חניה: הקלה במע"ר והחמרה במגורים

לפי תוכנית מיתאר מקומית ח'- חניה לתל-אביב-יפו, שאושרה לאחרונה, תוכל הוועדה המקומית למנוע התקנת מקומות חניה בתחום המגרש אהוד המאירי ומוטי מרצ'בסקי 22/04/2001 10:16:02

לפני כחודש אושרה ע"י הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה מחוז תל-אביב תוכנית מיתאר ח' - חניה לתל-אביב-יפו. התוכנית חלה על כל מרחב התכנון המקומי של תל-אביב-יפו ומטרותיה הינן לקבוע תקן חניה לשימושי הקרקע השונים, קביעת זכויות והוראות בדבר הקמת חניונים ציבוריים, וכן הוראות בדבר הקמת קרן חניה, בהתאם לתקנות התכנון והבנייה (התקנת מקומות חניה) התשמ"ג 1983. הוראות תוכנית ח' גוברות על הוראות תוכנית תקפה אחרת ו/או תקנות התכנון והבנייה (התקנת מקומות חניה) התשמ"ג 1983, בכל הנוגע להקמת בניינים חדשים ולתוספת בניה הכוללת יחידות דיור נוספות. התקנת מקומות חניה: בתוכנית נקבע, כי בבוא הוועדה המקומית להתיר בנייה או שימוש למגרש שלגביו קיימת חובת התקנת מקומות חניה - תהיה הוועדה המקומית רשאית, על פי המלצת מהנדס העיר, לקבוע כי מקומות החניה האלה יותקנו, כולם או מקצתם, ע"י מבקשי ההיתר מחוץ לנכס, ו/או כי מבקש ההיתר ישתתף בתשלום לקרן חניה, בהתקנתם בחניון ציבורי שיוקם לשם כך. החלטת הוועדה המקומית לגבי ההשתתפות בקרן החניה תהיה משיקולים של תכנון, איכות הסביבה או תחבורה, כגון: צורת המגרש, מיקומו, אפשרות נגישות, קירבת המגרש לצומת, עומס תנועה ציבורית או פרטית, רוחב הרחוב הגובל וצורתו. על פניו נראית ההוראה כמתן אפשרות לוועדה המקומית לתת לאלה שאינם יכולים להתקין מקומות חניה במגרשם עקב מגבלות תכנוניות, להתקינם במקומות אחרים או לשלם תמורתם לקרן חניה לחניון ציבורי. יחד עם את, יכולה הוועדה כיום, כמדיניות, בחלקים מסוימים מהעיר שתראה לנכון, למנוע מבעל מגרש בעת קבלת היתר בנייה, בנייה של חניה או הקטנת מספר מקומות חניה בתחום מגרשו, ולחייבו להתקינם מחוץ לנכס או להשתתף בתשלום לקרן חניה. כאשר רעיון זה הועלה בעבר ע"י גורמי התכנון בעירייה, נטען שמטרתו הינה לווסת את עומס וכמות התנועה לאזורים מסוימים בעיר, כגון המע"ר ואזורי משרדים, ע"י מניעה או הקטנת מספר מקומות החניה בחניונים. בבנייני משרדים חדשים למשל, לא תהייה ברירה לאנשים אלה להיכנס לעיר בתחבורה ציבורית (או לפחות להחנות את רכבם הפרטי בחניונים הנמצאים בכניסות לעיר). רעיון זה הגיוני מיסודו, אך בארץ הוא מקדים את זמנו, מכיוון שהוא נכון לערים בהן קיימת מערכת היסעים מודרנית הנכנסת לתוך מרכז העיר, כגון רכבת תחתית, רכבת קלה, רכבת חשמלית וכו', דבר שאינו קיים עדיין בתל-אביב ובגוש דן. להערכתנו, מדיניות זאת עשויה להצליח במרכזי עסקים שייבנו בסמוך לתוואי הרכבת הקלה, כגון נתיבי איילון, ובתנאי שבאותם מקומות בהם יופחתו מקומות החניה, יינתנו אחוזי בנייה גבוהים יותר. זאת ועוד, כל אחד שירצה לרכוש משרד בבניין משרדים, יהיה מעוניין שלמשרד יהיה צמוד באותו בניין חניה או מספר חניות, שאלמלא כן ישקול אם כדאי לרכוש את המשרד. לעניין זה עשויה להיות השפעה על ירידת ערך המקרקעין אשר אותה ניתן לתבוע מהוועדה המקומית לתכנון ולבנייה על פי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, שכן הקטנת מספר מקומות החניה על מגרש המיועד לבניין משרדים, עשויה לפגוע בשוויו. קרן חניה: התוכנית מגדירה קרן חניה כקרן כספית לצרכי מימונם, תכנונם והקמתם של חניונים ציבוריים, לרבות הגישות אליהם. בהתאם לתוכנית, הכספים שייגבו עבור קרן החניה מיועדים לתכנונם ולהקמתם של חניונים ציבוריים, הרחבתם של חניונים קיימים ולהכשרת תשתית לחניונים וכבישי גישה. כספי קרן החניה ינוצלו באותו אזור חניה בו נגבו, או במרחק של עד 500 מ' באזור סמוך, או באזור שישרת מספר אזורים. למעשה, ההוראות שפורטו לעיל בנוגע להתקנת מקומות חניה ולקרן חניה מופיעות במתכונת דומה בתקנות התכנון והבנייה (התקנת מקומות חניה) התשמ"ג - 1983. אך בניגוד לתקנות התכנון והבנייה, בהן נאמר שכספי קרן החניה ישמשו להתקנת חניון ציבורי עפ"י תוכנית מאושרת, המגדירה, בין היתר, את מועדי הביצוע ושמרחק ההליכה בין הנכס לבין החניה לא יעלה על מקסימום 250 מ', תוכנית ח' מחלקת את העיר לאזורי חניה, כך שיתכן מצב בו כספי קרן החניה ינוצלו במרחק של למעלה מקילומטר מהנכס לו מיוחסים כספי הקרן. להדגמה: אזור מרכז העיר מסומן בתשריט התוכנית כאזור מס' 5, המשתרע במזרח מרח' אבן גבירול ועד לחוף הים במערב. לפרוייקט חדש שייבנה בסמוך להיכל התרבות יכולה הוועדה המקומית להקצות מקומות חניה בחניון בכיכר אתרים, הנמצא במרחק רב, סמוך לחוף הים. בעבר נטען נגד העירייה, שכספים המשולמים לה לקרן החניה אינם משמשים למטרה לה יועדו ואף הוגשו נגד העירייה מספר תביעות להחזר הכספים. לאחרונה נקבע ע"י ביהמ"ש המחוזי בירושלים, כי גביית כופר חניה מקבלנים הבונים בניין דירות חדש, עבור מקומות חניה בחניון קיים, אשר להקמתו או להגדלתו לא הוקמה קרן - היא בלתי חוקית. תוכנית ח' קובעת, כי באזורי החניה השונים בעיר ימופו מעת לעת החניונים הציבוריים הקיימים והמתוכננים, ומפה זו תוצג למבקש ההיתר לפני הוצאת היתרים הכוללים השתתפות בקרן חניה. למעשה, בקביעה זו קיימת התחייבות של העירייה מול מבקש ההיתר, לשימוש בכספי הקרן בחניון קיים או מתוכנן, אך בניגוד לתקנות התכנון והבנייה כאמור לגבי מועדי הביצוע, אין כל איזכור למועדי הביצוע. תקני חניה למגורים: נראה, כי מחד המדיניות באזורי המע"ר הינה להפחית את מספר מקומות החניה, ומאידך, בהתאם לתוכנית עולה, כי לשימושי המגורים קיימת החמרה בתקני החניה, בהתאם לטבלה המצורפת. כלומר, בבניינים המיועדים למגורים תוכל כעת הוועדה המקומית לדרוש, כי יוקצו יותר מקומות חניה, ובמידה והדבר לא יתאפשר, יועבר תשלום במקומם לקרן חניה. עוד עולה מהתוכנית, כי במגרש שיעודו לבנייני ציבור, דרכים או חניה, הוועדה המקומית תהא רשאית להתיר הקמת חניון ציבורי תת קרקעי במלוא תחום המגרש כתוספת לזכויות הקיימות במגרש, ובכפוף להליך ופרסום עפ"י סעיף 149 לחוק. הכותבים הינם שמאי מקרקעין ומוסמכים במינהל עסקים, בחברת השמאים "המאירי - ביתן".