תחנת דלק יבילה - שימוש חורג או סטיה ניכרת?

ועדת הערר דרום אישרה הקמתה של תחנת דלק יבילה בהליך של שימוש חורג

חברת "עץ ערמונים חברה להשקעות בע"מ" חפצה היתה בתחנת תדלוק בכניסה לדימונה. מדובר בבקשה להקים תחנת דלק בהליך של שימוש חורג על מבנה יביל, שלטענת החברה ניתן לפנותה תוך מספר שעות.

לטענת החברה, מדובר בתחנה יבילה שניתן להקימה תוך 30 יום, היא ניידת, הוצאות הפעלתה נמוכות, היא תופסת שטח מצומצם וניתן לפנותה בהתראה קצרה. הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בדימונה דחתה את הבקשה, בקבעה שהמדובר ב"סטייה ניכרת" שאינה ניתנת לאישור, ולא בשימוש חורג "סתם", שאישורו הינו בשיקול דעת הועדה.

החברה ערערה לוועדת הערר המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז הדרום (עו"ד א. ברוכין, יו"ר) שקבלה את עררה (ערר ד.מ 6028/01). אשר למקום בו מבקשת העוררת להציב התחנה - קבעה הוועדה כך:

"אכן, המקום בו מבוקשת התחנה הינו מיועד למחלף, וזאת על-פי תוכנית המתאר משנת 1983, אלא שלא נראה כל סיכוי סביר בעתיד הנראה לעין כי אכן המחלף ייבנה, וכי הייעוד המקורי יישאר על כנו ובנייה תיעשה בהתאם לכך. יתרה מכך, הובא לידיעתנו כי בתוך אותו מחלף נמצאים לא מעט מבנים אשר נבנו אך לאחרונה, לדוגמא הקניונית אשר אושרה בנייתה בהליך של שימוש חורג. גם תחנת הדלק הנמצאת ממול המיקום המבוקש לתחנת דלק זו נמצאת באיזור המחלף. המשיבה עצמה אף ביקשה לשנות את תוכנית המתאר כך שהמחלף יבוטל".

לדעת ועדת הערר, לאור מגמת הרפורמה בשוק הדלק, לאור חוק היסוד של חופש העיסוק ועיקרון התחרות החופשית, ראוי להקל בהליכי התכנון של תחנות דלק. מכאן שיש להקל ולאפשר הקמת תחנות דלק גם בהליכי שימוש חורג.

והתוצאה - אושר לעוררת שימוש חורג לתחנת דלק יבילה ל-8 שנים (תוך הוספת תנאי להיתר כי על העוררת לפנות את המבנה היביל בהתראה של 60 יום, אם תאושר תוכנית אחרת הסותרת את נוכחות התחנה במקום זה).

משרד יגנס-טויסטר מתמחים בתכנון ובנייה ובנדל"ן.