סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים
23:00
יום המסחר בניו יורק ננעל תחת לחץ מכירות מוגבר, המורגש בעיקר במניות הטכנולוגיה והצמיחה. מדד הנאסד"ק הוביל את המגמה השלילית ונסוג ב-2%, בעוד מדד ה-S&P 500 איבד 1.3%. מנגד, מדד הדאו ג'ונס שמר על יציבות סביב רמת הבסיס.
בגזרת המניות האינדיבידואליות, הטלטלה בשווקים מובלת על ידי סקטור שבבי הזיכרון, שרשם ירידות חדות ברחבי העולם (לאחר קריסה של יותר מ-12% בענקית הדרום-קוריאנית SK Hynix). בוול סטריט, מניית מיקרון הובילה את המגמה השלילית יחד עם סנדיסק וסיגייט . גם ענקיות הסמיקונדקטור האחרות סופגות אש, כאשר קוואלקום , AMD ואינטל נחלשו.
מנגד, המדדים נחלצו מהשפל היומי הודות לביקושים במניות דפנסיביות ובחלק מענקיות הטכנולוגיה מחוץ לחומרת השבבים, כמו מיקרוסופט ואמזון. הבולטת מעל כולן היא מניית IBM , בעקבות העלאת המלצה מצד ג'יי.פי מורגן לדירוג "משקל יתר". לצדה, מניות כמו וולמארט , פרוקטר אנד גמבל ומרק רשמו עליות וסיפקו תמיכה לשוק, בעוד מניית ספייס אקס בלטה אף היא.
במקביל, הסנטימנט השלילי גלש גם לשוק הסחורות ולנכסי הסיכון. חוזי האנרגיה נסחרו במגמת ירידה חדה והביאו את מחירי הנפט לרמתם הנמוכה ביותר מאז פרוץ מלחמת איראן בסוף פברואר, וזאת על רקע מעקב המשקיעים אחר המגעים בין ארה"ב לאיראן לסיום העימות במזרח התיכון. מחיר הנפט הגולמי (WTI) השיל 0.9% ונקבע סביב 73.21 דולר לחבית - הרמה הנמוכה ביותר מאז ה-2 במרץ (יום המסחר הראשון לאחר פרוץ העימות). מחיר נפט מסוג ברנט איבד 1.1% ונסגר ברמה של 77.08 דולר לחבית. הלחץ הבולט ביותר בסקטור נרשם בגזרת הגז הטבעי, שהציג נסיגה של 3% לרמה של 3.16 דולר. מגמת המכירות לא פסחה גם על שוק הקריפטו, כאשר המטבע המוביל, הביטקוין, איבד כ-3.2% ומחירה של יחידה נקבע על 62,283 דולר.
22:23
יום המסחר בניו יורק מתנהל תחת לחץ מכירות מוגבר, המורגש בעיקר במניות הטכנולוגיה והצמיחה. מדד הנאסד"ק מוביל את המגמה השלילית עם נסיגה חדה של 2.1%, בעוד מדד ה-S&P 500 מאבד 1.3%. מנגד, מדד הדאו ג'ונס מציג יציבות יחסית ומספק כרית ביטחון לשוק הרחב עם ירידה מזערית בלבד של 0.1%.
בגזרת המניות האינדיבידואליות, הטלטלה בשווקים מובלת על ידי סקטור שבבי הזיכרון, שרושם ירידות חדות ברחבי העולם (לאחר קריסה של יותר מ-12% בענקית הדרום-קוריאנית SK Hynix). בוול סטריט, מניית מיקרון מובילה את המגמה השלילית עם צניחה של 11%, בעוד סנדיסק משילה 12% וסיגייט נסוגה בלמעלה מ-6%. גם ענקיות הסמיקונדקטור האחרות סופגות אש, כאשר קוואלקום מאבדת 8%, AMD יורדת ב-5% ואינטל נחלשת ב-4%.
מנגד, המדדים נחלצים מהשפל היומי הודות לביקושים במניות דפנסיביות ובחלק מענקיות הטכנולוגיה מחוץ לחומרת השבבים, כמו מיקרוסופט ואמזון . הבולטת מעל כולן היא מניית IBM , שמזנקת ב-5% בעקבות העלאת המלצה מצד ג'יי.פי מורגן לדירוג "משקל יתר". לצדה, מניות כמו וולמארט , פרוקטר אנד גמבל ומרק רושמות עליות ומספקות תמיכה לשוק, בעוד מניית ספייס אקס בולטת אף היא עם זינוק של 6%.
לצד הטלטלה בסקטור הטכנולוגיה, תשע מניות במדד ה-S&P 500 הצליחו לרשום היום הישג יוצא דופן וטיפסו לשיא כל הזמנים. המגמה בולטת במיוחד בסקטור הפיננסים והביטוח, שבו רשמו ענקיות כמו בנק אוף ניו-יורק מלון ו-State Street רושמות שיאים היסטוריים, לצד חברות הביטוח Allstate , Travelers ו-Globe Life. אליהן הצטרפה גם ענקית המשקאות מונסטר , שנסחרת ברמות הגבוהות ביותר מאז הונפקה בנאסד"ק ב-1992.
מנגד, רק שלוש מניות רשמו היום שפל חדש של 52 שבועות. בראשן בולטת חברת הטכנולוגיה פלנטיר , שצנחה לרמת שפל שלא נראתה מאז מאי 2025. לצידה, ענקית הפרסום הדיגיטלי טרייד דסק ומפעילת הפיצריות דומינוס פיצה נסוגו לרמות שפל שלא נרשמו מאז פרוץ מגפת הקורונה באפריל ומרץ 2020.
בשוק החוב האמריקאי, תשואות איגרות החוב הממשלתיות רושמות ירידות, וזאת על אף החששות מהעלאות ריבית מצד הפדרל ריזרב בראשות קווין וורש, חששות אשר מעיבים על מניות הטכנולוגיה ברחבי העולם. המשקיעים מעתיקים כעת את מרכז הכובד להמתנה לנתוני מדד ה-PCE, מדד האינפלציה המועדף על הבנק המרכזי, שצפוי להתפרסם ביום חמישי ועל פי התחזיות עשוי להצביע על עלייה ברכיב הליבה לעומת חודש אפריל.
במסחר הנוכחי, התשואה על איגרת החוב הממשלתית ל-10 שנים משילה 2 נקודות בסיס ונסחרת ברמה של 4.49%. במקביל, התשואה על האיגרת לשנתיים, הרגישה יותר לשינויי מדיניות הריבית בטווח הקצר, נסוגה ב-4 נקודות בסיס לרמה של 4.19%, יום לאחר שנגעה ברמתה הגבוהה ביותר מאז פברואר 2025. באפיק הארוך, התשואה ל-30 שנה רושמת ירידה קלה ונסחרת ברמה של 4.94%.
במקביל, הסנטימנט השלילי גולש גם לשוק הסחורות ולנכסי הסיכון. חוזי האנרגיה נסחרים במגמת ירידה, כאשר מחיר הנפט הגולמי (WTI) משיל 0.8% לרמה של 73.27 דולר לחבית, ומחיר נפט מסוג ברנט מאבד 1.1% ונסחר ברמה של 77.08 דולר. הלחץ הבולט ביותר בסקטור נרשם בגזרת הגז הטבעי, המציג נסיגה של 3% לרמה של 3.155 דולר. מגמת המכירות לא פוסחת גם על שוק הקריפטו, כאשר המטבע המוביל, הביטקוין, נסוג ב-3.2% ומחירה של יחידה נקבע על 62,259 דולר.
20:54
בניגוד למגמה השלילית במגזר הטכנולוגיה הרחב בוול סטריט, מניית חברת אבטחת המידע ורוניס בולטת עם עלייה של למעלה מ-13%. הזינוק מגיע בעקבות דיווחים לפיהם החברה בוחנת אפשרויות אסטרטגיות, כולל מכירה עצמית, לאחר שקיבלה גילויי עניין ראשוניים מצד ענקיות פרייבט אקוויטי ובהן בלקסטון , Thoma Bravo ו-Vista Equity Partners. העניין הגובר בספקיות אבטחת נתונים מתמרץ את הסקטור, במיוחד על רקע התגברות מתקפות הסייבר המבוססות על בינה מלאכותית אוטונומית.
לצד ההתעניינות, מאליק אחמד חאן, אנליסט מורנינגסטאר, מצנן מעט את ההתלהבות ומצביע על האתגרים המבניים של החברה בסביבה הנוכחית: "בעוד שהעלייה בביקוש לפרטיות ואבטחת מידע מהווה רוח גבית לעסקיה של ורוניס, להערכתנו, החברה עשויה להתמודד עם תחרות קשה מצד שחקניות ציבוריות גדולות יותר, כמו חברות הענן הגדולות (ההיפר-סקיילרס, שבהן מאוחסן מרבית המידע מלכתחילה), לצד סטארט-אפים קטנים בבעלות פרטית".
20:34
המסחר במגזר הטכנולוגיה העולמי מתנהל כעת תחת לחץ מכירות כבד. בעוד מדד הדאו ג'ונס שומר על יציבות סביב התחזקות של 0.3%, מדדי הנאסד"ק וה-S&P 500 נסוגים ב-1.3% וב-0.9% בהתאמה, כשהם מובלים על ידי ירידות חדות ביצרניות השבבים מיקרון וסנדיסק .
במרכז העניין, נמצאת התנודתיות הגוברת בסקטור שבבי הזיכרון, שהיה לאחד הנהנים המרכזיים משיגעון ה-AI מתחילת השנה. אנליסטים בשוק מסמנים את השקתה של תעודת הסל Roundhill Memory ETF (המרכזת חשיפה לענקיות המגזר מיקרון, סמסונג ו-SK Hynix) כגורם המעצים את התנודות החדות בשוק. הקרן, המנהלת 21 מיליארד דולר ורשמה תשואה של 160% מאז אפריל, משילה כעת כ-13%.
סטיב סוסניק, האסטרטג הראשי של Interactive Brokers, מסביר את השפעת הקרן על השוק: "הקרן הושקה בתקופה שבה העניין במניות שבבי הזיכרון היה בשיאו, והיא הפכה את הגישה למניות בדרום קוריאה וביפן, בעיקר ל-SK Hynix וסמסונג, לקלה ונגישה באופן יוצא דופן עבור משקיעים גלובליים."
ברקע למסחר, מדד התנודתיות (VIX) עולה בכמעט 9% לרמה של 18.85 נקודות, מה שמצביע על עליית מפלס החשש בקרב המשקיעים, על אף רוח גבית זמנית לכלכלה הריאלית מאירועי המונדיאל ומסימני התקדמות בשיחות המדיניות מול איראן.
מנית חברת החלל והבינה המלאכותית של אילון מאסק, ספייס אקס , עולה כעת, בכ-6%, ומתאוששות מרצף ירידות של שלושה ימים בהם איבדה המניה כ-24% מערכה.
19:45
המסחר בניו יורק מתנהל כעת במגמה מעורבת. מדד ה-S&P 500 מאבד כ-1% ומדד הנאסד"ק נסוג ב-1.5%, בעוד שמדד הדאו ג'ונס שומר על יציבות סביב רמת הבסיס עם עליה קלה של 0.2%.
בין המניות הבולטות, יצרנית השבבים מיקרון שמשילה יותר מ-10% ומובילה סנטימנט שלילי רחב במגזר הטכנולוגיה, לקראת יום המסחר החלש ביותר שלה החודש. באותו הסקטור, מארוול טכנולוג'י מאבדת 8% וסנדיסק יורדת ב-11%.
מנגד, מניית הטכנולוגיה הוותיקה, IBM , בולטת בניגוד למגמה הסקטוריאלית ועולה בלמעלה מ-4%. הרקע לעלייה הוא שדרוג המלצה ל"משקל יתר" מצד ג'יי פי מורגן, שם מציינים האנליסטים כי "התוכנה ממשיכה לייצר הכנסות חוזרות טובות יותר, שולי רווח, רווחיות ותזרים מזומנים". המניות קיבלו דחיפה נוספת לאחר שהנשיא דונלד טראמפ חתם על צו נשיאותי שמטרתו "להזניק" את תחום המחשוב הקוונטי בארה"ב.
יצרנית שבבי ה-AI, סרבראס סיסטמס , נחלשת בכ-2% לקראת פרסום דוחותיה הכספיים הראשונים כחברה ציבורית. במורגן סטנלי שומרים על גישה חיובית כלפי ארכיטקטורת המוצר של החברה וצופים תוצאות בהתאם לתחזיות המוקדמות.
זטה גלובל הולדינגס , חברת ענן השיווק מבוססת ה-AI עולה ב-7% לאחר דיווח על שיתוף פעולה אסטרטגי עם פלנטיר, במסגרתו תעביר את ענן הנתונים שלה לפלטפורמת Foundry. מניית פלנטיר נסחרת בירידות קלות.
פלקס , יצרנית הרכיבים האלקטרוניים מאבדת יותר מ-2% בעקבות דיווח של סמנכ"ל התפעול על מכירת מניות בשווי כולל של כ-5.2 מיליון דולר (במחיר ממוצע של 144.51 דולר למניה).
מניית חברת החלל וה-AI, ספייס-אקס , מתאוששת ועולה בכ-6%, לאחר שנסחרה מוקדם יותר מתחת למחיר ההנפקה שלה (150 דולר) ובתום רצף של שלושה ימי ירידות. ענקית האנרגיה, אקסון מוביל, רושמת עלייה של כ-1% לאחר החלטת בית המשפט העליון לאפשר המשך ניהול תביעה בגין נכסים שהוחרמו בעבר על ידי ממשלת קובה.
חברת ההנדסה והקבלנות, פרימוריס סרוויסס , מאבדת 22% על רקע הורדת תחזיות, הנובעת מעיכובים וחריגות תקציביות בפרויקטים של אנרגיה מתחדשת, לצד דיווח על עזיבת סמנכ"ל התפעול.
מניית חברת מוצרי הצריכה, אדג'וואל פרסונל קייר , עולה בלמעלה מ-14%. על פי דיווחים בבלומברג, החברה דוחה הצעת רכש בלתי מסויגת מחברת הפרייבט אקוויטי Yellow Wood Partners במחיר של 30 דולר למניה, בנימוק שהתמחור נמוך מדי.
חברת השיט, קרניבל נחלשת ב-6% בעקבות פרסום תחזית חלשה מהצפוי לרבעון השלישי. החברה צופה רווח מתואם של 1.35 דולר למניה ו-EBITDA של 2.88 מיליארד דולר, נתונים הנמוכים מקונצנזוס האנליסטים בשוק.
חברת השכרת הרכב, אוויס , עולה ב-3% לאחר דיווח על הגעה להסדר פשרה במזומן בגובה 650 מיליון דולר מול פנטווטר קפיטל.
19:25
מדד ה-S&P 500 נסחר כעת בירידות שערים, בעוד גל המימושים בסקטור הטכנולוגיה שהחל אתמול תופס תאוצה. זאת בהמשך למפולת שספגו השווקים באסיה הלילה, בעקבות צניחה חדה במניות השבבים ורכיבי הזיכרון.
מדד ה-S&P 500 מאבד 1%, מדד הנאסד"ק נסוג ב-1.5%, ואילו הדאו ג'ונס נסחר ביציבות סביב רמת הבסיס. המדדים המרכזיים הצליחו להתאושש מעט מהשפל היומי הודות לעליות במניות דפנסיביות כמו וולמארט , פרוקטר אנד גמבל וג'ונסון אנד ג'ונסון , לצד חברות טכנולוגיה שאינן חשופות ישירות לסקטור השבבים, כמו מיקרוסופט ואמזון . בנוסף, מניית IBM זינקה ב-4% בעקבות העלאת המלצה ל"תשואת יתר" מצד ג'יי.פי מורגן, וגם שרווין ויליאמס ומרק רשמו עליות.
מנגד, יצרניות השבבים האמריקאיות צוללות בהמשך למגמה באסיה. מיקרון צונחת ב-9%, סנדיסק מאבדת 12%, ואינטל נסוגה ב-3%. חברות הענק אדוונס מיקרו דיוויס וקוואלקום משילות 5% ו-10% בהתאמה, בעוד יצרנית הרכיבים סיגייט יורדת בלמעלה מ-6%. הטלטלה בסקטור שלחה את תעודת הסל של הטכנולוגיה (XLK) לירידה של 3%, ואת תעודת השבבים (SMH) לצניחה של 6%. בניגוד למגמה, מניית ספייס אקס עולה בלמעלה מ-4%.
גם אלפאבית (גוגל) ממשיכה במגמה השלילית ומאבדת מעל 1%, לאחר שצנחה ב-5% ביום שני על רקע חששות המשקיעים מעזיבתם של מדעני AI מובילים בחברה.
"הנהנות הגדולות מטרנד ה-AI הן אלו שסופגות את גל המימושים הנוכחי. אני לא חושב שהן יקרות מדי, אבל הן פשוט עמוסות במשקיעים", הסביר אנדרו סלימון, מנהל תיקים בכיר במורגן סטנלי, בתוכנית "Squawk Box" של CNBC. "זה תפס את הלך הרוח של סוחרי המומנטום, וכשזה קורה - מקבלים מימושים חדים כמו אלו שאנחנו חווים כעת. לדעתי זה דווקא תהליך בריא".
חברת סרבראס שהונפקה לאחרונה, תדווח על תוצאותיה הכספיות הלילה לאחר נעילת המסחר, בעוד ענקית השבבים מייקרון תפרסם את דוחותיה מחר לאחר הבאזר.
באירופה, ננעלו השווקים בירידות שערים, כאשר מדד הסטוקס 600 הפאן-אירופי השיל כ-0.6%. ברמה המדינתית, מדד הדאקס הגרמני איבד 0.8%, הקאק הצרפתי השיל 0.7%, ואילו מדד הפוטסי הבריטי ננעל ביציבות, מעט מתחת לרמת הבסיס.
18:32
מניות המחשוב הקוונטי מזנקות היום לאחר שהנשיא טראמפ חתםי על שני צווים נשיאותיים המתמקדים בתחום המתפתח של מחשוב קוונטי. הצווים שואפים לתמרץ פיתוח של מכונות "בעלות רלוונטיות מסחרית" עד לתום תקופת כהונתו, ולהאיץ את לוחות הזמנים למוכנות הממשל מפני מתקפות סייבר המונעות באמצעות טכנולוגיה קוונטית.
הצו הראשון מתמקד בהמרצת יכולות חדשות וקורא לפיתוח מחשב "חזק מספיק למחקר מדעי" עד שנת 2028 - יעד שלדברי הבית הלבן הולך יד ביד עם "עידן חדש של יכולות מסחריות".
צווים אלו נוחתים בעיצומו של ויכוח סוער בקרב משקיעים ובתוך המגזר הקוונטי עצמו לגבי משך הזמן שיידרש למאמצים הראשוניים הללו - השואפים ליישם את עקרונות הפיזיקה הקוונטית כדי לפתור בעיות חישוביות בקצב מהיר מעריכית ממחשבים מסורתיים - להפוך לכדאיים מבחינה מסחרית .
בתוך כך אנבידיה השיקה לאחרונה יכולות כיול חדשות עבור מעבדים קוונטיים. מנכ"ל החברה, ג'נסן הואנג, הפגין בחודשים האחרונים אופטימיות רבה יותר לגבי המועד שבו תושג כדאיות זו, וזאת לאחר שטלטל את התעשייה בשנת 2025 עם התחזית שלו לפיה הגעתם של מחשבים קוונטיים שימושיים בטווח של 15 שנים תהיה "בצד המקדים של ההערכות".
"מדינויות אלו יובילו לצמיחה טרנספורמטיבית בתעשיות קיימות ובתעשיות חדשות לחלוטין", אמר מייקל קרציאוס מנהל משרד המדע והטכנולוגיה של הבית הלבן, בשיחה עם עיתונאים ביום שני .
המניות הנוגעות בדבר עולות במסחר המוקדם. די-ווייב קוואנטום , ריגטי קומפיוטינג ו-IBM עולות.
סנטימנט שלילי בשוק הסחורות והקריפטו. הנפט מסוג ברנט נסוג ב-1.1% ל-77 דולר וחבית נפט מסוג WTI יורדת בכאחוז אחד ל-73.15 דולר; הגז הטבעי משיל 2.6%, הזהב נחלש ב-1.2% ל-4,154 דולר והביטקוין מאבד 2.8% ונסחר סביב 62.5 אלף דולר.
17:27
אורקל דיווחה על צמצום של 13% בכוח האדם הגלובלי שלה במהלך שנת הכספים האחרונה, לאחר שהפחיתה את מצבת העובדים בכ־21 אלף עובדים.
לפי הנתונים שפורסמו בדוח השנתי האחרון של החברה, העסיקה אורקל כ־141 אלף עובדים במשרה מלאה נכון ל־31 במאי 2026, לעומת כ־162 אלף עובדים באותו מועד שנה קודם לכן.
בדוח השנתי נכתב כי הקיטון במספר העובדים נבע ממספר גורמים, ובהם שינויים בהנהלה, עדכונים בפורטפוליו המוצרים, סוגיות ביצועים, שינויים באסטרטגיית החברה, רכישות וכן הרחבת השימוש בבינה מלאכותית (AI) בפעילויות העסקיות.
החברה ציינה כי היא ממשיכה להתאים את המודל העסקי שלה לשינויים בדרישות הטכנולוגיות ולעלייה באימוץ טכנולוגיות בינה מלאכותית.מהנתונים עולה כי בסוף התקופה העסיקה אורקל כמעט 49 אלף עובדים בארה"ב וכ־92 אלף עובדים מחוץ למדינה.
16:50
לאחר הפתיחה הסוערת, הירידות נרגעו מעט ונאסד"ק שכבר צנח בכמעט 3% נסחר עכשיו בירידה של 1.3%. S&P 500 ב-1% ודאו ג'ונס ב-0.3%.
16:30
גל המכירות במגזר הטכנולוגיה נמשך מאז אתמול כאשר מדד הנאסד"ק צונח ב-2.5%.
מניות אלפאבית (גוגל) , אנבידיה ואורקל רושמות כולן ירידות שערים חדות במסחר המוקדם, בהמשך להפסדים הכבדים שספגו מניות הטכנולוגיה הגדולות אתמול.
בולטות במיוחד מניות השבבים - תעודת הסל על השבבים (SOXX ) נופלת, מובילות את הירידות מניות שבבי הזיכרון, מיקרון טכנולוג'י , סנדיסק ווסטרן דיגיטל. זאת בעקבות הצניחה הבוקר בשווקים באסיה כאשר מדד הקוספי (Kospi) של דרום קוריאה צלל ב-10%, תחת משקולת של יצרניות שבבים כמו סמסונג אלקטרוניקס. המדדים באירופה נסחרים אף הם בטריטוריה האדומה, כאשר ענקית הטכנולוגיה ההולנדית ASML נסוגה ב-5%.
ראלי הבינה המלאכותית (AI) שינה כיוון בימים האחרונים, על רקע חששות של משקיעים מההוצאות הכבדות של חברות ה-AI וממהלכי העלאות הריבית המסתמנים מצד הפד. מניית ספייס-אקס (SpaceX) רשמה ירידות מאז ההנפקה הראשונית לציבור האופורית שלה מוקדם יותר החודש, והמשיכה במגמת הירידה גם לקראת צלצול הפתיחה היום.
מחירי הנפט נחלשו לאחר שארה"ב השעתה ביום שני למשך חודשיים את הסנקציות ארוכות השנים על מכירות נפט איראני, מהלך המאותת על התקדמות בשיחות בין וושינגטון לטהראן. החוזים העתידיים על נפט מסוג ברנט נסחרים מתחת לרמה של 78 דולר לחבית - קרוב לרמה בה עמדו בימיה הראשונים של המלחמה של ארה"ב וישראל עם איראן.
16:00
הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי נחתם בין קבוצת דרייב לאינוויז טכנולוג'יס , לקידום פתרונות LiDAR מבוססי AI לתחומי הביטחון והתחבורה החכמה.
הסכם שיתוף הפעולה בין שתי החברות נועד לקדם את שילוב טכנולוגיית ה-LiDAR של אינוויז (InnovizSMART) במערכות ITS (מערכות תחבורה חכמות) ופתרונות אבטחה היקפית של קבוצת דרייב, תוך התמקדות בפרויקט המשותף "ברק לייט גארד" (Barak LightGuard).
15:33
אופוריית ההנפקה של SpaceX ממשיכה להתפוגג: המניה השלימה צניחה של יותר מ־30% בתוך שבוע מהשיא, ונסחרת קרוב למחיר הפתיחה שלה ביום המסחר הראשון - 150 דולר. אתמול המניה צנחה ב-16% ורשמה מחיקת שווי בהיקף של 400 מיליארד דולר - הנתון השני הגבוה ביותר מעולם (במקום הראשון ניצבת אנבידיה, שאיבדה 593 מיליארד דולר ביום מסחר אחד ב-ינואר 2025).
המניה יורדת כעת ביותר מ־2% במסחר המוקדם לאחר שרשמה יום שלישי רצוף של ירידות. המימושים האחרונים מחקו יותר מ־30% מערכה מאז השיא שנרשם ב־16 ביוני, אז נסחרה במחיר של 225.64 דולר למניה.
14:40
מחירי הנפט נסחרים בתנודתית על רקע אותות מעורבים מהשיחות בין ארה"ב לאיראן לסיום העימות, החוזים העתידיים על נפט גולמי נעו בין עליות לירידות. החוזים העתידיים לחודש הקרובעל נפט מסוג טקסס מתוק (WTI) ירדו ב-1.1% למחיר של 74 דולר לחבית, לאחר שמוקדם יותר עלו בשיעור של עד 0.8%, כך הראו נתוני בורסת ICE . החוזים העתידיים לחודש הקרוב על נפט מסוג ברנט יורדים ב-1.3% לרמה של 77 דולר לחבית, לאחר שמוקדם יותר רשמו עלייה של עד 0.4%.
13:26
החברה הדואלית אלוט המספקת פתרונות אבטחה כשירות לחברת תקשורת מזנקת במסחר המוקדם לאחר שהודיעה על תוכנית לרכישה עצמית של מניות (buy back) בסך 40 מיליון דולר. זאת לאחר שהמניה נחלשה ב-28.7% מתחילת השנה.
במחיר הנוכחי, מדובר על רכישה של עד כ-11.6% מהון המניות. לפי הודעת החברה, התוכנית משקפת את אמון הדירקטוריון באסטרטגיית הצמיחה ובמצב הפיננסי החזק. המנכ"ל אייל הררי מסר שהחברה בטוחה במומנטום העסקי ומאמינה שרכישה עצמית היא שימוש אטרקטיבי בהון העודף, שמאפשר לייצר ערך גבוה יותר לבעלי המניות תוך שהחברה גם ממשיכה להשקיע בצמיחה.
12:44
מניית SpaceX יורדת גם כעת במסחר המוקדם לאחר שאתמול ירדה לשפל מאז יום המסחר הראשון שלה. הזרז לירידה היה ככל הנראה שחברת החלל של אילון מאסק יצאה להנפקת אג"ח בדירוג השקעה.
המחיקה היומית הגדולה ביותר בשווי שוק נרשמה באנבידיה, שאיבדה כ־593 מיליארד דולר ביום מסחר אחד, על רקע גל מימושים במניות הטכנולוגיה. למקום השני התברגה SpaceX עם מחיקה של כ־400 מיליארד דולר, לאחר שהמניה נכנסה לגל ירידות חד מאז השיאים האחרונים.
בהמשך הרשימה נמצאות מיקרוסופט עם ירידה של כ־357 מיליארד דולר, ירידה נוספת של אנבידיה בהיקף של כ־328 מיליארד דולר, ואפל שאיבדה כ־311 מיליארד דולר ביום אחד. מדובר בגל ירידות שממחיש את עוצמת התנודתיות במניות הטכנולוגיה ואת הרגישות הגבוהה של הסקטור לשינויים בסנטימנט השוק סביב תחום הבינה המלאכותית.
12:23
המסחר המוקדם בוול סטריט מבשר רעות - החוזים נופלים בחדות ובעיקר נאסד"ק שנופל כעת ב-2.5% בהובלת מניות הטכנולוגיה (XLK) ומניות השבבים (SOXX) שיורדות כעת במעל 5%. בתוך מניות השבבים, מניות שבבי הזיכרון יורדות הכי הרבה, מיקרון וסנדסיק בירידה של כ-8% כעת.
הבוקר, ענקיות הזיכרון הדרום־קוריאניות SK Hynix ו־ Samsung Electronics צנחו ביותר מ־10% במסחר בסיאול. מדד STOXX Europe 600 האירופי מאבד 1%, כאשר מניות הטכנולוגיה והכרייה מובילות את הירידות ביבשת.
המהלכים היום מגיעים לאחר גל המכירות במניות הטכנולוגיה הכבדות בארה"ב אתמול, על רקע ספקות גוברים אם ענקיות הענן, ובהן אלפאבית , יצליחו להצדיק את היקפי ההשקעות האדירים שלהן בבינה מלאכותית.
11:30
אורקל דיווחה על צמצום של 13% בכוח האדם הגלובלי שלה במהלך שנת הכספים האחרונה, לאחר שהפחיתה את מצבת העובדים בכ־21 אלף עובדים.
לפי הנתונים שפורסמו בדוח השנתי האחרון של החברה, העסיקה אורקל כ־141 אלף עובדים במשרה מלאה נכון ל־31 במאי 2026, לעומת כ־162 אלף עובדים באותו מועד שנה קודם לכן.
בדוח השנתי נכתב כי הקיטון במספר העובדים נבע ממספר גורמים, ובהם שינויים בהנהלה, עדכונים בפורטפוליו המוצרים, סוגיות ביצועים, שינויים באסטרטגיית החברה, רכישות וכן הרחבת השימוש בבינה מלאכותית (AI) בפעילויות העסקיות.
החברה ציינה כי היא ממשיכה להתאים את המודל העסקי שלה לשינויים בדרישות הטכנולוגיות ולעלייה באימוץ טכנולוגיות בינה מלאכותית.
מהנתונים עולה כי בסוף התקופה העסיקה אורקל כמעט 49 אלף עובדים בארה"ב וכ־92 אלף עובדים מחוץ למדינה.
לפי תחומי פעילות, החברה העסיקה 26 אלף עובדים בתחום הענן והתוכנה, 34 אלף בתחום השירותים, 25 אלף במכירות ושיווק ו־43 אלף במחקר ופיתוח. בנוסף, הועסקו 2,000 עובדים בתחום החומרה ו־11 אלף בתפקידי מנהלה ותמיכה.
מהדוח השנתי עולה גם כי הוותק הממוצע של עובדי החברה עומד על שמונה שנים, וכמעט שליש מהם (31%) מועסקים באורקל לפחות עשור.
10:20
בורסות אירופה מצטרפות למגמה השלילית ברחבי העולם ופותחות את היום בירידות שערים. בורסת פרנקפורט נופלת בכ-1.2%, הבורסה בלונדון נחלשת בכ-0.6% ובורסת פריז נחלשת בכ-0.8%.
9:20
אסיה
החוזים העתידיים על וול סטריט אדומים הבוקר, לאחר הירידות שנרשמו אמש, בהובלת מניות ענקיות הטכנולוגיה. החוזים על ה-S&P 500 יורדים בכ-1%, בעוד החוזים על הנאסד"ק נופלים בשיעור חד של כ-2%.
הירידות משתקפות גם במסחר באסיה, שם הבורסות נסחרות במגמה שלילית. הניקיי יורד בכ-2.5%, ההנג סנג מאבד כ-1.6%, בורסת שנגחאי יורדת בכ-0.7%, והקוספי צונח במעל 9%. את הירידות בסיאול מובילות ענקיות השבבים סמסונג ו-SK Hynix, שנופלות בכ-9% ובכ-11.5%, בהתאמה.
וול סטריט
בוול סטריט, המדדים המובילים ננעלו אמש במגמה מעורבת, כאשר מי שהכבידו על המסחר הן בעיקר ענקיות הטכנולוגיה. מדד הנאסד"ק נפל בכ-1.3%, ה-S&P 500 נחלש בכ-0.4%.
SpaceX של אילון מאסק, צנחה במעל 16% ונסחרה באדום ביום המסחר השלישי שלה ברציפות. לאחר הצניחה של היום, המניה רושמת עלייה של 15% לעומת מחירה ביום ההנפקה ב-12 ביוני.
החברה דיווחה אתמול שהיא מתכננת להנפיק איגרות חוב לא מובטחות ל"משקיעים מוסדיים כשירים". לפי דיווח במרקטוואץ', SpaceX לא חשפה במדויק איזה סכום היא מבקשת לגייס או מהם תנאי ההנפקה. עם זאת, היא ציינה כי התמורה מהגיוס תשמש למימון פירעון הלוואת הגישור שלה, העומדת על כ-20 מיליארד דולר. לפי הדיווח של החברה, הלוואה זו מהווה את רוב חובה של החברה, המסתכם ב-29 מיליארד דולר.
גם רבות מענקיות הטכנולוגיה האחרות נסחרו באדום היום, ביניהן אנבידיה , אלפאבית (גוגל) , מיקרוסופט , ברודקום , אמזון ומטא . אלפאבית בלטה לשלילה במיוחד, כאשר לנפילה במניה היו שני טריגרים מרכזיים:
הראשון, הוא עזיבתם של שני בכירים לטובת חברות ה-AI אנתרופיק ו-OpenAI. ג'ון ג'אמפר, סגן נשיא ועמית הנדסה ב-Google DeepMind, שחלק את פרס נובל לכימיה לשנת 2024 על עבודתו על מודל מבנה החלבונים AlphaFold, הודיע ביום שישי האחרון כי הוא עוזב את החברה לאחר כמעט תשע שנים כדי להצטרף לאנתרופיק. הודעתו באה יומיים לאחר שנועם שזיר, סגן נשיא להנדסה בגוגל ומוביל שותף של מודלי הבינה המלאכותית Gemini, חשף כי הוא עוזב לטובת OpenAI.
אנליסט הטכנולוגיה הוותיק גיל לוריא התייחס להתפתחויות וציין: "ישנו ביקוש כה עצום למספר המוגבל של טאלנטים בתחום מחקר ה-AI, שמעבדות המחקר של מודלי החזית (Frontier Labs) מוכנות לעשות כל מה שנדרש כדי לצרף אותם אליהן. זה מעניק ל-OpenAI ולאנתרופיק יתרון על פני חברות ענק כמו גוגל, מכיוון שהן יכולות להבטיח פחות בירוקרטיה ומאמץ ממוקד יותר במרדף אחר בינה מלאכותית כללית (Superintelligence)". נזכיר כי OpenAI ואנתרופיק הגישו לאחרונה תשקיפים חסויים לנאסד"ק לקראת הנפקה ראשונית לציבור של מניותיהן (IPO).
הטריגר השני הוא הצניחה במניית SpaceX , שכאמור נפלה ביום המסחר השלישי שלה ברציפות. אלפאבית מחזיקה בנתח גדול של קרוב ל-5% בחברה.
מנגד, מניות השבבים המשיכו במומנטום החיובי שלהן, כאשר קרן הסל SOXX טיפסה במעל 2% לשיא חדש. מיקרון הובילה מעלה את הסקטור, לאחר שדיווחה על שותפות חדשה עם חברת ה-AI אנתרופיק. לפי ההודעה הרשמית שפרסמה מיקרון, החברה תתכנן ותספק מעתה רכיבי זיכרון ואחסון עבור פיתוח מודלי הבינה המלאכותית המתקדמים ביותר של אנתרופיק. שתי החברות יעבדו יחד על שיפור הביצועים, היעילות והעלויות של השימוש במודלי הבינה המלאכותית של אנתרופיק. אף על פי שמיקרון לא פירטה את משך הסכם האספקה עמה, היא ציינה כי הוא יתמוך ב"מסלול הצמיחה הרב-שנתי" של החברה.
מדד המניות הקטנות ראסל 2000 טיפס בכ-0.7% וחצה לראשונה את רף ה-3,000 נקודות. המדד זינק במעל 20% השנה והותיר מאחור את ה-S&P 500 ואת הנאסד"ק. ב-CNBC דיווחו כי המהלך מצביע על כך שמשקיעים מרחיבים את החשיפה שלהם מעבר למנצחות הגדולות של השוק ומחפשים ערך בחברות קטנות יותר שפיגרו מאחור במהלך ראלי ה-AI.
סחורות ומטבעות
הדולר התחזק אתמול מול השקל בכ-0.5%. הבוקר, המגמה נמשכת והדולר מתחזק מול השקל בכ-0.4%, כך ששערו הרציף עומד על 2.97 שקלים. המטבע האמריקאי המשיך להתחזק גם בעולם, כאשר מדד הדולר (DXY) טיפס אתמול בכ-0.2% לרמה של 101 נקודות - הגבוהה ביותר מזה מעל שנה.
מחירי הנפט ירדו בין 2% ל-3%, לאחר שנודע כי ארה"ב ואיראן הסכימו על מפת דרכים לעסקה סופית בתוך 60 יום, במהלכם יוסרו הסנקציות האמריקאיות על הנפט האיראני (עד ה-21 באוגוסט). הבוקר, המחירים רושמים ירידות קלות, כאשר נפט מסוג ברנט נסחר סביב 76 דולר לחבית, בעוד נפט מסוג אמריקאי נסחר סביב 73 דולר לחבית.
נכון להיום, למרות שמזכר ההבנות אמור לשחרר את מצר הורמוז, התנועה במצר עדיין מוגבלת וייקח לה זמן להתחדש - במיוחד בנתיב המרכזי שאינו צמוד לחופי איראן או עומאן. המשמעות היא שאיראן צפויה להנות מיכולת מחודשת למכור את הנפט שלה, בזמן שהמחיר עדיין גבוה יותר מאשר בימים כתיקונם.
מאקרו
בעקבות החלטת הריבית הניצית של הפדרל ריזרב בשבוע שעבר, השווקים מתמחרים עד סוף השנה הקרובה לפחות העלאת ריבית אחת בסבירות של כ-90%.
בבנק אוף אמריקה מרחיקים לכת ומעריכים כי הפד ייאלץ להעלות את הריבית ב-75 נקודות בסיס עוד השנה - כלומר, שלוש הורדות ריבית של רבע אחוז. לפי הבנק, מחזור ההעלאות צפוי להתחיל כבר בחודש ספטמבר ולהימשך באוקטובר ובדצמבר. הבנק ייחס את השינוי הדרמטי בתחזית נובע ל"אינפלציה דביקה" ולנתוני מאקרו חזקים.
בבנק אוף אמריקה הסבירו כי בניגוד לשנה שעברה, בה ביצע הפד הפחתות ריבית מטעמי "ניהול סיכונים" עקב חולשה בתעסוקה, שוק העבודה הנוכחי מפגין יציבות בעוד שהאינפלציה שבה להחמיר.
עוד ציינו כי מדד הליבה של ה-PCE (שיפורסם ביום חמישי, כאמור), המנכה את מחירי האנרגיה והמזון התנודתיים, עשוי לזנק ל-3.5% במאי - כ-70 נקודות בסיס מעל הרמה אשתקד - בין היתר, בעקבות מכסים וזעזועי היצע חדשים, שמביאים לפקיעת סבלנותו של הפד. נוסף על כך, נתוני הכלכלה הריאלית ממשיכים להפגין עוצמה: תחזית הצמיחה של הבנק לרבעון השני עודכנה כלפי מעלה לקצב שנתי של 2.8%, נתון הנתמך בזינוק במכירות הקמעונאיות בחודש מאי.
בצהרי היום, יפורסם בארה"ב מדד מנהלי הרכש של S&P Global למגזרי הייצור והשירותים, אשר ישפוך אור על מצב הפעילות הכלכלית שלהם בחודש מאי.