אין יכולת לייצא ישירות בשל מגבלות פוליטיות ובטחוניות או בשל חוסר כדאיות כלכלית. הוא מתבצע בדרך כלל דרך מדינות מתווכות כמו דובאי. אולם בענף אומרים כי לאחרונה נוצר קשר בין הערוצים הללו לבין יבואנים ישירים ועקיפים בישראל בשל דחיפות בעיית המלאים. עוד מציינים בענף כי לא כל הדגמים רלוונטיים לשוק הישראלי, אולם במקרים מסוימים מדובר ב"הזדמנות חד־פעמית". על פי הערכות כלי הרכב ייובאו לישראל גם באמצעות יבואנים עקיפים וגם באמצעות יבואנים ישירים. 

דגמי הפרימיום של ZEEKR ו־BYD ירחיבו נוכחות בישראל בחודשים הבאים

אחרי שהיצרנים הסינים כבשו את אירופה עם דגמים עממיים יחסית, הם נערכים כיום "לכבוש" את היבשת גם עם דגמי פרמיום יקרים, שמכוונים לטריטוריה של מותגי היוקרה האירופים והיפנים. ב־10 באפריל ערכה חברת BYD השקה אירופית רשמית במילאנו למותג היוקרה Denza של הקבוצה, שישווק באירופה החל מסוף השנה.

המותג מתמקד ברכבי SUV גדולים ובכלי רכב ספורטיביים ובשלב הראשון הוצג הדגם Z9 GT, שמיועד להתחרות בדגמים כמו טאייקן ופאנמרה. הרכב ניצב על פלטפורמה ממוחשבת שפיתחה החברה, עם שליטה נפרדת בכל אחד מהגלגלים. היא מאפשרת בין השאר לבצע סיבוב "על המקום", לשמור על יציבות גם במקרה של פיצוץ גלגל במהירות גבוהה ועוד.

DENZA-GT / צילום: יח''צ
 DENZA-GT / צילום: יח''צ

לרכב, שאורכו למעלה מ־5.1 מ', יש הנעת פלאג אין עם הספק של כ־860 כ"ס וטווח נסיעה על חשמל של יותר מ־200 ק"מ בזכות סוללה של 38 קילוואט. בסין המחיר מתחיל בכ־47,500 דולר, עשרות אחוזים פחות מהמחיר של דגמים מקבילים מתוצרת היצרנים הגרמנים המובילים. החברה הודיעה במילאנו כי השיווק באירופה יתבצע באמצעות רשת נפרדת מזו של BYD עם אולמות תצוגה ומערך שירות ייעודי.

ואילו ZEEKR, המתחרה מבית קבוצת GEELY, תגיע בתחילת 2026 לאירופה עם דגם ה־07GT המפואר בגרסאות סדאן וסטיישן. אורכה של המכונית 4.87 מ', רוחבה 1.9 מ' ובסיס הגלגלים שלה באורך 2.92 מ'.

ZEEKR-GT07 / צילום: יח''צ
 ZEEKR-GT07 / צילום: יח''צ

היא מוצעת בשלב הראשון בגרסאות חשמליות עם מנוע אחד או שני מנועים והספק של עד 637 כ"ס ועם טווחי נסיעה שנעים בין 585 ל־825 ק"מ בתקן הסיני, בהתאם לגרסה. הדגם ממוצב בסין מתחת לדגם ה־001 שנמכר בישראל בכ־300 אלף שקל ומחירו שם נע בין כ־27 ל־36 אלף דולר. בישראל עשוי המחיר לנוע סביב 250 אלף שקל. בהמשך יגיע גם דגם פלאג-אין.

תחליף ל־CX5: מאזדה מציגה קרוס־אובר פלאג־אין חדש מתוצרת סין

חברת מאזדה תציג בשבוע הבא בתערוכת שנחאי את הקרוס־אובר פלאג־אין החדשה EZ־60, שמבוסס על פלטפורמה של חברת שנגאן הסינית, שותפת הייצור של מאזדה בסין. הדגם ייוצא לאירופה ולשווקים נוספים כבר בחודשים הבאים תחת השם CX־6E וככל הנראה הוא יחליף באירופה את ה־CX־5 הוותיק, שלא יעמוד ככל הנראה בדרישות הזיהום של יורו 7 ובתקינה האירופית העדכנית.

מאזדה EZ 60 / צילום: יח''צ
 מאזדה EZ 60 / צילום: יח''צ

המפרט הסיני של הדגם החדש, שפורסם השבוע, כולל מערכת הנעה שמשלבת מנוע בנזין 1.5 ליטר ומנוע חשמלי עם הספק כולל של 225 כ"ס וסוללה בקיבולת של 31.7 קילוואט־שעה, שמאפשרת טווח חשמלי של עד 160 ק"מ בתקן הסיני. אורכו של הרכב 4.85 מ', רוחבו 1.93 מ', גובהו 1.62 מ' ובסיס הגלגלים שלו באורך 2.9 מ'. כמו כן, תוצע גם גרסת חשמלית מלאה. המחיר טרם פורסם.