הוויכוח על חלקה א'

ועדת הערר מבקרת את הוועדה המחוזית על ערבוב שיקול קנייני בשיקול תיכנוני

לאחרונה דנה ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתיכנון ובנייה בערר שהוגש על החלטת הוועדה המחוזית מרכז, לפיה דחתה הוועדה תוכנית להקמת תחנת תדלוק ושטח מסחרי בשטח אשר מוגדר בהחלטה כ"חלקה א" של מאירה ומשה קין מכפר אביב. תוכנית זו היא תקדימית מסוגה.

ועדת הערר קיבלה את הערר, תוך שהיא מתייחסת למספר סוגיות העולות מהחלטת הוועדה המחוזית. מההחלטה עולה, כי בוועדה המחוזית קיימת מדיניות, לפיה הוועדה אינה מאשרת תחנות תדלוק על חלקות א'. מדיניות זו אינה מעוגנת בחקיקה או בהנחיות כתובות.

במונח חלקה א' נהוג להשתמש במספר הקשרים, לא תמיד במשמעות זהה, אולם בד"כ הכוונה לשטח המוחזק על ידי המתיישב חבר המושב, בסמוך לביתו. לנושא זה אתייחס באחת הרשימות הקרובות.

מהחלטת ועדת הערר עולה, כי אין לערב בין שאלת הזכויות בקרקע, העולה מהגדרתה במסגרת החלוקה הפנימית של משבצת בין החבר, האגודה והמינהל, לבין שאלות תיכנוניות. בסמכותה של הוועדה המחוזית לשקול שיקולים תיכנוניים בלבד, בלא להתייחס לשיקולים קנייניים.

יתרה מכך, הוועדה קבעה, כי שינוי מס' 7 לתוכנית המתאר המחוזית למחוז מרכז תמ"מ 3, המתיר במפורש שימושים חורגים בתחום נחלה א' המיועדת למגורים, אינו הסדר שלילי ליתר החלקה, ולא ניתן ללמוד מהיתר זה, כי אין להתיר תיכנון אחר ביתרת שטחי חלקה א'.

מההחלטה ניתן ללמוד, ככל הנראה, כי ועדת הערר ראתה ב"חלקה א'" כשטח המוחזק על ידי מתיישב באגודה ואשר ייעודו יכול להיות לא רק מגורים, אלא גם חקלאי, הגדרה אשר יש אשר יחלקו עליה.

ועדת הערר אף שולחת ביקורת מרומזת על שינוי 7 לתמ"מ 3, בקובעה, כי יש בו קשירה לכאורה של נושא התיכנון בנושא הבעלות. ביקורת זו, מן הראוי שתישמע וביתר שאת.

ועדת הערר קבעה, יש יש לוועדה המחוזית סמכות לשמוע את ועד המושב עוד קודם לשלב ההתנגדויות הפורמלי, אולם אין לראות בהתנגדות שאינה נתמכת בשיקולים תיכנוניים שיקול לעניין אישור תוכנית.

בהקשר זה יצויין, כי ההסדר החוקי ברובם המוחלט של המושבים הוא, כי המושב הינו הצד לחוזה עם המינהל, בקשר לשטחים, ואילו המתיישב הינו בגדר בר רשות בלבד.

יתרה מכך, זכותו של המתיישב בקרקע נובעת מהיותו חבר באגודה שיתופית, המאגדת את חבריה בהתאגדות הנוגעת גם לאורחות חייהם ולאופי היישוב. נראה לי, כי על רקע מצב זה, קביעתה של ועדת הערר בנושא זה הינה מרחיקת לכת.

(ערר 10/2000 - תוכנית בר/10/417.

העוררים: מאירה ומשה קין, ע"י עו"ד אילן רונן. המשיבות: הוועדה המחוזית לתיכנן ולבנייה מחוז מרכז, הוועדה המקומית לתיכנון ולבנייה שורקות.

חברי הוועדה: דלית דרור (יו"ר), אדם מזור, אורלי עלוני, בנציון קריגר, צבי רמות).

הכותב הינו עורך דן המתמחה במינהל מקרקעי ישראל, מחבר הספרים: "מקרקעי ישראל - חקיקה ודינים", ו"מינהל מקרקעי ישראל - קרקע חקלאית", שיצא בקרוב לאור.