ביהמ"ש: מבנה לא חוקי מהווה עניין לציבור, ויש להורסו

ביהמ"ש המחוזי בת"א קובע, כי מבנה לא חוקי מהווה עניין ציבורי חשוב, ויש מקום למתן צו להריסתו.

שופטי ערכאת הערעור, דבורה ברלינר, זאב המר ויהודית שטופמן, קיבלו ערעור שהגישה המדינה על פסק דין של סגן נשיא בימ"ש השלום ברמלה, השופט ש. ברוך, לדחות את בקשת המדינה למתן צו הריסה נגד מבנה לא חוקי שהקים זאב ניקר בראשל"צ.

השופט ברוך קבע בין היתר, כי מדובר אמנם בבנייה ללא היתר, אולם על המדינה להוכיח קיומו של עניין ציבורי חשוב, וצו ההריסה יינתן רק מקום ששיקולי העניין הציבורי גוברים על השיקולים האחרים שהציג המתנגד להריסה. לדבריו, לא הוכח כי מדובר בעניין ציבורי חשוב.

שופטי ערכאת הערעור קבעו, כי היה מקום להיענות לבקשה להורות על ההריסה, מאחר ועצם העובדה שמדובר במבנה שלא כחוק, מהווה עניין ציבורי חשוב.

לדבריהם, יש לתת את הדעת לאינטרס הציבורי, ולהורות על הריסת מבנה בלתי חוקי, כדי שחוטא לא יצא נשכר וכדי שלא תשרור אנדרלמוסיה בכל הנוגע לחוקיות הבנייה.

עוד ציינו השופטים, כי אינטרס הציבור שעל מבנה זה ישולמו כל התשלומים המחייבים, וכוונתם לקיפוח אינטרס הציבור באי תשלום אגרות בנייה והיטל השבחה, אם אלה חלים בשל אחוזי הבנייה הנוספים הכלולים בשטח הבנייה. השופטים קיבלו את הערעור, והורו למשיב להרוס את המבנה עד ליום 1.6.2001. (ה.פ 80017/99)