התערבות ממשלתית מיותרת

יישום ההצעה להקפיא את תוכניות הבנייה שלא למגורים יפגע קשות במשק הישראלי

התבשרנו לאחרונה, כי בכוונת שר השיכון והבינוי, נתן שרנסקי, להביא להצבעה בממשלה הצעה להקפיא את תוכניות הבנייה שאינה מיועדת למגורים, למשך שנה. זאת בהשפעת המשבר המתמשך הפוקד את ענף הבנייה, ובכלל זה את ענף הבנייה לעסקים.

הצעה זו מהווה התערבות ממשלתית בוטה, המנוגדת לעקרונות יסוד של משק מפותח וחופשי. יישומה ישפיע קשות על המשק הישראלי, הן ברמה המקרו-כלכלית והן ברמת הפעילות בענף הנדל"ן.

המשבר הקשה אליו נקלע הנדל"ן בשנה האחרונה, בהשפעת ההאטה בפעילות הכלכלית במשק, משתקף במידה רבה בהיקפי הפעילות של ענף הנדל"ן שאינו מיועד למגורים, ובעקבותיו חלה ירידה משמעותית בהיקפי התחלות הבנייה של מבנים למגזר זה.

מנתונים שפירסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שטח התחלות הבנייה הפרטית שאינה מיועדת למגורים הצטמצם במחצית הראשונה של השנה בשיעור של 16.2%, בהשוואה למחצית הקודמת. ירידה זו משקללת צמצום בשיעור של 36.4% בהיקף התחלות הבנייה המיועדת להארחה ולעסקים (משרדים) וירידה בשיעור של 2.5% בהיקפי הבנייה המיועדת לתעשייה ולמלאכה.

התפתחויות אלה משקפות את תגובתם של הכוחות הפועלים בענף לירידת הביקושים. החברות העוסקות ביזום נדל"ן נמצאות יותר מכל גורם אחר עם "היד על הדופק", והן אלה שצריכות להתאים, על-פי שיקולים עסקיים, את פעילותן לנעשה בענף.

להצעה זו עלולה להיות גם השלכה ארוכת טווח על הנעשה במשק. הקפאה מתוקף חוק של פעילות היזום בענף, עלולה להביא לעלייה חדה במחירים, כאשר השוק יתאושש. זאת מאחר שתהליך הבנייה של מבנים הוא ארוך- טווח, ויכולת התגובה של הענף להתגברות הביקושים איטית יחסית.

חמור מזה, התערבות ממשלתית מסוג כזה, יש בה כדי איתות מסוכן למשקיעים זרים על הגברת הריכוזיות הממשלתית, על מעורבות מיותרת ועל פגיעה חמורה בפעילות של השוק החופשי, מה שעשוי להחמיר את מצבו ואת מעמדו של המשק מנקודת ראותם של המשקיעים.

יזמות הנדל"ן אינה זקוקה ליד מכוונת בדמות הממשלה, שתכתיב מתי ועד כמה יצומצמו היקפי הפעילות. ההתערבות הממשלתית היחידה, המתבקשת במצב משברי זה, היא בעידוד הענף ובהסרת החסמים על הפעילות - ראה המלצות ועדת רבינוביץ. טוב יעשה שרנסקי אם יסיר את ההצעה מסדר היום.

הכותב משמש כיו"ר התאחדות יזמי הנדל"ן שליד איגוד לשכות המסחר.